Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

oude schaven gevonden

met een beetje rond te neuzen op het net , heb ik een redelijk aantal schaven kunnen kopen.
    Deze ga ik trachten volledig op te maken en dan terug te gebruiken.
    Als iemand enige opmaak tips heeft hoor ik ze graag.
    Zou ik al het hout afschuren ?
    Zou ik de metalen afschuren en terug in de lak zetten of iets dergelijks .
    Tevens zijn al de beitels volledig verroest , en is ook hier wel wat werk aan.
    Als ze eenmaal opgeknapt zijn , blijkt het mij toch een mooie verzameling schaven.
    Kent er iemand het merk RAPIER uit England ?

[/URL]

Re: oude schaven gevonden

Dat is een mooie verzameling Stefke, daar ben je wel een tijdje zoet mee. Prachtig om dat oude gereedschap een tweede (of misschien een derde?) leven te geven. Daar hebben ijverige handen al jaren mee gewerkt, een fijne gedachte.

jaap

Zo te zien is het hout van de meeste schaven volledig uitgedroogd, daar moet je al eerst iets aan doen.
    Alle hout opschuren en opnieuw overvloedig in de lijnolie zetten is dan al een eerste goede stap.
    Ook eens checken of er geen houtboorders aanwezig zijn, is niet abnormaal bij deze oude spullen.
    Wens je het oude patina te behouden dan zou ik het hout eerst eens afschrobben met een sopje, daarna laten drogen en in de lijnolie.

Beitels ontroesten kan manueel (schuurborstels/schuurpapier) of via elektrolyse, daarna behandelen met WRC 40 of iets gelijkaardigs.

Mvg,

André

Ps: ook eens kijken naar het formaat van je geposte foto's, sommige zijn nogal aan de grote kant :mrgreen:

ik weet niet wat er is gebeurd met het formaat van de foto's, ik heb ze allemaal tesamen via imageshack ge upload en de eerste is van het juiste formaat.Al de andere zijn extra groot uitgevallen ops: ops:

Beste Andre,
    Kun jij me uitleggen hoe ik dat ontroesten doe dmv elektrolyse (ik zal zo eerst eens opzoeken wat dat ook alweer was). Kan ik dat zelf doen met mn huis- tuin- en keukenspullen?
    Ik heb nog een oude beitel liggen die ik zou willen opkalefateren.
    grtn Bart

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houten Klaas
    Beste Andre,
    Kun jij me uitleggen hoe ik dat ontroesten doe dmv elektrolyse (ik zal zo eerst eens opzoeken wat dat ook alweer was). Kan ik dat zelf doen met mn huis- tuin- en keukenspullen?
    Ik heb nog een oude beitel liggen die ik zou willen opkalefateren.
    grtn Bart
    Beste Bart,

Toevallig heb ik hier net een artikel over geschreven voor mijn site, waar ik mijn eigen ervaringen met dit proces uiteenzet. En ja, het kan met huis- tuin- en keukenspullen.

Succes!

Attached files Electrochemisch ontroesten.pdf (1.3 MB)

Ha Woodworker,
    Das duidelijke uitleg, zeker het tekeningetje. Alle ingrediënten voor dit recept zijn wel te krijgen maar, voor mij als niet-techneut is een "gelijkstroomvoeding 12 volt" niet iets dat ik standaard in een doosje in de schuur heb liggen.
    Bedoel je het apparaat dat op de site http://www.elektronica-online.nl/ bij netvoedingen en dan bij voedingen 12V DC staat (apparaat kost 19,50 incl BTW)?
    Zijn er goedkopere oplossingen qua apparaat bedoel ik? Het zou op dit moment voor één enkele beitel zijn. Om daar nou weer 20 euro tegenaan te gooien.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houten Klaas
    Zijn er goedkopere oplossingen qua apparaat bedoel ik? Het zou op dit moment voor één enkele beitel zijn. Om daar nou weer 20 euro tegenaan te gooien.....
    Ha Bart, zeker kan dat goedkoper, je kunt oude accu's gebruiken van een accuboormachine van minimaal 12 volt, nadeel is dat ze snel leeg zijn. Ikzelf gebruik een loodaccu, zoals je ook in je auto hebt. Die zul je vast wel hebben.

ja, ik heb een auto of bedoel je dat ik een accu heb? Ja, maar die zit in mijn auto. Kun je nóg specifieker zijn. Tis echt de eerste keer dat ik iets dergelijks wil proberen. Ik heb bij natuurkunde redelijk goed opgelet maar ook veel geklierd. En scheikunde heb ik laten vallen.....
    Dus ik zou met een accu van een schroefboor hetzelfde kunnen doen. Dan zal ik die dus om de zoveel tijd moeten ontkoppelen aan de opstelling en moeten opladen. Daar ga ik even naar kijken. Ik heb een oude 18v accu van een gamma huismerk schroefboor. Kan het daarmee of is 18V weer te veel?
    Op verschillende sites en volgens mij ook in jouw PDF staat dat het beste 2x12 uur kan duren. Hoe vaak moet je die accu dan opladen? Enig idee?
    Veel vragen, maar misschien heb jij nog wat antwoorden? Ik ga iig die oude accuboor ff opladen.

grtn Bart

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Een goedkope lader lijkt me in ieder geval een stuk veiliger dan een loodaccu

Forum Rechten