Eiken tafels, advies gevraagd

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik maak zeer binnenkort 2 eikenhouten bureautafels voor mezelf, van hoogte verstelbaar:

1_upload.jpg2_upload.jpg

De poten staan 2 meter uit elkaar, het tafelblad heeft volgende afmetingen: 2400x900x50 [mm]
Voor ik begin met planken aan te schaffen vroeg ik me nog af:
-Neem ik beter planken met nerf zoals A & B (afwisselend) of zoals C & D? (om kromtrekken te vermijden)
Planken.jpg
-Is het beter minder brede planken te nemen/zagen om barsten te vermijden?
-Is het ontwerp degelijk genoeg om verschillende decennia een recht tafelblad te garanderen?
-Is ovendroog hout goed genoeg? (+evt andere tips om op te letten bij aankoop)
-Hoe kan ik het staal aan het hout verbinden zonder barsten/buigen te veroorzaken?

Ik kan lokaal ovendroog eikhout kopen van 54mm dik (ruw gezaagd, planken van 25-35 cm breed) aan €1800/m³ en mag de planken kiezen, ik zei de planken zoals C en D te verkiezen maar de handelaar zei dat het weinig zou uitmaken voor kromtrekken.

Alvast excuses voor het aantal vragen en bedankt om al tot hier te lezen :p
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
C en D zijn kwartiers gezaagd, geeft een hele andere uitstraling (ik vind het mooier bij eiken)
Ik meen dat het met werken en kromtrekken ook verschil maakt en dan met name ook met scheuren, kwartiers hout scheurt minder snel
MAAR....dit is van horen zeggen, de pro's zullen me wel corrigeren als ik het fout heb

Eiken 1800 euro per kuub....pfew.... da's n hoop geld

Als je toch gaat verlijmen, kijk eens naar gebruikte vloerdelen
ff door de vandikte bankt (lak er af) dan in stroken zagen en verlijmen....je bespaart je zelf een flinke cent en het is leuk om te doen
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Het blad van onder uit vastschroeven. Doe dat met houtdraadbouten met een ring ertussen. De gaten in het stalen frame moeten wat ruimer zijn dan de diameter van de bouten! Dan gaat het niet scheuren. Ik heb al aardig wat eiken tafels gemaakt maar nog nooit is er iets gescheurd. Succes.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
En kan ik met 3 kwartiers gezaagde planken werken of beter een 6-tal minder brede planken? Is 5 cm dik genoeg? (zodat deze niet doorbuigen na verloop van tijd)
Bedankt alvast voor de nuttige tips! Ik zit al een tijdje te zoeken naar perfect tweedehands hout, het beste wat ik tot nu toe vond in de regio had jammer genoeg houtworm. (en €200 aan (perfect) hout per tafel lijkt me nu ook geen zo'n ramp)

Ik ga inderdaad verlijmen met enkele deuvels om correct uit te lijnen, planken worden eerst afzonderlijk geschaafd en gaan dan door de vandiktebank.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Volgensmij is eiken oersterk, als je de planken niet te veel afschaaft denk ik dat je er een klein autootje op kan parkeren :) Alleen oppassen dat je poten niet naar buiten gaan schuiven.. Dat lijkt me in dit geval (ook zonder geparkeerde auto) wel een puntje van aandacht?
Wat mij is verteld is dat kwartiers niet krom trekt, maar uiteraard wel wat werkt in de breedte. Je zou de kwartierse planken net zo breed kunnen laten als je zelf wilt. En het lijkt inderdaad mooi, de spiegels in het hout (alleen in kwartiers dacht ik).
Het schijnt dat als je de jaarringen om en om legt, zoals op foto het kromtrekken ook tegen gegaan wordt. Sommige mensen doen dit niet en zijn ook tevreden, met een recht blad... Heb zelf ook een aantal eiken planken gekocht, een paar (half)-kwartiers en een stel dosse. Volgensmij heb je voor ovengedroogd eiken een erg scherpe prijs, bij 1800 / kuub. Dat kan (veel) meer... Mocht je in de buurt van Groningen wonen weet ik misschien nog een adresje, maar ik heb daar al wel de mooie dikke planken al weggehaald :)
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik heb de knoop doorgehakt, €380 aan eikenhout uitgekozen, enkel kwartiers gezaagde planken. Ze zijn al behoorlijk vlak en hebben duidelijk al wat gewerkt in de zijdelingse richting.
Ik betaalde enkel voor het hout dat over een lengte van 4,2 meter dezelfde breedte heeft, waardoor ik zeker ruim voldoende heb, en meer bruikbaar hout dan waarvoor ik betaal :).

Na het bouwen zal ik de stabiliteit controleren en oordelen of de poten onderaan aan elkaar verbonden worden.
Is het aan te raden op de uiteinden een plank over de breedte te bevestigen of is dat naar smaak?

Ik ben van België net ver van de kust, Groningen is niet meteen bij de deur :p.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Reken je niet te rijk aan het hout dat je hebt, het valt best tegen om (zeker als beginner) veel meer te halen dan het smalste gedeelte uit een plank. Tenzij het bijna driehoeken zijn.. Of misschien ben ik onhandig.

Als ik het goed schat heb je dus ongeveer (minimaal) 0.22 kuub hout gekocht, terwil je per bureau, als ze even groot worden 0.12 kuub nodig hebt.. Waarschijnlijk heb je er rekening mee gehouden maar hier niet getypt, maar je haalt natuurlijk maar 1 bureau lengte van 2.40 lang uit 1 plank van 4.20m... Scheuren aan kopse kanten, zaag en schaaf verlies moet je niet onderschatten. Mocht je inderdaad krap gekocht hebben - en een beginner zijn - zou ik je adviseren er een plank bij op te halen, niets zo vervelend als je je hout hebt laten drogen, een werkplaats regelt en dan vervolgens je bureau niet af kunt maken omdat je een paar cm/ dm te kort komt..
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Is het aan te raden op de uiteinden een plank over de breedte te bevestigen of is dat naar smaak?

Zelf heb ik een tafelblad staan van teak waarbij de "eindplanken" in totaal zo'n 7mm aan beide lange zijden uitsteken, omdat de "hoofdplanken" gekrompen zijn. Zo staat het er nu bij. Net ff op oude fotos teruggekeken... 3 jaar terug was dat ook al het geval (mss iets minder dan nu). Toen stond het buiten goed overkapt uit de regen. Nu staat het binnen, behoorlijk droog.

Dit is slechts mijn ervaring wat ik hier beschrijf en meer als algemene "info" bedoeld. Ik heb niet echt verstand van verschillende houtsoorten.

Edit:
Het lijkt op de fotos toch wel een stuk minder te zijn dan nu. "Slechts aan één kant 3á4 mm.
 
Laatst bewerkt:

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Reken je niet te rijk aan het hout dat je hebt, het valt best tegen om (zeker als beginner) veel meer te halen dan het smalste gedeelte uit een plank. Tenzij het bijna driehoeken zijn.. Of misschien ben ik onhandig.

Als ik het goed schat heb je dus ongeveer (minimaal) 0.22 kuub hout gekocht, terwil je per bureau, als ze even groot worden 0.12 kuub nodig hebt.. Waarschijnlijk heb je er rekening mee gehouden maar hier niet getypt, maar je haalt natuurlijk maar 1 bureau lengte van 2.40 lang uit 1 plank van 4.20m... Scheuren aan kopse kanten, zaag en schaaf verlies moet je niet onderschatten. Mocht je inderdaad krap gekocht hebben - en een beginner zijn - zou ik je adviseren er een plank bij op te halen, niets zo vervelend als je je hout hebt laten drogen, een werkplaats regelt en dan vervolgens je bureau niet af kunt maken omdat je een paar cm/ dm te kort komt..

Bedankt voor de raad, ik heb mijn plannen wat aangepast om zeker voldoende hout te hebben; een langere en een kortere tafel in een hoekopstelling. Een tafel van 2,3 meter en dan zie ik wat ik over heb voor de tweede.
Op het smalst gerekend kan ik een tafelblad van ~98 cm breed maken dus ik ga ervan uit dat ik toch kan rekenen op >90 cm breed tafelblad.

Zelf heb ik een tafelblad staan van teak waarbij de "eindplanken" in totaal zo'n 7mm aan beide lange zijden uitsteken, omdat de "hoofdplanken" gekrompen zijn. Zo staat het er nu bij. Net ff op oude fotos teruggekeken... 3 jaar terug was dat ook al het geval (mss iets minder dan nu). Toen stond het buiten goed overkapt uit de regen. Nu staat het binnen, behoorlijk droog.

Dit is slechts mijn ervaring wat ik hier beschrijf en meer als algemene "info" bedoeld. Ik heb niet echt verstand van verschillende houtsoorten.

Edit:
Het lijkt op de fotos toch wel een stuk minder te zijn dan nu. "Slechts aan één kant 3á4 mm.

Dus ik zou het toch beter overwegen een breadboard erop te voorzien om te voorkomen dat ze ongelijk uitzetten en krimpen? Een tafelzaag, cirkelzaag en vlak- en vandiktebank is zowat het enige materiaal dat ik ter beschikking heb, ik heb snel even iets uitgewerkt om een dovetail op de uiteinden te zagen met een cirkelzaag, dit weekend de techniek even testen op afvalhout.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Een tafelzaag, cirkelzaag en vlak- en vandiktebank is zowat het enige materiaal dat ik ter beschikking heb[/QUOTE] :) lijkt me ook zo'n beetje alles wat je nodig bent :)

Waarschijnlijk heb je inderdaad genoeg hout, maar 't houdt niet over, gok ik. Reken op 3mm zaag verlies per zaagsnede, een beetje bij het vlakken en een beetje als je ze door de vandiktebank haalt. Afhankelijk van hoe "kwartiers" je planken zijn kijken hoe breed je ze kunt laten. Er wordt ook geadviseerd het hart uit de planken te zagen.

Het argument voor een breadboard is me ontgaan, het lijkt mij juist niet handig, wat het hout ertussen werkt in de breedte, en je breadboard ook, maar staat er haaks op, hence je krijgt een ongelijke rand. Ik zou het alleen doen als je het echt veel mooier vindt...
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dus ik zou het toch beter overwegen een breadboard erop te voorzien om te voorkomen dat ze ongelijk uitzetten en krimpen?

Je gebruikt het woordje "Dus"? Zo'n eindplank is mijns inziens bedoeld als onderdeel van een ontwerp of als afwerking. De breedtewerking van de hoofdplanken kan je niet tegenhouden met zo'n eindplank. Die krachten zijn te groot. Barst het niet dan buigt het wel. Ofzo.
 
Laatst bewerkt:

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik schik me wel volgens wat ik kan overhouden dan :) Het belangrijkste is dat een van de tafels toch 900x2400 moet zijn en het ziet ernaar uit dat dat geen probleem zal worden.

Liever geen breadboard dan, ik had even schrik want ik zag hier en daar advies een breadboard te voorzien, bedankt voor jullie info.

Even mijn techniek om te vlakken getest op wat oregonhout, waarmee ik een werktafel zou maken.
Oregon.jpg
Het vlakken van het oregonhout met mijn scheppach hm-1 gaat beter dan verwacht, behalve dat de HSS messen snel bot geworden zijn en ik merk dat mijn tafel niet lang genoeg is om gemakkelijk om te gaan met planken van 2.5 meter lang.
De volgende keer maak ik eerst en vooral een verlenging voor de tafel aan beide zijden en op ebay carbide messen aanschaffen & alles uitlijnen met meetklok.
Vervolgens controleer ik eerst en vooral of alles correct staat op wat ander testhout. Als ik er niet in slaag een perfect resultaat te krijgen zal ik mijn eiken planken laten schaven.

eik_1.jpgeik_2.jpgeik_3.jpg

Het hout is ondertussen behandeld tegen houtworm, vermits er brandhout in dezelfde ruimte ligt die ervan krioelt.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Heb je niet een werkplaats in de buurt waar in tegen vergoeding gebruik van kunt maken? In Nederland hebben veel steden een goed uitgeruste stadswerkplaats.

Ik dacht trouwens dat het wordt afgeraden hout recht op staand te bewaren.. Weet niet hoe snel dat slecht zou zijn, of dat het een fabeltje is :)
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Niet dat ik weet, maar ik kom via via wel aan een adres in de buurt. In België zijn we jammer genoeg niet altijd mee met de tijd op zo'n vlakken :p

Voor het bewaren:
Ik las net dat het weinig zou uitmaken op korte termijn met ovendroog hout maar denk wel dat ik het beter niet zo had gedaan :/
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Wat voor afwerking zou ik hier best gebruiken op de eik? De tafels dienen als bureautafels.

Eventueel aanraders voor webshops in nl/be?
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Vind zelf het mooist als de afwerking "onzichtbaar" is. Skylt ultramatte parketlak is *ultramat, je ziet bijna niet dat het gelakt is, en heel erg sterk: krasvast en vlekken trekken er niet in. Ook niet thee of wijn wat er een nacht op blijft liggen.
Ben je al begonnen met het bureau?
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik heb de buizen voor de tafelpoten reeds zelf gemaakt op een draaibank uit dikwandige stalen buizen alsook de nylon(ertalon) langsgeleiders, de actuatoren en nodige electronica zijn onderweg uit China maar blijven vast even haperen bij de douane.
De rest van het staal heb ik laten plooien en ga ik morgen oppikken.

Het tafelblad werk ik dit weekend aan nu ik nieuwe messen heb voor mijn schaafbank. Het eerste wat ik zal doen is de tafels verlengen want het is moeilijk omgaan met planken van 2,5m op de korte tafels van de scheppach hm-1.

Enig idee wat mijn verbruik zou zijn van die matte lak? Moet ik eerst een sealer aanbrengen?
 
Laatst bewerkt:

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb eerst 2 lagen Skylt Original en daarna 1 laag Skylt Titanium gedaan (op aanraden van de fabrikant, had ze even gebeld).
Op Original krijg je op den duur toch wat krasjes schijnt.

Ben zeer tevreden. Geen krassen, geen vochtkringen door morsen etc.
Het enige nadeel is dat het zo mat is dat ook de glans van het geschaafde hout verdwijnt.
De spiegels in het eikenhout blijven wel zichtbaar overigens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.