Nieuw lid

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo, ben sinds kort nieuw hier. Ben in 2001 met de vut gegaan, en sinds dien mezelf gaan verdiepen in de houtdraai kunst. Mijn naam is Ad de Crom, ben 68, en woon in Bergen op Zoom.
Maak bijna alles zelf, van mijn eigen draaibank tot en met mijn eigen gereedschappen en apparaten. Het laatste apparaat wat ik zelf ontwikkeld en gebouwd heb, is een apparaat om ovale voorwerpen te draaien. Zit wat dit apparaat betreft in the testfase, speciaal om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn, en voor het ontdekken welk draaigereedschap het best te gebruiken is. Heb een eigen website waar je alles op kunt zien wat ik zoal gemaakt heb de afgelopen jaren. Het adres http://members.lycos.nl/adecrom
Helaas zijn er in Nederland niet zo veel houtdraaiers actief, maar ik hoop via dit forum in contact te komen met houtdraaiers, die als hun grote hobby zich bezig houden deze prachtige hobby.

Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Ad,
Van harte welkom op ons forum en ook mooi dat we er een houtdraaier bij hebben!! Heb al even op de website gekeken en daar staan mooie dingen, maar mijn meeste aandacht ging uit naar je zelf gebouwde draaibank, die grotendeels van .... hout is!! Geweldig vind ik dat, misschien dat je ons hier er ook wat meer over kunt vertellen.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Jaap, bedankt voor je welkomst groet. Wat mijn draaibank betreft, ja die is voor het grootste deel uit hardhout gebouwd. Had eerst een Ferm draaibankje, gekregen van mijn collega's toen ik in de vut ging. Was een leuk afscheids kado, alleen ik kon er niet veel mee doen, was veel te licht geconstrueerd (dun plaatwerk), dat ding liep zo van mijn werkbank.
Zodoende heb ik besloten om zelf een draaibank te ontwikkelen en te bouwen, precies zo ik hem wil hebben, en wel in twee uitvoeringen, voor langsdraaien en voor schaaldraaien, voor schaaldraaien hoef ik alleen de kop 90 graden te draaien, en een paar stalen profielen te monteren, om dat op een prettige en veilige manier te kunnen doen, je staat dan recht voor je werk, en hebt goed zicht op je werk. De twee uitvoeringen zijn te zien op mijn website. Ook heb ik de beschikking over een frequentie regelaar, die hiervoor door mijn schoonzoon is gebouwd.
De hele opbouw is zoals je wellicht gezien hebt in detail weergegeven op mijn website.
Daarnaast heb ik ook een klem chuck gebouwd, die ik gebruik voor schaaldraaien, maar soms ook tijdens langsdraaien. Deze chuck is ook te zien op mijn website.
Ik werk nu al 4 jaar met deze draaibank tot volle tevredenheid, loopt erg rustig zonder trillingen, en kan voorwerpen draaien tot 300mm in diameter.

De beste groeten. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.