Bescherming machines voor overzeese verhuis.

kotick

Nieuw lid
20 feb 2015
8
0
Zuid Afrika (belgië)
Ik verhuis van Zuid-Afrika terug naar België. Mij volledig werkplaats gaat mee (al heb ik nog geen idee waar ze terug zal kunnen opbouwen :().
Ben een beetje bezorgd om de schaafmachines. Blank staal dat 6 weken ergens over de zee gaat varen.
Wat is de beste manier om ze te beschermen tegen roest?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb even gezocht op preserveer vet, maar dat kan ik zo niet vinden. Ik denk dat dat wel een goede oplossing is. Anders goed in de olie of was zetten en in de kisten veel en goede vochtvreters mee-verpakken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Heb al veel lovende dingen gelezen over Boeshield T-9. Werd ontwikkeld door Boeing, en is nu ook op de markt voor particulieren. Zou het ultieme product zijn om metaal te beschermen tegen corrosie, en wordt ook veel gebruikt in recreatieve scheepvaart. Heb het zelf nog niet in handen gehad, maar misschien kunnen andere leden hun ervaring delen?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemorgen allemaal,

Ik heb zelf een flesje Boeshield T-9 omdat mijn machines in een niet altijd even droge schuur staan en het werkt perfect. Het is erg dun en lijkt in het metaal te trekken (geen idee of dat ook echt zo is) en beschermt het dan zeer goed tegen vliegroest. Of het ook goed smeert en hoe het zich verdraagt met lagervet oid weet ik niet want ik gebruik het alleen voor de gietijzeren tafels. Het is niet goedkoop en hier verkrijgbaar via enkele online fietsonderdelenhandelaren (schijt veel gebruikt te worden voor het smeren van kettingen). Ik weet niet hoe terecht je zorgen zijn: vrijwel alles gaat in zeecontainers inclusief electronica die me vele malen kwetsbaarder lijkt dan de gemiddelde houtbewerkingsmachine. Misschien is het relevanter om ervoor te zorgen dat alles netjes droog en met droge lucht (goede vochtvreter oid aanbrengen) in een goede container gaat?

Groeten en goede reis alvast,
Hans
 

kotick

Nieuw lid
20 feb 2015
8
0
Zuid Afrika (belgië)
Als mijn HD van de server niet meer werkt zal de verzekering ze wel terug betalen. Als de machines verroest zijn zal de verzekering zeggen dat ik ze moet op schuren en dat is wel het laatste wat ik wil doen.
Heb even gegoogled. Die Boeshield T-9 moet te vinden zijn hier in de buurt. Denk dus dat ik voor die optie zal gaan.

Vraag me ook af hoe de meubelen er gaan uitzien na een paar weken in Europa. We hebben hier een gemiddelde luchtvochtigheid van 20 procent. Thuis zal dat zeker 3 keer zoveel zijn. Ben dus wel een beetje bezorgd.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Iets oxideert pas als er zuurstof, een elektrolyt en voldoende temperatuur beschikbaar is.
Ik spreek niet uit ervaring maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ingevette en in folie verpakte tafels gaan roesten. Ook niet in zilte dampen.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik zit beroepshalve in de bouw van speciale machines / robotica projecten op maat , zo nu en dan bouwen wij ook wel eens machines die richting VS , Azie enzo moeten en dus 4 a 6 weken op de boot zitten. Maak je geen illusies , als je denkt dat simpelweg een beetje vet of vaseline en wat folie voor zekerheid zal zorgen dan zou je bij aankomst van de machines behoorlijk kunnen schrikken...

Bij dergelijke zaken moet men gewoonweg gebruik maken voor specifiek daarvoor voorziene producten , wij gebruiken hiervoor conserveerolie van Mobil , zogenaamde Mobilarma. Zorg dat de machine werkelijk overal goed is ingespoten ( dient het beste via een spuitpistool aangebracht te worden ). Sinds we dit op deze manier doen hebben we nooit nog problemen gehad.
http://www.ingelbeen.be/nl/mobil-smeermiddelen/p/detail/mobilarma-serie ( exacte type zou ik even moeten nachecken, er zijn nog soorten hierin , nu ik zou zeggen informeer je bij een goede olie/vetleverancier in je buurt daar en zij gaan zeker iets kunnen aanbieden , alle olie/vet producenten hebben hiervoor specifieke producten in hun gamma zitten )
 

kotick

Nieuw lid
20 feb 2015
8
0
Zuid Afrika (belgië)
This is Afrika.
Als je al het geluk hebt dat je iemand kan vinden die zoiets kan doen, dan ben je er gegarandeerd opgelegd.
Zoek dus liever iets wat gekend is en wat ik zelf kan doen.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Lijkt me toch sterk dat je in Afrika niet aan Mobil producten zou kunnen komen ? Net even gekeken , type die ik hier staan heb is Mobil Arma LT , 107 hele euro's voor een vat van 20 liter , daar spuit je veel machines mee vol.
 

kotick

Nieuw lid
20 feb 2015
8
0
Zuid Afrika (belgië)
Is niet dat je het niet kan vinden maar Zuid Afrika is groot.
Ondertussen bij de plaatselijke 4*4 shop Boeshield T-9 spuitbus gevonden. Ik hoop dat dit in combinatie met alles goed inpakken met folie zijn werk zal doen.
Het resultaat zien we doen wel eind juli.

thx voor de info
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.