Hoe zet ik deze profielen in elkaar?

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Beste leden,

Een goede vriend van mij is met spoed opgenomen in het ziekenhuis hier in Frankrijk. Zij hebben een B&B en de ramen moeten worden vervangen. Helaas is de timmerman met de noorderzon vertrokken en heeft de centen meegenomen. Wat over is gebleven is een stapel houten profielen die zij destijds bij een houtzagerij hebben laten zagen. Die zagerij bestaat inmiddels niet meer en mijn maatje is niet aanspreekbaar. Zijn vrouw heeft mij gevraagd die kozijnen te maken voordat het hoogseizoen begint maar ik snap niet helemaal wat de volgorde van de stijlen is.
Naast profielen heb ik ook nog een enorme stapel stel/glaslatten.
De bedoeling is dat dit naar binnenslaande dubbele ramen worden. Met spanjolet. Er komt dubbel glas in.
Bijgevoegd zien jullie de profieldoorsneden. Ik vermoed dat profiel A de onderdorpel is maar ik zie niet eens wat buiten of binnenzijde is. De brede lat is vermoedelijk de sluitlat voor de spanjolet. Er is ruim hout besteld voor meerdere ramen...ook voor de toekomst.

Is er iemand die eventueel een tekening kan laten zien hoe ik dit in elkaar moet zetten. Mijn ruimtelijk inzicht laat mij in de steek.
Wat wordt kozijn en wat het openslaande gedeelte?

Profiel A 9 stuks
Profiel B 33 stuks
Profiel C 33 stuks
Profiel D 20 stuks

Als ik eenmaal zie welke waar voor bedoeld is en welke zijde buiten of binnenzijde is, is het in elkaar zetten verder geen probleem voor me.
Wie helpt ons opweg?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • DSC_0814.jpg
    DSC_0814.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 485
  • DSC_0813.jpg
    DSC_0813.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 479

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Hoi Fons,
Bedankt voor je reactie. Het is voor beide bedoeld en zover ik kan zien is het C-profiel voor rondom het glas en dat moet op een of andere manier in A vallen....denk ik.
Misschien is B wel bedoeld om rond geschaaft te worden en als lekdorpel te gebruiken...
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Ben nog eens goed door de stapel heengegaan en vond zes van deze lengtes. Wellicht is dit het middelste verticale sluitgedeelte waar het spanjolet op gemonteerd moet worden.DSC_0821.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hoe is het beeld van de huidige oude kozijnen en ramen, geeft dat nog wat zicht op de toepassing van de nieuwe? Ik weet niet of ik je hier mee kan helpen, maar nog wat foto's daarvan kan misschien tot adviezen van anderen leiden.

Fons
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
A & E zouden idd de middenstijlen kunnen zijn van een dubbel draairaam
C de buitenste stijlen en de dorpels.
Is D een platte lat of misschien een neuslat?
B zou je kunnen gebruiken voor roedes
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Ik heb er stapels glaslatten bij, die brede latten komen denk ik aan de buitenkant voor het verticale sluitgedeelte.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Door de ronde kanten is het enigzins verwarrend want dat zit nog niet in het hout wat je hebt.
Aangezien je 33 lengtes van B en C hebt en de staande delen het meeste hout is als ik de foto's zie dan lijken mij B en C de delen voor de staande delen.
C lijkt mij ook duidelijk bedoeld voor de zijkanten van je dubbele ramen zoals op foto 2 maar die sponning waar c dan invalt zie ik ook nog niet?
A heeft een iets schuin aflopende zijde dus dat lijkt mij de onderdorpel voor je afwatering.
D lijkt mij de deklat bij de dubbele ramen waar je spagnolet opkomt.
E geen idee.
Het kan zijn dat men een andere, modernere stijl heeft genomen en de foto's dus nogal verwarrend kunnen zijn want ik zie nergens ronde kanten?
Het meest logisch lijkt me dat je meet hoeveel lengte de profielen zijn die je nieuw hebt van elke soort en dat je dan je oude ramen opmeet.
Dan denk ik dat je dan al snel erachter komt welk profiel waar voor bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Met die profielen gaat het nooit lukken om er een raam mee te fabriceren wat waterdicht is:mad: Het zou anders geweest zijn met de originele profilering, incl "wolvenbek" dat gaf nog een redelijk resultaat, maar met bovenstaande profielen, no way.

Ik zou uitgaande van het geprofileerde hout kijken wat er aan kan gewijzigd worden ( profilering aanpassen) om toch een ietwat beter eindresultaat te bekomen. Post hier alle verschillende profielen eens met alle afmetingen van de sponningen en zo erbij, dan is het wat makkelijker puzzelen. Beschik je over de kennis, het gereedschap (bovenfrees of topie) om de profilering te wijzigen en te vervolledigen? Bijkomende sponningen, druipgroeven, eventueel de scharnierstijlen terug voorzien van een "noot" zoals bij de originele ramen, etc....

Wat het ook gaat worden, het gaat een tijdrovende klus zijn, omdat de werkvolgorde hier op zijn kop gezet is door al het hout al van profileringen te voorzien alvorens de pen & gat verbindingen aangebracht zijn. Dat is "klote" bij Franse indexramen.

ps: B+D zullen vermoedelijk samen een buitenkader moeten gaan vormen, werd vroeger veel zo samengebouwd. Echter, de onderblok van buitenkader moet een volledig andere profilering hebben, en die zit niet bij de voorbeelden hierboven!

E gaat kunnen gebruikt worden als een middenstijl, maar ook als onderblok voor de raamvleugels zo te zien, maar dan moet er nog wel een druipgroef bij ingefreesd worden.
 
Laatst bewerkt:

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Het is inderdaad een lastige puzzle zo, toch erg bedankt dat jullie zo goed meedenken. Ik zal spoedig een duidelijke en meer gedetaileerde tekening met alle maten maken. (heb nu wat tijdgebrek). Wellicht dat het op die manier wat makkelijker puzzelen is. Van tevoren was bekend dat deze kozijnen "houtje touwtje" zouden worden en de timmerman ze verder zou verwerken. Het is hier in de Calvados erg duur om alles op maat te laten maken, vooral gezien de hoeveelheid ramen die aan vervan zal inderdaad een tijdrovende klus worden, maar heb dat graag voor ging toe zijn, daarom is er gekozen voor deze omslachtige manier. Ik moet het er maar even mee doen dus.
Zodra ik door heb waar welk profiel voor bedoeld is, kan ik er inderdaad mee verder met topie en bovenfrees. Ik beschik over voldoende kennis om er alsnog een waterdicht geheel van te maken.
Het zal inderdaad een tijdrovende klus worden, maar heb dat graag voor ze over.

De ramen worden uiteraard niet een exacte kopie van de oude maar het iedee is hetzelfde gebleven: Naar binnenslaande ramen waarbij het rechter raam dominant is. Die draait als eerste en heeft het spanjolet. Alle ramen inclusief kozijnen worden 176 cm hoog en 95 cm breed.
Ik moet nu echt even iets anders doen maar kom snel bij jullie terug.

Max
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Ik zag Ik zie dat er een stuk tekst tusseuit is gevallen...tsja.
Maar ik heb wel even de tekeningen kunnen maken. Als iemand van jullie hier chocolade van kan maken, ben ik erg blij. Ook is het mogelijk dat iemand hier een andere oplossing in ziet, dan lees ik dat graag.
Ik meende te horen dat ze van plan waren om er 16 of 18 mm dubbel glas in te plaatsen. Daar is in ieder geval met de sponning rekening mee gehouden. Elke mogelijke oplossing en of eventuele verandering is welkom.
We zouden er heel erg mee geholpen zijn!

DSC_0830.jpg

DSC_0831.jpg DSC_0832.jpg

DSC_0833.jpg DSC_0834.jpg Hier staat 4.4 cm maar dat moet natuurlijk 2.2 cm zijn.

DSC_0835.jpg

Hoogte van de ramen is gemiddeld 176 cm en 95 cm breed en naderhand worden er zeeeeer originele latten op de ruiten geplakt :rolleyes:
Er is een ruime hoeveelheid hout ingeslagen maar er is niet noodzakelijkerwijs rekening gehouden met het totaal aantal uiteindelijk te maken kozijnen.
Ik ga in de tussentijd ook weer puzzelen.

Groetjes,

Max
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
A en E vormen de middenstijl
C de boven onder en zijstijlen
B en D vormen een samengesteld kozijn
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk dat je de komende dagen het best even langs een plaatselijke glashandel kunt gaan, dan zie je de gebruikelijke maatvoering van het glas.
En als je dan de profielen meeneemt met een paar foto's dan denk ik dat ze daar wel een goede oplossing zien.
Wat is de diepte van de huidige kozijnen, dan weet je meteen wat een beetje de bedoeling is.
En kijk hoe de oude kozijnen op de muur van het huis bevestigd zitten dan weet je ook weer wat meer en wordt een bepaalde profilering misschien meteen een stuk duidelijker.
Als ik jou was zou ik wel hele ramen maken in plaats van 2 halve per raam zoals nu want dan moet je ook nog allemaal dubbel profielen en glaslatten maken.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Even snel een tekeningetje gemaakt.

Kozijn.jpg

Wil niet zeggen dat het klopt, maar het lijkt te passen.......
Verder geen rekening gehouden met rubbers etc.....
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
DSC_0836.jpg

Wij maken een hele diepe buiging voor Ronald, vanaf nu King Ronald!

Dit is de logica die ik zocht. Je hebt ons echt geweldig geholpen man
Bedankt !!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Graag gedaan, als het klopt. :eek:

Nu wss nog de aanslagrubbers tegen tocht/inwateren....

Zie net dat je D ook in het midden plaatst. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling, hoewel het geen kwaad kan. Zo houd je het vocht wel goed buiten. Anders loopt het via de naad naar binnen.
 
Laatst bewerkt:

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ Willem,

Helaas moeten het dubbele ramen worden anders zwaait hij teveel de kamer binnen. Zijn naar binnen draaiend vanwege de luiken. Bovendien moet er van de burgermeester dezelfde soort ramen weer teruggeplaatst worden...is beschermd gebied vanwege een kerkje binnen een straal van 300 meter. Rare jongens die fransen...
Glas komt volgens de maquette uit op 16 mm en helaas moeten we dat in Nederland bestellen want hier kan dat niet als particulier.

Aan de slag

Max
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.