Stootvoegen - hoe houd ik mijn handen nou precies

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik ben met onze garage bezig. 50 cm steen en daarbovenop houtskelet.

Het houtdeel gaat prima. Ik worstel alleen met de stootvoegen.
Overal op internet staat eenvoudig 'maak een ei in je hand en werk het voegmiddel in de voegen'
Hoe doe ik dit bovenhands? Ik worstel met mijn vingers of de hele bal valt uiteen.
Nergens een filmpje wat de exacte techniek laat zien.

Wie heeft er een goede link of een paar afbeeldingen waar ik kan zien hoe het ei eruit ziet en waar je je vingers/hand laat.

Voorlopig werk ik alleen onderhands, maar het zou toch sneller moeten kunnen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je houd een bal/ei voegspecie in je ene hand en gaat dan met een kort voegspijkertje tussen je duim en wijsvinger door. Met je duim en wijsvinger druk je de specie aan.

Makkelijker gezegd dan gedaan, zo snel als een voeger het kan zal je het voorlopig toch niet kunnen.

Met de techniek in onderstaand filmpje bedoel je onderhands?
Voor een borstwering van 50 cm hoog is dat toch geen probleem?
https://www.youtube.com/watch?v=v1O58iDR8lY
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ja, zo doe ik dat. Maar naast de borstwering staan er ook wat kolommen en een stukje muur.
idd voor de borstwering zoals het filmpje laat zien het handigst. Maar ik merkte bij een deel van de muur dat het vanaf je middel steeds onhandiger gaat.
 
P

Pel

Guest
Het is belangrijk dat de specie ook goed plakt, als je rechts bent de specie in de linkerhand, dan zet je de specie op de spieker, en duw je die in een beweging in de kopvoeg. Het is moeilijk uit te leggen maar het is een kwestie van veel doen of oefenen.

Groet Pel.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Toxic, goede tip. Dat ga ik ook even proberen. In ieder geval kan er in zo'n stukje PVC meer specie dan in mijn hand dus dat scheelt weer flink wat tijd op en neer naar de specieton.

Pel, ik zal proberen om het nog wat plakkeriger te maken. zou het helpen om nog wat meer water toe te voegen?
Momenteel gebruik ik 4 delen (gezeefd) zand met 1 schep cement. En dan zoveel water totdat het idd een bal wordt die eenvoudig uiteen valt.
Misschien is het nog een beetje te droog. Ik probeer het alleen niet al te nat te maken omdat ik niet allemaal smetvlekken op de stenen wil naast de voegen. Maar het kan zijn dat ik daardoor wat te voorzichtig ben met water
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Metselzand denk ik, maar ik zeef het een paar keer (3x) zodat al de steentjes groter dan 1.5 mm eruit zijn.
Daarna mengen met de specie en dan nog een paar keer (2x) zeven zodat het goed gemengd is.
Ik en mijn zeef zijn inmiddels goede vrienden.
 
P

Pel

Guest
Dan moet het gaan Arjan, maar je weet alle begin is moeilijk, de specie mag ook weer niet te nat zijn, succes met het voegen.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Volgens dat eerste filmpje doe ik het ook. Het maakt niet uit dat de bal uit elkaar valt. Je hand sluit niet strak tegen de muur, dus er valt veel voegsel naar beneden. Ik leg er altijd hardboard of een plank onder, dan kan je de mortel hergebruiken. Ook bij profs valt er het nodige naar beneden.

Met zo'n stuk PVC ziet er ook wel handig uit.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Muur eerst nat maken.
Specie zo droog dat je er nog net een bal van kunt maken.
Voor de beste kwaliteit eerst de stootvoegen volzetten.
Plank onderaan de muur leggen om de valspecie te verzamelen, bij echte voegers valt er ook veel naar beneden.
Het is een slag die je te pakken moet krijgen, succes.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Zo, weer 2 m2 gedaan. Ik heb wat gespeeld met hoe nat de voegmortel precies moet. Het plakt beter als het wat natter is. Maar ik heb ook het idee dat de muur er viezer van achterblijft.
Ik heb ook het PVC buisje geprobeerd. Het buisje verliest bij wat bredere stootvoegen nog meer specie dan met de hand omdat het er in de lintvoeg uit lepelt voordat het goed in de voeg zit. Met de hand kan je er je vinger nog onderhouden.

Dus, uiteindelijk toch weer terug bij de drogere mortel en de onderhandse grip. Met idd een plankje eronder.

Iedereen bedankt voor de tips en het advies, ik zal denk ik moeten accepteren dat ik een voeg-hobbyist ben die met wat moeite en wat extra tijd 1 soort voeg kan maken.
(Maar, over die ene voeg ben ik dan wel tevreden :eek:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.