Domino DF 500 of DF 700

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Festool demonstreerde de kracht van de domino's (met de 500) met een filmpje met daarin een hoekverbinding in een kozijn/raam. Daarbij werden verschillende verbindingstechnieken getoond, waaronder pen en gat en natuurlijk de 10mm domino. De domino bleek het sterkste (4 domino's in de verbinding).

Dan spreken ze zichzelf nu dus tegen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik gebruik de 500 voor meubels en (tuin)tafels, de poten maak ik vaak van balken van 90x90 mm ik doe er dan gewoon 2 of 4 deuvels in, wat mij opvalt is dat ik bij meubels vaak niet groter ga dan de 6mm deuvel, en dat zit dan ook echt vast. Wanneer ik een houtskelet moest maken voor een schuur, zou ik geen domino gebruiken maar gewoon schroeven.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Festool demonstreerde de kracht van de domino's (met de 500) met een filmpje met daarin een hoekverbinding in een kozijn/raam. Daarbij werden verschillende verbindingstechnieken getoond, waaronder pen en gat en natuurlijk de 10mm domino. De domino bleek het sterkste (4 domino's in de verbinding).

Dan spreken ze zichzelf nu dus tegen.
ik ben benieuwd naar dat filmpje
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb geen ervaring met de 700 en geloof direct dat die beter geschikt is voor zwaar te belasten verbindingen. Waar ik wel ervaring mee heb zijn kleinere verbindingen. Daarvoor is de 500 een prima machine en echt groot genoeg. Het zal ook best met de 700 en adapter lukken, maar mijn gevoel zegt dat die daarvoor minder handig is. Te lomp en te groot, minder hanteerbaar. Tuurlijk met handigheid gaat het je echt wel lukken. Maar dat wil niet zeggen dat het ook fijn werkt. De eerder geopperde suggestie zou ik zelf voor gaan als je perse het houtskelet met de domino wil doen: nu 2e handse 700 en weer verkopen zodra je skelet klaar is om vervolgens een 500 aan te schaffen voor plaat en kleinere verbindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SBroerse

fred2211

Nieuw lid
2 okt 2015
1
0
Blijft, wat mij betreft, de vraag waarom je een dergelijk apparaat wilt gebruiken bij het realiseren van een houtskelet-bouwschuur...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zojuist van wat eiken planken (18mm) een paneel gemaakt voor een diepe la
dmv van een seneca adapter op de 700 een 5mm freesje geplaatst en ik moet zeggen VOORTREFFELIJK
ik ben blij dat ik de 700 heb want daar kan ik alles mee, andersom kan dat niet
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Blijft, wat mij betreft, de vraag waarom je een dergelijk apparaat wilt gebruiken bij het realiseren van een houtskelet-bouwschuur...

Ik denk dat, het niks toe doet aan de vraag welke machine ik wil kopen.
Maar wegens chronische ruimte gebrek is de constructie vrij minimalistisch, waardoor ik graag wat extra sterkte in de constuctie wil maken dmv domino.
En ja ik weet dat er tal van andere mogelijke oplossing zijn om dat prima te doen. Maar het dominosysteem is wel een erg handig systeem om dit snel voor elkaar te krijgen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
In je vraag gaf je aan dat je de grote eigenlijk alleen voor de schuur wilt gebruiken. Daar is de machine niet voor nodig. Dus als je daarna alleen meubels gaat maken is de vraag makkelijk beantwoord.

Een minimalistische constructie gaat het niet om de verbindingen, maar om de profielen. Als de verbindingen het kritische onderdeel zijn, bouw je volgens mij niet correct. Ik ben dus wel benieuwd in hoe je dit van plan bent.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
In je vraag gaf je aan dat je de grote eigenlijk alleen voor de schuur wilt gebruiken. Daar is de machine niet voor nodig. Dus als je daarna alleen meubels gaat maken is de vraag makkelijk beantwoord.

Een minimalistische constructie gaat het niet om de verbindingen, maar om de profielen. Als de verbindingen het kritische onderdeel zijn, bouw je volgens mij niet correct. Ik ben dus wel benieuwd in hoe je dit van plan bent.


Ik ga deze discussie niet aan. Want dat is niet mijn vraag. Ik ben van mening dat er veel meer kracht uit een stevige constructie te halen valt dan een hele dikke balk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Maakt mij niet uit hoor, wil je alleen maar helpen. Je mag zelfs van mij gewoon een machine kopen die je eigenlijk niet nodig hebt ;)

Ik loop ook wel een beetje te prikkelen :eek:
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ik heb 3 maanden geleden dezelfde keuze moeten maken en vond het eeeerg lastig.

De 500 is het geworden en ik heb er geen moment spijt van. Echt zwaar werk doe ik niet heel vaak en dat los ik op met meerdere dominos van 10mm en/of eigen gemaakte verbindingen en/of schroeven.

Van de 700 had ik zeker ook geen spijt gehad, maar van het prijsverschil heb ik naast de 500 nóg een machientje kunnen kopen waar ik ook geen spijt van heb...
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik heb zelf de 500 en in het verleden heb ik ook eens een 700 mogen lenen van iemand , persoonlijk was voor mij de keuze zeer snel gemaakt, die 500 is toch een verdomd handig ding, de 700 is voor mij gewoon een te lomp toestel , maar beide machines zijn toch wel voor een ander soort werk op de markt geplaatst, maar een 500 lijkt me toch iets veelzijdiger te zijn, je kan natuurlijk zo'n verloopstukje kopen of laten draaien maar handig is dat toch allemaal niet. Als ik al eens iets groters moet verbinden dan steek ik er gewoon enkele extra domino's in, je zou versteld staan hoe sterk die verbindingen wel zijn. Los daarvan ligt de prijs dan ook nog een stuk hoger...
Vorig weekend nog ruim 250 domino's gefreesd en dat is met zo'n 500 machientje toch zeer handig !
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Bedankt voor de diverse uiteenzettingen, een 500 is onderweg :) en t was niet eens mijn vraag.... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.