Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Eind vorig jaar vond ik bij m'n oude spullen nog dit houten speelgoedtreintje:

Speelgoedtrein Esso.jpg

M'n kleine nichtje vond het erg leuk om mee te spelen, vooral het puzzelen met de plankjes en de cylinders. Ik vind het treintje ook leuk dus dat blijft hier haha. Ik ga binnenkort weer 's bij d'r langs en het leek me wel aardig om een treintje voor haar te maken.

Ik kan natuurlijk het oude treintje kopiëren maar een eigen versie is leuker. Vorige week 3 profit gatenzagen besteld (51mm, 38mm en 32mm) en vrijdag heb ik deze locomotief ontworpen in 3d:

Locomotive02.jpg

Op de assen na zou ik alles zelf kunnen maken, die maak ik van een 6mm beuken stok. De pijpen hoop ik te kunnen maken met m'n proppenboren.

Wat restjes kersen bij elkaar gezocht en op dikte gefreesd. Eerst met forstner bits verzonken, vervolgens met een 6mm houtboor de centers uitgeboord en uiteindelijk uitgezaagd met de gatenboren.

Toy train 01.jpg

In het ons bekende houten wielen maak youtubefilmpje zag ik de wielen op een bout geklemd worden en de bout op het schroefdraad vastgezet worden in de kolomboor. Ik weet eigenlijk niet of dat wel verstandig is maar ik had nog bouten liggen met een glad stuk. Een bout kennis laten maken met m'n dremel.

Toy train 02.jpg

Zijn er trouwens M6 bouten met een glad stuk en langer schroefdraad? Want voor dikkere wielen gaat dit niet lukken.

Een wiel erop en het kan in de kolomboor.

Toy train 03.jpg

Ik heb wel eerst het gros weg geschuurd op m'n bandschuurmachine.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
De wielen glad geschuurd.

Toy train 04.jpg

Hier het resultaat.

Toy train 05.jpg

Tijd voor het onderstel. Uitgezaagd met m'n Hegner figuurzaag.

Toy train 06.jpg

Voor de voorkant heb ik het blad van m'n figuurzaag op 45 graden gezet. Dat was wel lastig zagen. De rest heb ik gezaagd met m'n lintzaagje.

Toy train 07.jpg

Even testen of het wil rollen.

Toy train 08.jpg

Alle wielen rollen :)
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt iedereen.

Nu is de treincabine aan de beurt.

Toy train 09.jpg

2x uitgezaagd met m'n Hegner en op elkaar gelijmd. Slecht plan want het was na afloop veel werk alles weer gelijk te krijgen. Volgende keer frees ik ze op dikte, lijm ik ze aan elkaar, boor ik het hoekje uit en zaag het dan uit op de lintzaag.

Dit was het resultaat.

Toy train 10.jpg

Op de grote cylinder heb ik me wel verkeken. De gatenboor loopt namelijk vast na enkele milimeters als ik ermee in eiken boor. M'n kolomboor van 375W is niet sterk genoeg. Na veel werk had ik dit.

Toy train 11.jpg

Veel chipout dus eerst de schijfjes maar gefreesd, wat ook nog 's chipout veroorzaakte toen ik een te grote stap nam. Uiteindelijk was ik 12mm kwijt wat ik ga aanvullen met noten. Een stukje noten op dikte gefreesd en uitgeboord.

Toy train 12.jpg

Alles sluit nu wel mooi aan als ik het op een stokje rijg. Dat wordt dan ook de volgende stap, de schijfjes op een stokje lijmen. Dan hoop ik de verkregen cylinder glad te kunnen schuren met de kolomboor.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Even de treincabine op het onderstel gelijmd.

Toy train 13.jpg

De schijven voor de stoomketel op een stokje gelijmd en voor geschuurd op de bandschuurmachine.

Toy train 14.jpg

Het geheel in m'n kolomboor gezet met de onderkant van het stokje door een plankje. Om het recht te schuren heb ik een plankje met een rechte hoek gebruikt.

Toy train 15.jpg

Hierna heb ik met de bandschuurmachine een onderkant geschuurd. Met een vlakke onderkant kon ik de gaten voor de stoompijpen uittekenen en boren.

Toy train 16.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
De stoompijpen, pijptopje en voorkant van de stoomketel uitgeboord.

Toy train 17.jpg

Topje en voorkant op dikte gefreesd. Het midden van de voorkant heb ik uitgefreesd zodat ik het over het restantje van het stokje kan zetten en het dan precies in het midden zit. Helaas kon ik het topje niet vastzetten om uit te boren. Misschien dat ik toch een kleiner topje doe zoals in het ontwerp. Verzonken lijmt makkelijker en zit steviger.

Toy train 18.jpg

Alvast de wielen gelijmd op de assen.

Toy train 19.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Het topje waar ik m'n twijfels over had heb ik opnieuw gemaakt van dezelfde grootte. Plankje vast geklemd op m'n kolomboor, verzonken met een forstnerboortje en vervolgens uitgeboord met een proppenboor.

Het treintje had ik helaas nog niet af voor m'n bezoek aan m'n nichtje van eind mei, maar ik had wel alle onderdelen klaar. Het werd dus een puzzel :) Op een volwassen toon heb ik m'n nichtje van 2 uitgelegd dat het nog niet af was en dus weer mee terug zou gaan. Dit begreep ze en met de nodige concentratie zette ze het treintje in elkaar, vervolgens haalde ze het weer uit elkaar en besloot het nog een keer in elkaar te zetten waarna ze me hielp bij het uit elkaar halen en inpakken.

Inmiddels is het treintje af en krijgt ze het zondag.

Om aanlopen te voorkomen heb ik sluitringen tussen de wielen en het onderstel geplaatst.

Toy train 20.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi treintje Jan Pieter, deze hou ik nog in mijn gedachte want ik wil er ook een maken, bedankt voor het delen.

Groet Pel.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Iedereen bedankt voor de complimenten.

Tips voor het opspannen van dikkere wielen in m'n kolomboor en hoe ik het beste de gaten van wielen van 6mm kan vergroten naar 8mm of 10mm zijn welkom. Voor het treintje vind ik 6mm assen mooi maar voor autootjes zijn dikkere assen leuker en steviger.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Iedereen bedankt voor de complimenten.

Tips voor het opspannen van dikkere wielen in m'n kolomboor en hoe ik het beste de gaten van wielen van 6mm kan vergroten naar 8mm of 10mm zijn welkom. Voor het treintje vind ik 6mm assen mooi maar voor autootjes zijn dikkere assen leuker en steviger.

Voor het opspannen van dikkere wielen zou dit misschien een oplossing kunnen zijn, met behulp van ronde of zeskantige koppelmoeren:
P1080727a.jpg

Een andere oplossing is: op 6 mm rondstaf schroefdraad tappen tot de gewenste lengte/dikte en dan een gedeelte zonder schroefdraad er aan te laten voor het inspannen in de boorkop.
Voor het opruimen van 6 naar 8 of 10 mm heb je speciale boren met een "pilot-stukje" van 6 of 8 mm maar ik weet niet of het borende stuk dan precies 8 of 10 mm is. Het zijn eigenlijk boren voor verzinken van koppen van inbusbouten. Misschien zou je ook van een 6 mm boor met een verzinkgedeelte de boor kunnen vervangen door een stuk rondstaf en dan kijken of het aparte verzinkgedeelte het gat op diameter schraapt, maar de maten van het verzinkstukje kloppen meestal niet. Dus dan zou je in de laatste 2 gevallen alles op maat moet slijpen. Je zou ook een hulpstuk kunnen maken waarbij je het wiel fixeert met een boor van 6 mm op de kolomboortafel en vervolgens een boor van 8 of 10 mm inspant en zo het gat groter maakt.
Dit zijn wat ideetjes, misschien dat er nog meer forumleden zijn die iets bedacht hebben, zelf doe ik het opruimen met een hulpstukje.

met vr gr
quatorze
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.