Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Ja ja,weer een eiken eettafel vraag!

Beste forumleden,

Na verschillende "eiken eettafel topics" gelezen te hebben, heb ik toch nog een klein beetje van jullie wijsheid nodig...
    zwaartafelen-buiten-balkentafel.jpg

Ik ga binnenkort deze tafel+bankje maken voor binnen.
    En daar had ik toch nog een paar vraagjes over.

-Met welke lijm/merk kan ik het beste het blad verlijmen.
    -De poten zijn gekoppeld aan het blad door middel van draadeinden,mooi robuust en je ziet het regelmatig voorbij komen.
    Het draadeind word van rvs, Maar loop ik dan risico dat het hout zwart kan worden ( gevalletje klok horen luiden..)
    -Zal het draadeind door het hele blad heen lopen of zal er een stuk in zijn gelijmd met epoxy ofzo.
    -Wat is volgens jullie de mooiste natuurlijke matte whitewash afwerking.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gr Rene

Leuk dat je een tafel en bankje wil gaan maken! Ik doe een poging om antwoord te geven op je vragen.
    -Als je de meubels buiten neer wilt zetten zou ik D4 houtlijm gebruiken. Die is aardig goed bestand tegen weersinvloeden.
    -Je hebt kans wanneer je eiken gebruik en hiervoor standaard draadeinden gebruikt dat het ijzer een reactie aangaat met het looizuur in het eiken. Gebruik je geen eiken dan heb je hier al wat minder last van (hoewel er ook andere houtsoorten zijn waarbij je het krijgt) Als je rvs gebruikt zou het volgens mij goed moeten gaan evenals messing draadeinden.
    -Het kan nog best tricky zijn om een beetje fatsoenlijk diepe gaten te boren in planken op die manier maar dat is misschien wel beter dan met epoxy de boel er een stukje in lijmen. In dat geval kun je misschien ook een aantal houtdraadbouten er in zetten. Is misschien wat makkelijker dan met epoxy klooien
    -persoonlijk vind ik een natuurlijk look aanzienlijker mooier dan whitewash, dan wordt het zo'n hipster trendy fancy bedoeling en daar ben ik persoonlijk niet zo van
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Ik zou gewone houtlijm d2 of d3 nemen. Of de draadeinden wat toevoegen aan de stevigheid van het blad weet ik niet maar er zijn vast wel forumleden die daar een antwoord op weten. Ik denk dat deze draadeinden erin zitten om de poot te fixeren. Ik zou ze niet met epoxy lijmen maar een rampamoer (https://www.scratchnomore.nl/rampa-moer-m8x16x18mm) erin boren, niet in de eerste plank maar in de tweede, en dan met een lange bout of draadeind vastzetten. Helemaal er doorheen is ook prima, je moet alleen de gaten voor het lijmen in een lijn hebben.

Bedankt voor de antwoorden heren!
    @Lars D4 houtlijm is een goed idee want ik dacht als we het bankje niet meer in de huiskamer willen hebben dan zet ik hem voor op de oprit.
    Rvs gaat het worden dan!
    Ik dacht met de langgatboormachine de gaten te gaan boren dus aardig recht moet dan wel lukken. En houtdraadbouten is inderdaad een optie maar is niet helemaal wat ik in gedachte had qua uiterlijk.
    Ik zat aan echte een hele lichte white wash/natuurlijke uitstraling te denken.Eerst een proefje maken is wel zo'n goed idee

@Wim Rampamoeren is ook een goed idee maar kan ze tot nu toe alleen tot M10 vinden en zat meer aan M14 te denken

Een doorgaand draadeind geeft ontzettend veel extra stevigheid aan je blad.
    als je 2 M16 toepast denk ik dat het blad ook zonder lijm blijft zitten als je de moeren strak aandraait.

je kan in plaats van houtdraadbouten ook stokeinde gebruiken dat is een soort combintie van metrische en houtdraad

Volgens mij is rvs veilig (geen zwarte vlekken), het is gewoon of gegalvaniseerd ijzer dat zwarte vlekken geeft.

20160521_135855.jpgVandaag het hout wezen halen bij Frank Pouwers in Doorwerth, als je nog afwijkende maten eiken zoekt, kun je hier wel eens een kijkje nemen. Het ligt nu in de huiskamer te wachten todat ik tijd heb en ondertussen kan je het een beetje acclimatiseren. Kortom ik heb zin om er aan te beginnen!

Waarom moet dat acclimatiseren, het zit toch al vol met scheuren zo te zien

Fons

Is het wel een goed idee om draadstangen door het ganse blad te steken? Gaan er geen vervelende dingen gebeuren als het hout gaat werken? Als het het hout krimpt gaat de tafel beginnen wiebelen, want het blad zorgt voor de stevigheid. Moeren aandraaien verhelpt dit wel, maar wat gaat er gebeuren als het blad terug gaat uitzetten?
    Ik weet wel dat bij dit ontwerp niet alles kaarsrecht moet zijn, maar de tafel moet toch stabiel en een beetje recht blijven.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Waarom moet dat acclimatiseren, het zit toch al vol met scheuren zo te zien

Fons
    Haha ja dat klopt! Maar ja je weet t niet he.. en ik heb er toch nog geen tijd voor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Is het wel een goed idee om draadstangen door het ganse blad te steken? Gaan er geen vervelende dingen gebeuren als het hout gaat werken? Als het het hout krimpt gaat de tafel beginnen wiebelen, want het blad zorgt voor de stevigheid. Moeren aandraaien verhelpt dit wel, maar wat gaat er gebeuren als het blad terug gaat uitzetten?
    Ik weet wel dat bij dit ontwerp niet alles kaarsrecht moet zijn, maar de tafel moet toch stabiel en een beetje recht blijven.
    Ik zit er ook nog aan te twijvelen. Voor de stevigheid heb je het niet nodig,want het blad word +- 55mm dik.Wat jij nu zegt zet me wel aan het denken... Stel je zou aan beide kanten +-15 a 20 cm draadeind erin lijmen met epoxy,dan sluit je het blad in principe niet op,want het kan beide kanten vrij bewegen.
    Om dit soort dingen is zo'n Forum echt top!!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten