Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Het treintje heb ik eerder vandaag aan m'n nichtje gegeven. Ze was blij het weer te zien. Ik deed voor hoe je het met een goede zet kon laten rijden over de vloer. Dat deed ze me na en vervolgens ging ze proberen het treintje uit elkaar te halen. De vorige keer kon dat nog maar nu zat alles vastgelijmd. Toen dat niet lukte was ze wel teleurgesteld en een beetje verdrietig :eek:

Misschien had ik het meer als puzzel moeten ontwerpen, maar dan had ze vanwege de kleine onderdeeltjes er alleen onder begeleiding mee kunnen spelen. Met nog wat wagons erbij wordt het vast leuker.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Het treintje heb ik eerder vandaag aan m'n nichtje gegeven. Ze was blij het weer te zien. Ik deed voor hoe je het met een goede zet kon laten rijden over de vloer. Dat deed ze me na en vervolgens ging ze proberen het treintje uit elkaar te halen. De vorige keer kon dat nog maar nu zat alles vastgelijmd. Toen dat niet lukte was ze wel teleurgesteld en een beetje verdrietig :eek:

Misschien had ik het meer als puzzel moeten ontwerpen, maar dan had ze vanwege de kleine onderdeeltjes er alleen onder begeleiding mee kunnen spelen. Met nog wat wagons erbij wordt het vast leuker.

Supermooi treintje! Ben benieuwd naar de wagons!

Groetjes Jolien
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Oh ja, dat draadje had ik destijds ook gelezen met de nodige interesse omdat ik niet lang daarvoor of erna dat oude gekleurde treintje had terug gevonden. Ik was toen alleen nog niet van plan zelf voertuigjes te maken. Leuk om te zien hoe we tot een compleet andere locomotief zijn gekomen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
In augustus had ik alvast wat wagons ontworpen.

Train02.jpg

Ik had de eerste keer het toerental te hoog bij het uitzagen van de wielen. Met een lager toerental ging het wat sneller en maar gelijk alle wielen gemaakt.

Toy train 21.jpg

Eind augustus heb ik de eerste wagon weer in losse delen naar m'n nichtje mee genomen zodat het zelf in elkaar kon zetten. De wagon kon gelukkig aan de locomotief gekoppeld worden. Het schuren, vastlijmen en oliën had ik wat uitgesteld maar is nu inmiddels af.

Toy train 22.jpg
Toy train 23.jpg
Toy train 24.jpg

M'n broer vertelde me dat als m'n nichtje de locomotief aan bezoek laat zien ze er bij vermeldt dat het niet meer uit elkaar kan :D
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Jan-Pieter, de trein is prachtig geworden, maar met jou vakkennis van hout, en met hout werken had ik ook niet anders verwacht, heel mooi.

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel mooi gemaakt! En het doet me ook plezier om te zien welke problemen zich voordoen en welke inventieve oplossingen worden gevonden.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dag Jan-Pieter,

Heb je misschien ook een foto van het geheel? De locomotief met al de wagonnetjes erachter?
Ben wel benieuwd naar het resultaat!
Zou ik je ook mogen vragen hoelang je basisplankje van de locomotief is?
Ben zelf van plan om een locomotief te maken, maar vind maar niet de juiste afmetingen.

Groetjes Jolien
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Een foto van het geheel heb ik niet want ik ben nog niet verder dan een wagonnetje gekomen :D Van die 2 aan elkaar heb ik alleen een niet al te onscherpe foto van augustus, al de andere zijn mislukt. Ik ben niet zo goed met een mobieltje. M'n nichtje staat er op dus deze stuur ik liever via pm of email.

Ik kan je wel m'n ontwerp sturen in pdf.

De juiste afmetingen zijn afhankelijk van de diameter van de ketel, die van mij heeft een diameter van 31mm.

Edit:
De lengte is 142,5mm.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.