Cursus werkbank maken?

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Tot nu toe klus ik op de grond en dat is niet echt handig, ik wil daarom graag een werkbank. Ik heb me er online in verdiept en zie zoveel mogelijkheden. De eerste keuze is natuurlijk al kopen of zelf maken. En ik wil graag een mooi plekje voor mijn radiale verstekzaag. Nu vond ik in de buurt een cursus zelf je werkbank maken. Denken jullie dat dit iets is? Het voordeel is op locatie dus geen gedoe thuis, alle gereedschappen in de buurt en leerzaam. Ik moet alleen mijn man nog overtuigen die nogal schrok van de prijs. Wat is jullie idee? http://www.deleilindemeubels.nl/cursussen/ en dan helemaal onderaan.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Persoonlijk vind ik dat ook wel aan de dure kant. Nu ben ik persoonlijk nooit zo van de cursussen, ik klooi liever zelf aan.
Als ik de foto's zo bekijk maak je wel een stevige werkbank die levenslang mee gaat dat dan weer wel. Over een aantal maanden ga ik ook een werkbank maken maar die maak ik zo simpel mogelijk en de kosten zijn dan een kwart.
Als je het geld kan missen en je vind het leuk om wat extra ervaring op te doen is het wel de moeite waard denk. Is het wat aan de prijs dan zou ik zelf wat in elkaar zetten, er zijn op internet best wel wat gratis plannen verkrijgbaar. Je kan bij sommige houthandels de boel ook alvast op maat laten zagen en dat scheelt ook wat gedoe en tijd:) In ieder geval succes.
 
P

Pel

Guest
Nou ja Joyce, €690 cursus plus bankschroef incluis hout, maar het zijn wel 5 dagen x 8 uur is 40 uur cursus. Het lijkt mij niet teveel, je doet ook nog eens praktijk ervaring op onder begeleiding van naar ik mag aannemen vakmensen. En je houd op het eind van de cursus ook nog een mooie werkbank aan over. Ik kan niet in jou portemonnee kijken, als het dezelfde werkbank is wat op de foto staat dan is het zeker niet teveel.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Joyce, cursussen meubelmaken zijn over het algemeen niet goedkoop.
Het loopt altijd richting de 45 a 50 euro voor een halve dag dus ik vind 600 euro voor 5 dagen inclusief materiaal en lunch een redelijke prijs.
Je bent natuurlijk een stuk goedkoper uit als je een gratis op te halen massieve eettafel ophaalt op marktplaats maar voor een echte werkbank en meteen een basiscursus houtbewerking daar heb je daarna alleen maar je voordeel van (en een leuke hobby:))
En als ik de foto's zie dan maak je daar een goede werkbank.
En als je weet hoe je een werkbank maakt dan is bijv een leuke tafel daarna of een tuinset ook goed te doen.
Als ik beginnend zou zijn zou ik dit zeker overwegen.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De prijs vind ik redelijk, als je inderdaad een goede kwaliteit beuken krijgt om de bank mee te bouwen. De bankschroefoptie zou ik zeker meenemen, als het er af kan zou ik zelfs twee schroeven installeren, daar heb je veel plezier van.

Een alternatief zou zijn om zelf op eenvoudige wijze een werkbank te bouwen, zo heel moeilijk is dat niet. Mijn werkbanken zijn van zwaar vuren balken met daarop een multiplex blad van 40mm, waaromheen een hardhouten rand. Uitgerust met twee schroeven, een kopse en een zijdelingse. Alles bij elkaar, inclusief schroeven, heeft die bank rond de € 400 gekost en een krap dagje werk (maar ik heb wel de beschikking over zowel ruimte als goed gereedschap, moet ik daar bij zeggen)

Een veel goedkoper alternatief voor het multiplex is MDF, bijvoorbeeld twee lagen van 18mm, dat geeft ook een prettig vlak werkblad. Als je die mdf dik in de lijnolie zet is het goed beschermd en het functioneert prima. Nadeel is dat je er geen gaten voor benchdogs en dergelijke in kan maken. Nou ja, het kan wel, maar het mdf is niet sterk genoeg voor zo'n toepassing.

Geen idee waar je woont, maar jullie zijn altijd welkom om eens te komen kijken naar de werkbanken die ik maak en gemaakt heb.

Succes!!

Groet, Rob.

PS: voor je verstekzaag zijn trouwens betere oplossingen dan een traditionele werkbank, google mitre saw benches oid.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Joyce,

ik vind de cursus ook aan de dure kant, maar je krijgt er natuurlijk wel veel lesuren voor in de plaats, en je leert er andere cursisten kennen met eenzelfde interesse in houtbewerking. En beuk is zeker niet goedkoop, dus het is het overwegen waard. Persoonlijk zou ik voor naaldhout kiezen en zelf 1 in elkaar knutselen. Overlaatst heb ik 1 gemaakt van vuren voor iemand, maar ben vergeten foto's te nemen van het resultaat. Heb wel mijn ontwerp nog:
Untitled.jpg
Onderstel is dus van vuren, werkblad is een oude deur. Als je goed kijkt, zie je dat de poten bestaan uit 4 lagen (van 22mm dik = 88mm), waardoor je een soort pen- en gatverbindingen krijgt zonder te moeten hakken of zagen. Hij staat superstabiel en is niet aan het wankelen te krijgen door te duwen. Totale kostprijs: 33 euro! Wel exclusief bankschroef natuurlijk. Enige dat je nodig hebt om hem te maken is veel houtlijm en goeie klemmen.
 
P

Pel

Guest
Misschien ook een mogelijkheid is, dat je onder begeleiding van een forumlid die bij jou in de buurt woont, en dat uiteraard wil doen, zelf een bank gaat maken?

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik vind het een redelijke prijs, ook als je daar het materiaal bijgeleverd krijgt. De echte winst kan zitten in het aanleren van de basisvaardigheden in het werken met machines. Natuurlijk ook de stimulerende werking die van zo'n werkgroep uitgaat! Dat je er een werkbank aan overhoudt die qua nieuwprijs mogelijk op hetzelfde niveau van de cursusprijs ligt is dan wel heel interessant. Alternatieven zijn al vaak genoemd in het zelf bouwen van een eenvoudiger uitvoering, evt. met hulp van iemand met ervaring. Je bent zo'n praktijkweek er echt even helemaal uit dus je kunt het ook als vakantiebudget zien:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik vind het een redelijke prijs, ook als je daar het materiaal bijgeleverd krijgt. De echte winst kan zitten in het aanleren van de basisvaardigheden in het werken met machines. Natuurlijk ook de stimulerende werking die van zo'n werkgroep uitgaat! Dat je er een werkbank aan overhoud die qua nieuwprijs mogelijk op hetzelfde niveau van de cursusprijs ligt is dan wel heel interessant. Alternatieven zijn al vaak genoemd in het zelf bouwen van een eenvoudiger uitvoering, evt. met hulp van iemand met ervaring. Je bent zo'n praktijkweek er echt even helemaal uit dus je kunt het ook als vakantiebudget zien:rolleyes:

Fons
Helemaal mee eens. Indien ik in de gelegenheid was ging ik er heen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ga maar eens zoveel beuken kopen bij een houthandel, dan ben je dat ook wel kwijt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
600 euro is een hoop geld, simple as that.

Maar niet voor hetgeen wat men hier aanbied. Lijkt me een mooie cursus waaraan je een prachtige werktafel over zal houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.