beginners project Nick Gibbs

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
sinds enkele weken aan het oriënteren op houtbewerking. vroeger vond ik handenarbeid/techniek niks aan, maar nu heb ik meer trek in knutselen/elektronica/arduino en houtbewerken.
Echter ik zal echt bij het begin moeten beginnen. Op dit forum kwam ik het boek van Nick Gibbs tegen als goede startgids. Tweedehands aangeschaft, want al oud :) Weekje in gelezen en vandaag bij de bouwmarkt wat basis spullen geregeld:
- workmate (van me vader)
- vurenhout timmerpaneel 18mm dik, 250cm x 50 cm
- hamers
- handzaag
- spijkers/schroeven
- speedboor
- zweihaak
- houtvulmiddel
Maar bij het 1e project een simpel nestkastje loop ik tegen wat beginners issues aan. Dit is de project uitleg:



probleem 1:
- de te zagen maten wijken nogal af van wat in de tekening is aangegeven? Bv de achterkant: 178 mm x 406 mm op de tekening staat bij de zaaglijst als 400 x 184?
Onderkant D volgens de tekening 114 mm x 133 mm op de tekening (wat ook matched met de zijkant die volgens de zaaglijst 133 mm moet zijn) maar D op de zaaglijst is weer 121 x 102.
Zijn dit gewoon vertaal fouten geweest, en moet ik zelf ff de juiste bij elkaar zoeken?
probleem 2: ik heb een grote vuren plank. Hoe krijg ik hier nu de gewenste stukken uit als beginner? Zelf zegt Gibbs in zijn boek over de hand/kapzaag "Beiden typen zaag zijn bedoeld voor het zagen loodrecht op de nerf. Als timmerlieden met de nerf meezagen, dan doen ze dit meestal niet met de hand, omdat daar een speciale schulpzaag voor nodig is.
Zie ik nu iets heel simpels over het hoofd?
probleem 3:
- simpele zweihaak gekocht, maar hoe teken je daar dan 60 graden mee af, zie dat hij net weer een combinatieboog gebruikt die ik natuurlijk net niet heb gekocht :)
ook geeft hij aan de bovenkant van de voorkant meteen op 60 graden te zagen, lukt dit met een handzaag? Teken je dan ook 60 graden af (lijkt me heel klein en priegelig en lastig vast te houden in die hoek?)

Dus een echte beginner hier.... :) Hoop al zijn projecten te doorlopen en dan een stuk wijzer te worden. (Al gezien dat project 2 "speelgoed auto" ook al meteen en hele stap voorwaarts is! En adviseert zelfs een figuurzaag machine aan te schaffen!?!)
Hopelijk kan iemand mij ff een zetje geven!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Laten we beginnen met je van harte welkom te heten. Leuk dat je honger krijgt naar het houtbewerken!

Nu wat antwoorden.
Probleem 1:
Ik zou een stukslijst maken op basis van de tekening. Dus de zaaglijst daarop aanpassen.

Probleem 2:
Je hebt zagen voor dwars op de houtnerf en voor de langsrichting. Het verschil zit in de vertanding. In de langsrichting zijn de tanden meer "gezet" zodat de zaag niet blijft klemmen. Overigens kan beide met de hand hoor!
Maak een schetsje en kijk hoe je de vuren plank zo gunstig mogelijk kunt verdelen, zodat je zo min mogelijk verlies hebt en zo min mogelijk verschillende zaagsnedes.

Probleem 3:
Je zaagt de voorkant eerst met wat overlengte uit de plank. Vervolgens teken je rondom af. Als je het strak wilt hebben, teken je af met een mes/snede en met beitel steek je voor. Paul Sellers zijn video's zijn daar helder in. En zagen maar. Door de overlengte zaagt het iets gemakkelijker.

De zweihaak op 60 graden afstellen, was dat niet a-2a-wortel 3?
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ok dankje voor de toelichting.
1. ging er vanuit dat ik echt iets over het hoofd zag, dat een tekening andere maten heeft dan de zaaglijst.
2. heb ik aan 1 standaard handzaag niet genoeg dus. Bij de Gamma zag ik weinig verschil tussen de handzagen. Als ik goed haaks zaag, dan kan ik 1 zaagsnede al weer gebruiken voor volgend uit te zagen onderdeel lijkt me?
3. hier moet ik nog 5x over heen lezen voor ik het snap :) Zal ondertussen met 1. en 2. aan de gang gaan!
morgen hopelijk een paar uurtjes tijd!

"Handzaag
De grote handzaag wordt gebruikt voor zaagwerk met de nerf mee (schulpen). Voor het afkorten van hout gebruikt u een korte handzaag. De meeste handzagen zijn voorzien van extra geharde tanden (hardpoint) die lang scherp blijven."

een grote handzaag kan dus ook schulpen, of heb ik nu toch een schulpzaag nodig ;-)

 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoi Trekker 25,
een nestkastje is een dankbaar ding om te maken, ofschoon niet het allereenvoudigste om mee te beginnen, aangezien driedimensionaal.
Een kleine opmerking over je materiaalkeuze.
Je hebt het over een vurenhouten timmerpaneel van 50 breed. Die panelen bestaan uit verlijmde latten/plankjes. De vraag is of die panelen geschikt zijn voor gebruik in de buitenlucht, want je hebt kans dat de lijmverbindingen niet watervast zijn. Voor zover mijn ervaring reikt, zijn die panelen namelijk meer geschikt voor toepassingen binnenshuis. Mocht je het nestkastje willen lakken: in afwijking van hetgeen de beschrijving vermeldt wordt dat door vogelkenners afgeraden. Niet lakken of schilderen, dus. Gewoon onbewerkt de tuin in en over tien jaar een nieuw kastje maken.
PS: dat metaal rondom het invlieggat is niet echt nodig. Mocht je een andere diameter boor hebben liggen dan voorgeschreven om de invliegopening te maken, dan is er niks aan de hand. Op internet kun je lezen welke vogels door welke diameter invliegopening kruipen. Een millimeter groter of kleiner trekt alleen een andere vogelsoort aan.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ook bedankt voor jou toelichting Rob!
Ik dacht dat zo'n paneel uit 1 deel bestond, slecht gekeken dus! had ook geen idee wat voor ander vuren hout te kopen dan, de rest wat ze hebben is vuren balken en mdf / multiplex, dus was al blij met deze vondst!
Zelfs gevraagd op de bouwmarkt voor "waterbestendige" houtlijm, maar dat was elke volgens hun elke houtlijm... :)

Ok niet lakken dus, scheelt weer werk, ik doe het vooral om met hout te leren werken en niet verven :) Dat ijzeren plaatje was ik me ook al het nut van aan het afvragen. of is het puur esthetisch? Laat ik het weg, want kon het bij Gamma niet vinden zo snel en ook geen metaal speedboor :)

Wat is precies het nut van het leer op boven op de scharnieren, wordt toch evengoed nat?? (roesten)
Word ook een vaderdag cadeau dus het is wat het is :)

PS heb je nog suggesties voor leuke beginners projecten?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Leuk beginners project. Wil je zuiver met de hand werken dan kan je het hout iets overmaats zagen en het op een futselplank mooi en makkelijk zuiver haaks op maat schaven. Google maar eens op futselplank. O ja er zit ook een zoekfunctie op ons forum. Ik zou me in het begin niet te veel zorgen maken over de verschillende zagen. Veel standaard zagen zijn wel een beetje geschikt om te schulpen. Ja het duurt iets langer. Succes.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Trekker23
Je vraagt om leuke beginnersprojecten. Ik had al geschreven dat een vogelhuisje niet een echt beginnersproject is. Omdat het om relatief kleine delen gaat, leidt een afwijking van 1 à 2 mm namelijk direct tot kieren en die zijn zichtbaar. De vogeltjes zullen dat misschien niet zo erg vinden, maar jij, die een vaderdagcadeau wilt maken, zal dat minder op prijs stellen. Daarom zou je in het begin ook eens een klein tafeltje kunnen maken. Een salontafeltje of een boekenkastje of zoiets. Een afwijking van 1 of 2 mm zie je dan niet en doet aan de functionaliteit niet af. Bij het houtbewerken is het zo dat de nauwkeurigheid toeneemt naarmate je meer maakt. Kleine tip: neem de tijd voor afmeten, afzagen en pas maken. Een scherp potlood geeft een dunne lijn en dat helpt bij het zo precies mogelijk aftekenen. Vervolgens rekening houden met de zaagsnede: aan welke kant van het potloodlijntje komt de zaag? Als dan na het zagen de helft van de dikte van de potloodlijn nog zichtbaar is dan ben je goed bezig. Als je gestressd bezig bent en je wilt dit of dat vandaag nog af hebben, dan zal het resultaat tegenvallen. Nooit een termijn stellen wanneer het áf moet zijn. Iedere handeling in alle rust uitvoeren en er lekker de tijd voor nemen. Dat geeft plezier in het doen en in het uiteindelijke resultaat.
Succes!
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
bedankt voor alle tips! Probeer wel eerst dit project en kijken of dat niet tegen valt! En met een buitenproject hoeft het nooit zo precies!

Van dat leer is natuurlijk waar, ik zat te moeilijk te denken dat er ook nog een scharnier onder moest :)

Futsel plank gevonden, eens proberen er eentje zelf te maken!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Een futselplank is een fijn hulpmiddel. Ik heb er zelf ook een paar gemaakt, voor 90 graden voor 45 graden. Bij het maken van een futselplank (liefst van een stukje hardhout) is nauwkeurigheid uiteraard een voorwaarde. Het is echter een dermate eenvoudig hulpmiddel dat het niet erg is als het niet naar je zin is: dan maak je gewoon een volgende, die beter aan je voorwaarden voldoet. Omdat je met de futselplank kops hout gaat schaven, zou het fijn zijn als je over een speciale 'kopshoutschaaf' kunt beschikken. Bij die schaven staat het mes onder een hoek die voor dat doel beter geschikt is. Mocht dit nieuw voor je zijn, dan zou je even op baptist.nl (Arnhem) kunnen kijken en in het zoekveld 'kopshout' kunnen intikken.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
bij de bouwmarkt maar eens wat hout meenemen voor zo'n leuke futselplank in elkaar te zetten :)

op papier heb ik even uitgetekend wat er gezaagd moet worden:


maar stel ik begin met de achterkant 176 bij 406. op welke wijze zou ik dan zagen (uitgaande dat ik een plank van 500mm breed heb). zag ik dan op 176mm haaks op de plank, of zaag ik die 406 mm met de nerf mee?
En als ik goed haaks zaag, dan gebruik je deze inkeping neem ik aan om een volgend stuk hout uit te zagen? Hou zouden jullie deze zaaglijst toepassen?
(zijn er tutorials over, of is het gewoon wat proberen en leren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Knip ze uit op krant. Puzzel ze dan op de plank met zo min mogelijk verlies. Dan aftekenen en zagen. Ik zou me met een nestkastje niet te veel zorgen maken.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Teken je dan alles in 1x uit? Of1 stuk tekenen en dan 1 stuk zagen.
En teken je het uit als een puzzel? (Zaagsnedes tegen elkaar aan)
Klinkt wel heel als beginner maarja :)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Trekker25
als je alle onderdelen op je timmerpaneel uittekent (of je er althans een voorstelling van maakt hoe en waar de verschillende onderdelen uit te zagen) ga je economisch met het paneel om. Dat is dus een goed idee.
Klein detail ter overweging: teken (en zaag) de onderdelen zodanig af dat de houtnerf bij alle onderdelen verticaal loopt. Dat bevordert een goede afwatering als het huisje eenmaal hangt en staat bovendien fraai. Voor de bodem is dit uiteraard niet relevant.
De breedte van de twee zijkanten bij elkaar opgeteld is net iets meer dan de breedte van je paneel. Dat komt dus beroerd uit, want nu kun je die twee delen niet naast elkaar op je paneel aftekenen. Je zou de zijkanten daarom ook iets smaller kunnen maken, zodat het wél gaat.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Hoe zit het met de zaagsnedes? kom ik dan geen millimeters te kort? stel ik teken een 40 x 20 stuk uit, en daarna komt nog een 40 x 20 stuk. Als ik niet 100% precies zaag, dat klopt de 2e toch al niet meer?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik zou de zaak zodanig aftekenen, dat je ruimte houdt voor een zekere foutmarge bij het zagen. Of een vogelhuisje nu een paar millimeter groter of kleiner is, maakt waarschijnlijk niet veel uit. Neem de tekening al leidraad, maar beschouw haar niet als bindend. Geef ruimte aan je eigen inzicht. De voorgeschreven weg verlaten kan een goed gevoel geven!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerlijk gezegd zou ik geen timmerpaneel gebruiken. Is veel te duur om een nestkastje van te maken en zoals al gezegd misschien niet vochtbestendig.
Ik zou op zoek gaan naar een vuren of grenen plank van 20 cm breed. Zeer geschikt en goedkoop vind ik grenen vloerplanken 'déclassé'. Dit zijn planken uit Pin des Landes die teveel fouten bevatten om als vloer te dienen. Maar voor heel wat andere doeleinden en als beginnersmateriaal uitstekend geschikt. Is onder andere verkrijgbaar bij Bricoplanet voor 7,5 euro/m2(hoort tot dezelfde groep al Praxis en Brico).
De maten kan je aanpassen aan het beschikbare materiaal.
Het metalen plaatje rond de invliegopening is om te voorkomen dat een specht het gat bij gaat hakken.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Dank voor de reacties. Had ook al het idee dat ik te veel / te moeilijk denk.
Inderdaad was dat timmerpaneel best prijzig. 35 euro voor 250x50x1,8

Maar bij gamma vond ik verder niks aan plank werk? Alleen balken en plaatwerk (mdf/multiplex).
Ook op de site vind ik geen plank van 20cm breed en 18mm hoog.

Waar wordt zo'n timmerpaneel meestal voor gebruikt?

Zal bij gamma eens beter rondkijken. En heb een timmerman die eigen bedrijf heeft. Beter misschien beter via hem hout regelen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Goedkope plank 20cm breed neem een steigerdeel. Kost nieuw weinig. Ja is een beetje dik maar met een scherpe zaag best wel te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.