Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

Domino DF 500 of DF 700

Beste Mensen,

Ik ben aan het overwegen om een domino machine te kopen. Ik ga binnenkort een houtskelet schuur bouwen en ik denk dat een domino verbinding steviger is dan schroeven. Hiervoor zou de DF 700 het meest geschikt zijn.
    Alleen er komt wellicht een dag dat mijn huis "af" is en dan zou ik hem willen gaan gebruiken voor het maken van meubels. Daarvoor is de DF 500 de meer geschikte machine.
    Nu zit er best veel overlap in de machines. Het ene sluit het andere zeker niet uit in beide machines.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de DF 700. Dan kan je weliswaar geen platen meer verbinden. Maar ik kan meer manieren bedenken omdat op een andere manier op te lossen. Dan het maken van goede stevigere constructies.
    En mocht ik toch nog eens stevig aan de geldboom kunnen schudden. Dan is een lamello wellicht de betere optie voor plaat. ook omdat je een verbinding systeem, hebt die je weer los kan maken.

Nu blijft het toch een beetje koffiedik kijken, wat de beste keuze is. Daarom zou ik graag wat ervaringen willen horen van gebruikers.

Bedankt!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat bedoel je met "houtskelet" schuur?

Bij houtskeletbouw is het niet nodig houtverbindingen te maken. Schroeven of spijkeren is ruim voldoende.

Seneca Woodworking USA maakt een speciale adapter RTS-500 om alle freesjes van de DF 500 te kunnen gebruiken op de DF 700.
    Eenvoudig in Amerika te bestellen ±€80 incl. verzendkosten.
    Ze maken ook freesjes Ø5 en Ø6 die direct op de DF 700 passen. Die zijn wel wat duurder.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neel Bekijk Berichten
    Seneca Woodworking USA maakt een speciale adapter RTS-500 om alle freesjes van de DF 500 te kunnen gebruiken op de DF 700.
    Eenvoudig in Amerika te bestellen ±€80 incl. verzendkosten.
    Ze maken ook freesjes Ø5 en Ø6 die direct op de DF 700 passen. Die zijn wel wat duurder.
    Alleen ik heb nog nergens gelezen dat het ook daadwerkelijk handig is. Denk dat de machine voor zo fijn eigenlijk te grof is.

Volgens mij heeft Toxiq er een (de 700 met seneca verloop). Misschien kan je hem vragen wat hij er van vindt.

groeten,
    Aaron

Klopt
    Past goed, ff geprobeerd en werkt prima
    verder nog niet mee gewerkt
    Met een hamer past alles...

Festool heeft sinds kort ook een verbindsysteem dat je weer los kan maken voor de Domino: https://www.festool.be/NL/Microsite/Pages/DOMINO.aspx

Zou je het grovere werk dat je nu voor ogen hebt ook niet met meerdere Domino's van 10mm kunnen doen ipv eentje van 14mm?

Het lijkt mij toch dat er genoeg vakmensen draaiers/frezers in NL zijn die zo een klein en simpel ding in een mum van tijd kunnen en willen maken en zeker voor zoveel geld.
    (70 a 80 dollar) Daar zijn we de amerikanen toch niet voor nodig!!!

Ik heb zowel de 500 als de 700. Het zijn machines die beiden gebouwd zijn voor een bepaald doel. De 500 voor lichte verbindingen, de 700 voor het zware werk.
    Met die adapter zal het wel lukken om een met 5 mm te frezen, maar fijn werken lijkt het me niet. Veel te groot en te lomp voor kleine werkjes. Ik heb ooit een adapter gekocht voor een zware boorhamer/sloophamer. Eén keer gebruikt met boortjes van 10 mm. Dat ging nog net. Voor kleinere diameters was de machine veel te zwaar. Moeilijk te hanteren, schade aan gebouw en de boortjes sneuvelden onmiddellijk. De les was dat grote machines voor grote werken zijn, en kleine machines voor kleine werken.
    Als je nu een grote klus hebt voor de 700 kan je beter die nu (occasie) kopen en nadien terug verkopen en dan de 500 aanschaffen. Dan is de schuur voor 200, max 300 euro gebouwd.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Zo'n dilemma heb ik dus ook een beetje.
    Al ben ik er voor 90% uit dat ik de 500 zal nemen.
    Voor het werk wat ik ermee wil doen is dat de betere maat.
    Die enkele grotere dingen (tafelblad/keukenwerkblad/bed) doe ik er wel een aantal meer in.

Forum Rechten