Eiken tafels, advies gevraagd

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Dit weekend iets minder tijd gehad dan gehoopt. De tafels zijn ondertussen wel verlengd en mijn eerste (test)tafelblad kunnen verlijmen.
Na het vervangen van de messen van de scheppach, de tafels correct uit te lijnen en de tafels te verlengen is het resultaat zeer rechte planken.

upload_01.jpg

upload_02.jpg

Een van de oregonplanken trok wel krom na het schaven. Dit compenseerde door de planken uit te lijnen bij het inklemmen. Deze zullen dienen als werkbank tafelblad dus hier steekt het ook niet zo nauw.
Ik schaafde ook een flink stuk van het oppervlak, de helft ging al voldoende zijn en ik had ze misschien beter ook nog eens van dikte geschaafd achteraf bekeken, zo ging ik ook met de mooie kant naar boven kunnen werken om de lijmoverschotten op tijd weg te kunnen nemen.

upload_03.jpg
Het oregontafelblad, de propere kant is naar onder gericht. Enkel lijm in deze verbinding. Ik zaagde met handzaag tussen de planken om een consistente naad onder de juiste hoek te krijgen.

Ik merkte wel dat het niet vanzelfsprekend is de planken mooi uit te lijnen zonder deuvels, voor het eiken tafelblad steek ik deuvels. Juist nog even nadenken hoe ik de deuvelgaten correct kan positioneren/boren.

Bedankt voor de tips ivm afwerking, ik zal 2 lagen 2k PU doen en vervolgens de titanium versie, en schuren met P180 tussen iedere coat.
 
Laatst bewerkt:

Peeters

Nieuw lid
8 jun 2016
4
0
misschien kan je ook wat zaagsneden aan de onderkant aanbrengen zodat de spanning weg kan :2016-06-04 21.43.54.jpg
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Mijn plan was om met epoxy dopmoeren in te lijmen in het hout en de gaten in het staal ruim genoeg te boren zodat de bouten alle kanten op kunnen indien nodig, zonder op en neer te gaan. Zo kan het hout uitzetten & krimpen wat het wilt.

Ziet er wel een zeer degelijk resultaat uit!
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Mijn eerste testblad is er een stuk beter uit gekomen dan verwacht, ik zal veel minder moeten schuren dan gevreesd. :)
Hier tijdelijk op wat schragen gezet, volgende week schuren en PU lak erop.
upload_01.jpg

De scheppach heeft ondertussen serieus zijn dienst bewezen, na het aanpassen van de snedediepte en nogmaals uitlijnen zijn de planken extreem recht. (niet dat ze een extreme politieke voorkeur gekregen hebben).
Op een lengte van 2,5 meter heb ik een concave vorm met maximumafwijking van ~0.25mm in het midden.
De messen die ik kocht zijn ook geen scheppach-hm1 messen (kosten ~€75/set) maar messen voor scheppach-hm2 ed (€~10/set) waar ik met een dremel de slots in gemaakt heb, de staalkwaliteit is zeker niet ondermaats.

upload_04.jpg

De eiken planken zijn gevlakt en vandikte geschaafd, allen op 49mm. Een enkele plank komt aan een zijde maar aan 46 mm dikte maar ik wou niet alle planken zo ver afschaven dus heb die ene maar zo gelaten, daar kan ik mee leven.

upload_02.jpg
upload_03.jpg

Door het uiteindelijk goed lukken van het test tafelblad zonder deuvels besloot ik toch zonder deuvels te gaan hier, mits veel betere inklemming.
De lange klemmen komen van Rutlands: http://www.rutlands.co.uk/sp+sash-clamp-54-capacity-pack-of-6+dk135pack6

upload_05.jpg
upload_06.jpg

De lange tafel zit ondertussen ook in de klemmen, de korte al even wat geschuurd bovenaan. Er zaten zwarte vlekken op van waar contact was met stalen profielen, de lijm heeft het vet opgenomen en werd zo zwart. Dit schuurt wel snel weg maar bij de lange tafel toch even een laagje tape op de profielen aangebracht om dit te voorkomen.

upload_07.jpg
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Goed bezig! Ook mooi dat je de planken zo dik mogelijk laat, hopelijk gaat het niet storen als het blad eenmaal verlijmd is..

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe heb je de planken haaks gekregen? Ik zie geen geleider bij je schaafbank.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Goed bezig! Ook mooi dat je de planken zo dik mogelijk laat, hopelijk gaat het niet storen als het blad eenmaal verlijmd is..

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe heb je de planken haaks gekregen? Ik zie geen geleider bij je schaafbank.

De tafels komen in een hoekopstelling te staan, ik zou er al onder moeten kruipen om de afwijking op de ene plank te zien. Het is ook maar aan 1 zijde van het kortste tafelblad het geval, ik lig er alvast niet van wakker. Had ik dit voor iemand anders gedaan had ik het zeker en vast weggewerkt.

Bewerken van de planken ging als volgt:
Eerst ruwste kant van het hout wegzagen met de tafelzaag zodat de breedte min of meer gelijk is, vervolgens over de schaafbank zodat 1 oppervlak mooi vlak is, vervolgens andere zijde terug over de tafelzaag alsook terug de eerste zijde.
Op deze manier waren de kanten haaks zonder meetbare afwijking. Ik lette er wel op dat ik de zijden lichtjes concaaf zaagde om het schaven te vergemakkelijken.
Vervolgens de zijden over de schaafbank en deze bleven mooi haaks, zelfs zonder geleider, daarna van dikte geschaafd.

Met minder dikke planken zou dit stukken moeilijker worden en zou een geleider noodzakelijk worden.
Sowieso maak ik nog een geleider voor de scheppach van zodra ik er tijd voor kan vinden, ik had zelf niet gedacht dat ik de naden goed ging krijgen zonder.

Ik was eerst van plan met cirkelzaag door de naden te gaan zoals bij de test om uit te lijnen maar dat achtte ik niet langer nodig.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Vandaag wat kunnen verderdoen met het project. De langste tafel op lengte gezaagd & volledig geschuurd.
Met een random orbital sander (ken het nederlandse woord niet) begonnen op korrel 60 om laatste lijmresten weg te krijgen en hier en daar wat te corrigeren, vervolgens 80, 120, 180 & 220.

Op advies van hier skylt 2k original ultramat aangebracht (daarna nog een laag en als laatst skylt 2k titanium).

Eerst even wat afbeeldingen hoe ik de tafels verlengde en ervoor zorgde dat ik de tafels kon uitlijnen:
M6 bouten en een stuk L-profiel aan de tafels:
Image00001.jpg

Moeren (ken de specifieke naam van deze soort niet) aangebracht en met 2 vijzen vastgezet. Het voorgeboorde gat gaat net niet doorheen de plank.
Image00004.jpg

De planken om de tafels te verlengen zijn overschotten van een keuken, 5 cm dik & mooi recht. Hier zie je hoe de tafels op het L-profiel komen. Op deze manier zijn ze heel goed uit te lijnen. De moer zorgt enkel ervoor om de boel vast te zetten, met de bouten regel ik de hoogte aan beide zijden. De poot aan de andere kant heeft een slot erin zodat ook daar de hoogte kan geregeld worden.
Image00005.jpg

Lange tafel na schuren (bovenkant):
Image00010.jpg

Na 2k PU (onderkant):
Image00008.jpg

Image00007.jpg

Ik ging uit van de gegevens voorzien van op de fles dat ik ongeveer 10-12 m² zou kunnen dekken met 1 liter. Ik maakte 230 ml met de correcte hoeveelheid verharder, wat ik volledig kon opgebruiken en zelfs ietwat aan de ruime kant was.
Gaf een zeer net resultaat met de schuimpjes op de verfroller, met kwast iets moeilijker om effen aan te brengen.
Extra aandacht gegeven aan de randen en vooral de uiteinden. Morgen de andere kant en terug even schuren met 220 voor de volgende laag.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
>>Moeren (ken de specifieke naam van deze soort niet) aangebracht en met 2 vijzen vastgezet.

Inslagmoer. Goed dat je die nog met twee schroefjes vastgezet hebt. In mdf is dat beter, in hout hoeft het niet, hoewel een beetje voorboren voor de 'tanden' nooit kwaad kan.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je het onderstel zelf (laten) maken of kant en klaar?
Vind zelf het onbewerkte zwarte ijzer mooi staan bij een lichtere houtsoort, helaas vind m'n vriendin dat niet mooi :p
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik maak het onderstel zelf, 1 van de poten is bijna af maar jammer genoeg wat vertraging opgelopen door verhuizen. Foto's volgen.
Het staal zou na ontvetten beginnen roesten en het roesten zal niet gelijk gebeuren door bewerkingen als plooien en lassen, dan zou ik eigenlijk eerst moeten zandstralen om een mooi onbewerkt uitzicht te geven.
Daarom komt er een mat zwarte lak op.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Bij een online aanbieder van staal raden ze blanke lak aan om het onbehandelde uiterlijk te behouden? Of begrijp ik je verkeerd en is dit nu al niet meer mogelijk omdat het al roest?
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik heb gelast, gedraait, lasnaden weggeschuurd enz. Zonder warme bewerkingen zou je wel kunnen ontvetten en blanke lak opzetten maar in mijn geval zou ik moeten zandstralen om blanke lak te gebruiken.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Bij deze een bijna laatste update:
Het onderstel voor de eerste tafel is compleet, de volgende zal nog even moeten wachten.

upload_02.jpg

upload_01.jpg

Deze zijn gelast met een zeer oude electrode laspost (van ~1960 iirc). Deze werkt nog behoorlijk goed maar kan een opknapbeurt gebruiken.

Na een paar lagen zwarte matte lak:
upload_04.jpg

Ik boorde gaten in het tafelblad en sloeg dopmoeren in de gaten, na een flinke dot epoxy erin te gooien. Ze lijken goed vast te zitten.
upload_03.jpg

Alle onderdelen zijn bij deze af, behalve de sturing van de actuatoren.
Vermits ik nog de juiste bouten niet heb (en het onze nationale feestdag is en dus alles gesloten is) assembleer ik deze morgen en werk ik wanneer het me uitkomt de sturing van de actuatoren af.
Ik hoef enkel nog een PCB'tje te maken die ervoor zorgt dat de actuatoren gesynchroniseerd blijven.

Na het afwerken van v0.1 van deze tafel evalueer ik de werking, de volgende tafel zal mogelijk een ander onderstel hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.