Touw verlijmen in hout

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Beste,
Voor mijn speelgoedcamera's ben ik op zoek naar een manier om een touw te verlijmen in mijn camera aan 2 zijdes, zodat de kinderen hem om hun nek kunnen doen.
Nu had ik al eens twee gaatjes geboord bij een kladversie, en dit erin proberen te verlijmen met houtlijm. Het bleef 'redelijk' zitten, maar als ik er dan erna toch met wat fors aan trok, kwam het toch wel los. Iemand enig idee met welke lijm dit wel zou blijven zitten? Welk soort touw het is, staat helaas niet op de verpakking. De uiteindes moet ik een beetje smelten doordat ik het anders niet netjes in het gaatje krijg geduwd natuurlijk. Touw is 6mm, gaatje ook 6mm. Eerst geprobeerd met gaatje van 5mm, dacht dan zit het wat strakker, maar ging er helemaal niet in hehe.
IMG_20160519_190319.jpgIMG_20160519_190329.jpg
IMG_20160519_190349.jpg

Hopelijk weet iemand van jullie raad voor mij!

Groetjes Jolien
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit is Nylon touw, wordt lastig te lijmen, ik denk dat als je het 6mm gat wat dieper boort (15mm) en onder een hoek van 45 graden een dun spijkertje er doorheen slaat (net naast het gat erin slaan) ben je er ook, je moet wel zorgen dat je de kop van het touw even samen smelt.
Eventueel zou je het gaatje nog kunnen voorboren.

touw-spijkertje.jpg

Pas wel op dat je dat hete touw niet met je vingers aanraakt want dat spul blijft aan je huid kleven en brand goed door.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dit is Nylon touw, wordt lastig te lijmen, ik denk dat als je het 6mm gat wat dieper boort (15mm) en onder een hoek van 45 graden een dun spijkertje er doorheen slaat (net naast het gat erin slaan) ben je er ook, je moet wel zorgen dat je de kop van het touw even samen smelt.
Eventueel zou je het gaatje nog kunnen voorboren.

Bekijk bijlage 48397

Pas wel op dat je dat hete touw niet met je vingers aanraakt want dat spul blijft aan je huid kleven en brand goed door.

Bedankt voor je reactie! Zou het ook niet gaan met een ander soort lijm eventueel? Secondelijm ofzo? Al wordt dat wel een dure grap dan denk ik.
Dankjewel voor de waarschuwing! :D was het niet meteen van plan om het heet aan te raken, maar je weet maar nooit!

Hm tijdens het verder zoeken wat gevonden:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/nylon-lijmen.30698/
Nylon is dus niet te verlijmen. Nu dacht ik, oh goedkoop touw gevonden bij de action, laten we dat meepakken! Jammer!!
Heb echter wel nog het idee om er een polsbandje van te maken eventueel, zodat het gaatje doorheen een hoek gaat, waardoor ik dan het touw kan steken en aan elkaar kan smelten.
Al had ik toch liever voor het uitzicht gehad dat het zo ging als ik in mijn gedachten had :( haha.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
boor een groter gat mm of 16 waarin je een stukje rondhout kan lijmen.
Hier bevestig je eerst het touw doorheen met een knoopje er onder.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt het over camera's - meervoud - dus ik weet niet hoe commercieel je bezig bent, maar voor de veiligheid zou ik liever een touw dat losschiet als het om de nek zit hebben als een touw dat absoluut vast blijft.

Is een lint met 2 drukknopen aan beiden kanten een idee? Dat lijkt ook wel op een echte camera, vind ik.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Je hebt het over camera's - meervoud - dus ik weet niet hoe commercieel je bezig bent, maar voor de veiligheid zou ik liever een touw dat losschiet als het om de nek zit hebben als een touw dat absoluut vast blijft.

Is een lint met 2 drukknopen aan beiden kanten een idee? Dat lijkt ook wel op een echte camera, vind ik.

Juriaan, bedoel je zulke drukknopen voor op een hemd? Hoe kan ik deze dan aan het hout bevestigen?
Commercieel ben ik er niet mee bezig, het is voor gratis voor het goede doel. Voor minderbedeelde kinderen voor kerstcadeau.
Screenshot_2016-05-19-21-56-29.jpg
 

Verplanke

Nieuw lid
14 jan 2016
14
1
Je zou ook aan de bovenkant een gaatje van 6 mm kunnen boren en onderaan een gaatje van 8 mm
koortje langs boven erin en onderaan een knoopje.

Je kan dan experimenteren met een gaatje van 7 mm eventueel dat het na de nodige kracht toch loslaat
voor de veiligheid, en onderaan kan je het gaatje van 8 mm dichtstoppen door er een tapje in te lijmen :p
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Een rondhout nemen die taps loopt of lang 1 kant is afgeschuind. zodat het hout het koordje klemt in het gat. Je moet misschien wel een groter gaatje boren maar het rondhout kan je vastlijmen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt ook 2 gaatjes boren, een aan de bovenkant en een aan de zijkant touwtje aan de bovenkant of zijkant erin en dan met een stukje rondhout in het andere gaatje klemmen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Persoonlijk vind ik dit 'moderne' touw afbreuk doen aan het 'nostalgische' speelgoed
Verder heeft Juriaan wel een punt, speelgoed moet aan bepaalde veiligheidseisen voldoen
Zeker wanneer je er meerdere maakt (ook al is het om weg te geven)
wellicht is het idee van een polsbandje een beter/veiliger alternatief

Die drukknoppen kan je gewoon op het hout schroeven, hoe ze aan het touw te bevestigen zal een grotere uitdaging zijn, ik denk niet dat dit de ideale oplossing is
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Misschien is er nog iemand die een partijtje keycords over heeft, dan zou je een klein schroef oogje erin kunnen draaien en ze daaraan koppelen?
Keycords hebben tegenwoordig allemaal zo'n beveiliging ingebouwd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou ook voor keycords gaan. En dan de keycords met zo'n beveiliging er in. Die schiet makkelijk los als het speelgoed blijft hangen.
Touwtjes om kindernekjes geven mij altijd een angstig gevoel
.
Het andere voordeel van een keycord is dat het breed is en het dus makkelijker vast gemaakt kan worden. Met een platte schroef bijvoorbeeld.
En het past beter bij de camera dan een stuk zeilboot touw.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Weet niet of jullie met rondhout een soort pennetje bedoelen, of gewoon een rond stokje.
De afbeelding vertoont voor mij een pennetje, omdat ik niet weet hoe het ding echt noemt haha. Na heel wat speurwerk kan ik het nog niet vinden.
houten-wielen_5672.jpg
Wanneer ik de drukknopen zou gebruiken, zou ik inderdaad kiezen voor een lint, en het touw links laten liggen.
Die pennetjes op de foto zou ik dan in de cameragaatjes(die van op mijn foto) lijmen, en daar dan een stukje touw rond binden. Of een lint met twee knoopsgaten in, dat gaat ook natuurlijk.
Ben zo al verschillende camera's tegengekomen die dat systeem hebben:
camera voorbeeld.jpgcamera voorbeeld 2.jpg
Maar weet dus niet hoe die pinnetjes noemen en of ze duur zijn. Wil er natuurlijk ook geen kostelijke grap van maken. Aangezien ik ook maar een 22jarige ben die iets voor het goede doel wilt doen.
Edit: Als de pinnetjes te duur zijn, kan ik dit eventueel ook met een nageltje doen met een rond kopje?
2698_A8D11647-1438-4BFB-DA34B03C4EDF4A62_NL.jpg

Wanneer ik het polsbandje zou maken, is dit inderdaad ook een veiliger alternatief! Dus dat is eventueel nog steeds een optie! Mogelijks met het touw wat ik nu heb, anders met een dunner touw of ook een soort lintje.

Bedankt aan iedereen om zo goed mee te denken !!
Ik denk steeds: oeioei, nu heb ik weeral een vraag! Maar daar dient dit forum voor zeker? :)

Groetjes Jolien!
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Een 'riem' waarmee je de camera over het hoofd kunt hangen is een slecht idee voor speelgoed. Er is kans op verwurging als het ergens achter blijft haken.
Een polsbadje is dan een stuk minder riskant, maar het meest simpele en veiligste zou een enkel snoer zijn met bijvoorbeeld een bol aan het uiteinde.

Volgens mij hadden mijn kids lang geleden een plastic 'camera' met zoiets & een dikke knop om mee af te drukken. (Die knop hoeft trouwens niet te bewegen, je zou een deuvel kunnen gebruiken die je in een gat lijmt.)
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hmm begin nu ook meer en meer te denken dat ik toch niet meer zo een voorstander ben van het touw of een lint. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn voor de kinderen om de camera rond hun nek te hangen, wanneer ze er mee lopen ofzo. Maar begin me er nu ook meer en meer van af te zetten. Zelfs van het polsbandje aangezien hier ook wel risico's aan vastzitten.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Jolien, Ik denk dat als je alleen de 'beveiligde' versie van het keycord gebruikt en met 2 spijkertjes vastzet aan ve zijkanten het gewoon zonder problemen kan. Als een ieder die die project een goed hart toedraagt kijkt of men nog een paar van dit soort keycords heeft liggen en die in een evelop naar je toe kan sturen heb je er binnen no time meer dan je kan verwerken.

Of misschien een idee om ze volgende week mee te nemen naar Zwolle en aan iemand die uit jouw omgeving komt mee te geven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.