Pepermolens

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nico heel mooi gemaakt. Bollen uit de hand gedraaid? Zelf had ik er minder ringen ed aangemaakt. Dan is het iets rustiger en komt de vorm er nog beter uit. Maar we hebben allemaal een eigen smaak.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie verlijmde pepermolens Nico.
Zeker mijn smaak.
Ik heb ook binnenwerken liggen om pepermolens te maken, maar het komt er niet van.
Mijn vrouwtje vraagt er steeds naar en ik zal er toch eens moeten aan beginnen denk ik.
Dikke pluim.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Zoals we van je gewend zijn perfect draaiwerk en bij deze ook perfect lijmwerk.
Het is echter niet mijn smaak qua vorm. Maar ja, zoals eerder gezegd ieder zijn smaak.
Ik ben meer van de strakke modellen zoals je al eerder maakte uit bubinga.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
De pepermolens werk ik af met 5 lagen melamine lak, opgebracht met een doek. Tussen door polijsten met EEE ultra shine. Door ervaring wijzer geworden door dagelijks gebruik, spuit ik daarna 3 lagen acryl lak op de molens.
Ze blijven hierdoor hun satijn glans behouden en verkleuren minder.
De binnenkant behandel ik niet.
Nico, had jij ook zo de bubinga molens behandeld?
 
Vandaag weer latjes(13x13x270mm) gezaagd voor een drietal CrushGrind pepermolens. Nog even naschaven met de zoetschaaf en dan verlijmen. Hoe ze precies gaan worden weet ik nog niet. Als de latjes gecombineerd en verlijmd zijn komt het idee vanzelf.
Houtsoorten
Esdoorn (Rick)
Mahonie
Palissander (Pieter)
Bloodwood (Rick)
Curacao de negro (Rick)

latjes pepermolen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na het verlijmen van alle 5 latjes schaaf ik ze heel fijn zuiver vlak voordat ze als balkje verlijmd worden.

m-1.jpg

De gevlakte 5 latjes worden bij elkaar gevoegd en verlijmd.

m-2.jpg

3 balkjes 65x65x300 klaar om tot pepermolens gedraaid te worden.
Voor het draaien van Crush Grind pepermolens zie de te downloaden pdf file op mijn website.
Wil je het iets makkelijker doen kijk dan naar de opgeladen film van Jan van der Ploeg.
https://www.youtube.com/watch?v=ikQCc5JD0wk


m-3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.