vernislaag verwijderen van eik

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal,

kan je gemakkelijk een vernislaag verwijderen van een eiken tafel, om de natuurlijke uitstraling van de eik weer naar boven te laten komen? zoja, hoe zouden jullie dat doen? alvast bedankt!
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
In het verleden heb ik dit is gedaan door te schrapen met glas
Een vlak stuk glas van 3 a 4 mm en dat in stukjes breken door te laten vallen
De stukjes kun je gebruiken als schraper en deze worden uiteraard naar verloop van tijd minder scherp
Wel handschoenen gebruiken
Nadien schuren en je hebt weer het origineel blad terug

succes
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

In het verleden heb ik een aantal keer een gelakt keukenblad geschuurd met de bandschuurmachine en daar na de randen bij de muur met een exenter
en een Fein. Olie er over en weer als nieuw.

groet
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik beaam wat Toxiq zegt: met een schraapstaal. Een vernislaag is oppervlakkig, en komt er zo af. En je moet zelfs niet meer schuren achteraf. Zoals met veel handgereedschap is er wel een leercurve: je moet de braam leren zetten en onder de juiste hoek leren schrapen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb enkele maanden geleden voor het eerst een schraapstaal gehanteerd
de eerste braam deed niet veel, de 2e ging al een stuk beter
Als de braam goed is dan kun je daar niet tegen op schuren, het vliegt er af
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ook ik ben slechts enkele maanden geleden begonnen met een schraapstaal, en heb het al volledig onder de knie. Grootste probleem bij mij in het begin was mijn geïmproviseerde aanzetstaal (burnisher in het Engels). Ik gebruikte daarvoor de schacht van een schroevendraaier en kreeg daarmee geen braam. Wat bleek? De schroevendraaier was niet bepaald van een topmerk, en de schacht was gewoon te zacht om een braam te zetten. Dan maar de schacht van een freesje gebruikt, en dat werkte perfect. Ik slijp mijn schraapstaal zoals in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=FcKDasioEaI
Je hoeft overigens geen schraapstaal te kopen. Als je een stukje uit een oude handzaag kan halen, werkt dit ook prima. Liefst wel met ijzerzaag uitzagen en niet met slijpschijf, omdat de hitte je staal zachter maakt. Succes!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een schraapstaal is een ondergewaardeerd reuze handig stukje gereedschap! Als alternatief kun je schuren, een bandschuurmachine heeft inderdaad het gevaar wat Toxiq aanhaalt, er zijn ook bandschuurmachines met een schuurraam om de kuilen te voorkomen.
Als de lak diep zit, of er diepe beschadigingen zijn, kan het ook nog met de bovenfrees.


jaap
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Ik kom op het forum en bij collega s vaak een afweer tegen ten opzichte van de bandschuur machine. Ik zou de band schuurmachine niet willen missen. Beroepsmatig gebruik ik hem vaak en zou er niet aan moeten denken de werkzaamheden geheel met een schraapstaal te moeten doen.
Met een band schuurmachine moet je leren werken en niet meteen op een echt werkstuk zetten maar ga eens een ochtend oefenen. Ik heb het eerst moeten leren op platen multiplex .Geheel schuren zonder door het dekfiner te gaan. Daarna oefenen op planken balken. Ik moest dan een plank schuren. Daarna werd die in de lengte door gezaagd en op elkaar gelegd dan zag je de bulten en kuilen. Test ook hard en zacht hout ,div korrel en snelheid.
Ik hoop dat er wat meer waardering komt voor deze achtergestelde groep gereedschap.

Groet
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Schuren met goed schuurpapier werkt wel, maar als je niet zo slim bent om afzuiging te gebruiken loopt het schuurpapier snel vol.
Schraapstaal of een verfschraper werkt super. Voor het grove werk zou ik zelf eerder een verfschraper gebruiken. Bahco verkoopt ze met verwisselbare mesjes.

Het mooie van schraapstalen is dat je kan spelen met de braam, een agressieve braam voor het grovere werk of een heel fijne voor de perfecte finish voor warrig en moeilijk hout.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een lekkere grote verfkrabber van de bouwsuper is prima.
Wel even de hoekjes afronden (met de vijl of slijpmachine) anders heb je kans op een diepe kras in je hout.
Met een bandschuurmachine kan ook met een fijne korrel 180 a 220 en snel over het oppervlak want het gaat wel hard anders.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.