Nieuwe makita-accu's of nieuwe metabo-set

Hallo,
Afgelopen week heeft mijn Makita-accu een beetje water geproefd, waardoor de accu nu niet meer bruikbaar is. Er was al eens een accu wat minder, ik heb de slagschroef- en een gewone boormachine, 18 volt, beide in een koffer en beide met een lader en twee accu's. Volgens mijn leverancier ben ik voor een nieuwe accu € 90,00 kwijt, 18 volt, 4 Ah. De machines zelf zijn nog prima.

Nou was ik ook nog even bij een andere leverancier geweest, die is Metabo-dealer. Die nieuwe serie accumachines die daar ligt, is best interessant, vooral vanwege de garantie op de accu's. Mijn Makita-set heeft het haast 3 jaar vol gehouden, maar de accu's hebben toch veel te lijden onder de temperatuurschommelingen tijdens het werk ('s winters in de kou, 's zomers in de zon). Kans is dus groot dat er straks weer een Makita accu vervangen moet worden, maar als ik nu op de Metabo overstap, moet ik weer beide machines (en de radio enzo :D ) vervangen.

Wat is jullie ervaring?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Je kunt de accu's sowieso goedkoper vinden, bijv ebay, voor ongeveer de helft van de prijs wel de gok waard. Als makita niet bevalt kun je denken aan overstappen, of als je machines bijna af zijn
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Zolang de machines zelf nog goed zijn zou ikzelf er nieuwe accu's voor halen. Hoe is de garantie bij jouw machines?
Overstappen op Metabo oid is een optie, maar ik heb er niet heel prettige ervaringen mee. Ik vind dat het een hele andere klasse is dan Makita, maar daar mag iemand anders uiteraard anders overdenken:)

Mijn simpele rekensom is dat de machine vaak aanmerkelijk langer meegaat dan de accu, dus de afschrijving voor de accu is relatief ook hoger. Dus, tenzij je elk half jaar een nieuwe accu moet hebben, lijkt het mij de investering waard, zeker na 3jaar (gezien het defect niet veroorzaakt is door gewone slijtage).
 
Direct replace lees ik nu niet zo heel veel goeie dingen over, en de prijzen zijn nu ook niet zo scherp dat het direct de gok waard is. De machines zijn nog goed, laatst nog na laten kijken. Een nieuwe Makita-machine met accu's zal ook niet perse interessant zijn, dan kan ik net zo goed een nieuwe metabo aanschaffen. Vandaar mijn vraag, wie er ervaring heeft met de nieuwe metabo-series
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mijn ervaringen met Metabo zijn niet erg best. Het type waar ik mee werk (van mijn baas, vrij nieuw) vind ik lomp in de hand, zwaar, en de kracht die deze machine heeft is aanmerkelijk minder dan een Makita van ongeveer 30jr oud (de staafbatterij). Zoals gezegd, dit is slechts mijn ervaring. Maar iver het algemeen ben ik niet erg te spreken over de Metabo machines.

Het hangt er natuurlijk wel van af wat je er mee wilt doen en hoe vaak je het gebruikt. Ik denk dat voor de hobbyist Metabo uitstekend is!
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb een slagschroevendraaier van Makita, super machine, handzaam en super krachtig. En een schroefboormachine van Metabo, ding is denk ik 10 jaar oud en de accu's waren aan hun einde en vervangen van de accu's was idd te duur. Heb een 12V accu gekregen van mijn buurman hoewel mijn machine oorspronkelijk een 9,6 volt is werkt deze(met een kleine aanpassing aan de houder) toch alweer een paar jaar prima op een 12v accu.
Maar idd is de Metabo qua kracht geen partij voor de Makita (maar is ook geen slagschroevendraaier natuurlijk)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het type waar ik mee werk (van mijn baas, vrij nieuw) vind ik lomp in de hand, zwaar, en de kracht die deze machine heeft is aanmerkelijk minder dan een Makita van ongeveer 30jr oud (de staafbatterij).

Om welke types gaat het dan? Klinkt niet erg geloofwaardig. Als je een budget Metabo koopt, krijg je een budget model. Koop je een bs18 impuls (mijn ervaring) dan krijg je een professionele machine. Overigens zijn de budget Makita's van nu misschien wel slechter dan die van Metabo. De makita die ik heb gebruikt bij 1 klus was een Gamma Makita, bij deze klus is de bedieningsknop afgebroken (boor is nooit gevallen) en slipte (kwam niet in versnelling) die vaak als ik van stand 2 naar 1 ging, je moest eerst draaien en dan deed die het wel goed.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
geen chinese of nep accus kopen.
dat lijkt leuk maar is et niet.
Heb ooit 4 accus nimh gekocht die voor €80 en die gingen welgeteld 4 weken mee.
weg geld weg accus.

Koop nu alleen nog originele bij de dealer.
gaan jaren mee.

HD tools is idd de goedkoopste.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb ook een set alternatieve accu's in gebruik. Mijn ervaring ze zijn goedkoper dan originele, maar de levensduur is wel korter. Uiteindelijk zijn ze dan omgerekend ongeveer even duur.
 
Tussentijdse conclusie dan, wat mij betreft: als ik accu's bestel, dan alleen de originele. De machines worden professioneel gebruikt, van vlonderbouw tot tuinhuisjes, etc.. Ik wil dus wel weer een machine waar ik op kan rekenen, en zo lang mogelijk kan werken zonder de accu's te wisselen per dag. Dat betekent dus zoveel mogelijk Ah.

Ik heb vandaag een demo-metabo gebruikt van de dealer, eentje met zo'n impuls-stand. Die is niet handig om mee ín te schroeven, dus moest de machine terug op standje 11, versnelling 1. Dan is het tempo er ook wel uit, ik heb dus snel weer mijn makita-slagschroef gepakt. Eigenlijk zou ik de metabo-slagschroef er eens bij moeten testen. Nadeel aan die slagschroefmachines vind ik dat het zo'n lawaai geeft, voordeel is dat het je polsen spaart.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik heb vandaag een demo-metabo gebruikt van de dealer, eentje met zo'n impuls-stand. Die is niet handig om mee ín te schroeven, dus moest de machine terug op standje 11, versnelling 1. Dan is het tempo er ook wel uit, ik heb dus snel weer mijn makita-slagschroef gepakt. Eigenlijk zou ik de metabo-slagschroef er eens bij moeten testen. Nadeel aan die slagschroefmachines vind ik dat het zo'n lawaai geeft, voordeel is dat het je polsen spaart.
Ik heb zelf een Metabo SB 18 LTX Quick BL, die heeft ook een impuls functie. Dat is voor zover ik weet niet bedoeld als vervanging/het zelfde gebruik als een slagschroevendraaier. Je kunt het b.v. gebruiken om een vast zittende schroef los te krijgen (enigszins vergelijkbaar als met beleid een slagschroevendraaier gebruiken bij deze toepassing dat wel), maar vooral om langzaam te beginnen met boren op b.v. een glad of rond oppervlak tot je grip hebt. Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=86l4Ft_xAr0.

Ik weet niet welke Makita machine(s) je nu hebt en welke Metabo machine(s) je overweegt, dus moeilijk te zeggen wat voor jou evt. het verstandigste zou zijn. Zelf heb ik wel al mijn Makita 18v apparaten (BDF458 + DTD 146) verkocht (en Festool CXS) en van Metabo nieuw gekocht. O.a. vanwege de 3 jaar garantie op machine en accu's, maar vooral om de verwisselbare kop op de SB 18 LTX Quick BL (en de BS 18 Quick) die ook nog eens Centrotec compatible is. Daar heb ik al het nodige aan boren en bitjes van, vandaar.

Ik denk dat het 18v modellengamma wat groter is als dat van Metabo en dat de losse machines doorgaans iets goedkoper zijn. Maar zo is de nieuwste DDF481 bij Makita tegenwoordig ook gewoon 'Made in China.' Bij Metabo komen bijna alle goedkope apparaten ook uit China, maar de topmodellen vaak nog wel uit Duitsland. Dit kan evt. ook een overweging voor je zijn. Daarnaast heeft Metabo wel veel meer (niche) apparaten in de metaalbewerking hoek (op accu ook). Dus tsja, wat is nou wijsheid...
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hopelijk maakt ik niet een slapend topic wakker, maar omdat er al verschillende topics over accuboormachines gaan toch maar hier een reactie op.
Er is een aanbieding bij Baptist.. Is dit wat??
Ik wilde eerder gaan voor een makita van rond de 200, 250 euro..

Zou dat jullie voorkeur hebben of, is metabo toch goed..
Wel handig die haakse boorkop en het snelwissel systeem..

Of toch nog heel iets anders??


https://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/-accu-schroef-boormachines/metabo-bs18-quick-accu-boormachine-koffer-2-ah-sc-60-plus
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Laatst een Hitachi 18v gekocht met 2 li-ion accu's (1,5a) en oplader voor 169 euri. Een uitstekende machine. Met Hitachi heb ik sowieso goede ervaringen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Heb intussen de metabo BS18 quick gekocht bij de professionele gereedschapboer om de hoek. Ziet er uit als een degelijk systeem.. Klein machientje.. Maar met veel kracht.. Als ik nog een keer iets tegen komt wat me minder bevalt zal ik t zeggen :)

1 dingetje vond ik jammer en dat was dat de boorkop tot 10mm kan klemmen.. Maargoed de kolven van grotere boren kunnen vaak worden afgedraaid. Dus ook niet echt een groot probleem.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Heb intussen de metabo BS18 quick gekocht bij de professionele gereedschapboer om de hoek. Ziet er uit als een degelijk systeem.. Klein machientje.. Maar met veel kracht.. Als ik nog een keer iets tegen komt wat me minder bevalt zal ik t zeggen :)

1 dingetje vond ik jammer en dat was dat de boorkop tot 10mm kan klemmen.. Maargoed de kolven van grotere boren kunnen vaak worden afgedraaid. Dus ook niet echt een groot probleem.
Je kunt ook de snelspankop van zijn grotere broers de BS 18 LT I en BS/SB 18 LTX Quick (BL) nog los kopen. Deze zijn uit mijn hoofd beiden 13mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.