IBC en IBCliners

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry dames en heren dat ik de laatste tijd voornamelijk niet hout gerelateerde vragen heb, maar velen hier hebben hout als hobby, en hebben hun opleiding op ander gebied dus.....

Zoals ik al eens eerder aangegeven geschreven heb ga ik terug naar de bron, omdat de waterleverancier hier denkt dat ze alles kunnen maken.

Nu heeft mijn bron in het verleden al eens droog gestaan, en ik loop dus van alles te bedenken om water in voorraad te hebben.
IBC's zouden het handigst zijn maar die zijn nieuw duur, en 2e hands weet je soms niet wat er in gezeten heeft ( vaak diesel).
Ander nadeel is dat die dingen niet door het luik van mijn kelder passen en dus ergens ingegraven moeten worden om koel te houden. Kan wel, maar is toch nog wel een klus.


Nu heb ik gevonden dat er in IBC soms een inliner wordt gedaan en dat er ook een bag-in-box bestaat. Die bag-in-box is dus een zak die ik makkelijk opgevouwen mijn kelder in kan krijgen. Een box waar ie in moet staan kunnen we zelf timmeren. Goedkope oplossing.
Maar die inliners worden verkocht voor eenmalig gebruik. En uiteraard wil ik als ik ze leeg getrokken heb het liefst weer vullen. Ook als ik ze een zomer niet hoef aan te spreken zou ik ze 'swinters leeg willen laten lopen, om in de lente weer te vullen.

Wie heeft er toevallig ervaring met die bag-in-box dingen?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja klopt, en die heb ik dus ook gevonden.
Probleem is dat ze verkocht worden als eenmalige toepassing. Je hoeft immers de IBC niet steeds te reinigen. Dus voor de industrie een goedkopere oplossing dan reinigen.

Maar ik zou zo'n zak meerdere keren willen gebruiken. De verkopers van die zakken, antwoorden dat ze voor eenmalig gebruik zijn, als ik het vraag.
Logisch, ze kunnen niks garanderen, en moeten verkopen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Je kunt er ook een maken van PVC-folie (vijverfolie) of van EPDM-liner. Makkelijk te verwerken en pas te maken op jouw toepassing. Eindeloos houdbaar een multi keren in te zetten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Steek je licht op in de wereld van de recreatievaart. Daar worden die zakken in div. maten en op maat geleverd, om te gebruiken als drinkwatertank in 'onhandige' ruimten. Voordeel is ook dat er geen zuurstof bij je water komt, de zak blijft het water nauw omsluiten.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
PVC folie heb ik wel aan gedacht, maar twijfel of dat ingezet kan worden voor drinkwater. Hoewel als het de enige oplossing ( of de meest economische) is dan kan ik in drinkwater kopen in flessen en het opgeslagen water gebruiken voor andere doelen.


Die zakken voor de recreatievaart had ik nog niet eerder van gehoord, dat ga ik nazoeken!
Het luchtdicht verpakken heeft inderdaad grote voordelen. Voor het water, maar ik wil ook geen verdampend water in mijn kelder.
Snelle google, heb ik al wat treffers. Ik ben weer een avondje zoet.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zelf heb ik in mijn schip twee stalen watertanks van 1260 liter elk. Deze zijn gebouwd van 4 of 5 mm staal. Het beste zet je om de 20-30 cm een hoeklijn als spant in de zijden en de bodem. Bij voorkeur de spanten aan de buitenkant lassen.

De voorkeur is om de tank(s) met gestraald staalplaat op te bouwen. Maak in iedere tank een mangat. Na de bouw conserveer je de buitenkant met primer en verf. De binnenkant cementeer je. Dat doe je door een 'brintapapje' (niet te stevig) van pure portlandcement aan te maken. Zorg ervoor dat je vliegasvrije cement hebt. De binnenkant van de tanks worden nu met een grote kwast (ik gebruik een stoffer met stevige haren) ingesmeerd met cement. Als je niet zeker bent dat je alles geraakt hebt doe je het na uitharden nog een tweede keer. Het mangat deksel hoeft niet te worden gecementeerd, dat kan je met een stuk rubber plaat als pakking monteren.

In zo'n gecementeerde tank blijft drinkwater maanden vers. Wel geef ik de tank aan het begin van ieder vaarseizoen een 'schokbehandeling' met hadex. Dag laten staan, leeg pompen, 1 x keer met vers water vullen en leegpompen en daarna vullen met water (zonder hadex). Je kan hadex toevoegen in een 'voedselveilige' dosering, maar het geeft dan toch een smaakje. Zonder hadex blijft het water maanden goed. Dat zal bij jou in (neem ik aan) een koele kelder niet anders zijn.

Kan je lassen en aan staal komen dan is dat misschien best nog een alternatief voor de waterzakken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank H. Katan, goed te weten!

houtenklaas, geweldig deze uitleg!
Dat beton/cement het beste opslagmedium is wist ik wel, maar aan om dat op deze wijze te bereiken wist ik niet.
Lassen is geen probleem, het probleem wordt om -betaalbaar- aan staal te kunnen komen. Dus of het deze manier haalbaar wordt, weet ik niet, maar dit ga ik serieus onderzoeken.

Deze zomer hebben we sowieso geen back-up. Als de bron droog valt gaan we op vakantie hebben we besloten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ja klopt, en die heb ik dus ook gevonden.
Probleem is dat ze verkocht worden als eenmalige toepassing.

Die ik bedoel zijn dus niet als liner voor een IBC, en zijn niet voor eenmalig gebruik.


Hoop dat ik een ander advies verkeerd intepreteer. Stellen mensen nou echt voor om in de kruipruimte te gaan lassen? :confused:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt er ook een maken van PVC-folie (vijverfolie) of van EPDM-liner. Makkelijk te verwerken en pas te maken op jouw toepassing. Eindeloos houdbaar een multi keren in te zetten.

Niet gecertificeerd voor drinkwater. En die liners zijn idd voor eenmalig gebruik - dat heeft m.n. met de sterkte te maken. Wij hebben ze in 5 en 10 L voor onze wijn.

Wat vind je duur voor een IBC? Bij mijn weten kost zo'n ding nieuw, met ontluchting en aftapkraan ca. 110 euro.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Eh, kleine correctie - PVC vijverfolie is niet voedselveilig. Er zijn PVCtypen die wel voedselveilig zijn (waterleidingbuizen bijvoorbeeld).
Het ging mij ook om de vijverfolie, ik weet dat er voedselveilige pvc bestaat, maar het leek me niet echt relvant toen. :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@Bijtel: bedoel jij dan die zakken voor de watersport? Die zijn te klein voor mij. En derhalve in verhouding te duur als ik er heel veel van moet kopen.
En mijn kelder is overigens geen kruipruimter. Ik denk 1,9m hoog ofzo. Met vele ventilatiegaten en 2 raampjes. Maar de waarschuwing is absoluut terecht.

@HV: € 110,- voor een nieuwe is niet duur nee. Hier kosten ze bijna kr 3000,- En als ik er dus een vind die ze voor €2500,- verkoopt is dat 'goedkoop' maar dat lukt mij nog niet om dan die prijs te accepteren als ik weet dat zo'n ding minder dan de helft waard is.
Ik red het ook niet met ééntje. Zou er minimaal 3 willen(moeten) hebben. Dus heeft het zin naar voordelige opties te zoeken. Heb uit betrouwbare bronnen dat jij wel eens deze kant op komt.....maar ze passen zeker niet in je kofferbak?;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb uit betrouwbare bronnen dat jij wel eens deze kant op komt.....maar ze passen zeker niet in je kofferbak?;)

Nee, zelfs niet in mijn camper... en al helemaal geen 3 :) Maar ik kan wel eens informeren wat verzenden kost bij onze leverancier. Let wel, 'mijn' prijzen zijn ex BTW, en niet noodzakelijkerwijs voor drinkwatergeschikte IBCs - het gaat om nieuwe chemie-IBCs.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zo Bijtel, 12000 liter is nou ook weer wat overkill. Dan krijg ik toch ook angsten wat betreft het gewicht. ( zag er zo snel ook niets over op hun site )
Maar dat er grotere zakken bestaan is dus duidelijk. Hoewel deze uiteraard ook weer niet drinkwater geschikt hoeven te zijn, maar zeker een richting om verder te zoeken. Dank.

@henkverhaar, ik vrees dat verzenden al snel de prijs weer -flink- doet stijgen. Als ze ex BTW versturen is dat natuurlijk wel zo gunstig, want ik moet sowieso Mva hier betalen ( ook als er al BTW ergens anders geheven is, we zijn geen EU )
Grootste struikelblok is de expediteur die inklaringskosten rekent. Mijn ervaring is dat die moeilijk vooraf op te vragen zijn. Meeste transporteurs geven ergens halverwege de rit de lading weer mee met een andere transporteur, dus je weet nooit wie de import gaat verrichten. ( en sommige hebben echte woekerprijzen)
En helaas zit ik te ver van Oslo om het zelf te regelen.
Als het geen moeite is, mag je het vragen maar ik vrees dat het vergeefse moeite is.

Andere vraag aan jou die jij wellicht kan beantwoorden: ik kan aan gebruikte IBC's komen. Die staan bij een kaasfabriek. Daar hebben geconcentreerde chemicaliën in gezeten. ( zuur/loog )
Advies is dat ik ze flink moet spoelen. ( nou dat had ik wel verwacht eigenlijk) maar ze vertellen niet WAT voor zuur/loog er in zat. Als dat mierezuur was, of caustic soda, dan spoel ik dat simpel weg, en valt niet direct mijn haar uit als er sporen achterblijven.
Maar wat als er andere spullen ingezeten hebben? Kan me voorstellen dat ze bv zoutzuur gebruiken om hun leidingen te spoelen. Ben er niet zo in thuis hoe giftig zuren of logen in lage concentraties zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.