Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

hoe ga je om met een bandschuurmachine?

over het algemeen heb ik een handmachine of klein stationairmachine snel onder de knie, zitten er veel instellingsmogelijkheden in raadpleeg ik eerst de handleiding en kom ik er alsnog snel uit.

maar, nu had ik vorige week voor het eerst een bandschuurmachine in handen...
    Ik wist niet wat me ovekwam, ik vloog van links naar rechts, had binnen minuten pijn in mijn rug en als ik niet erg oplette vloog ie uit mn handen!
    wat een verschrikking om mee te werken!
    ik doe vast wat verkeerd.

het gaat om een topcraft bandschuurmachine van 500Watt met schuurrollen van 40, 80 en 120P.

kan iemand mij vertellen hoe je zo'n apparaat moet temmen?

PS, ik probeerde ruwgezaagde vuren planken (nieuwe steigerplanken) te schuren om voor te bereiden op een was.
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

Het zijn inderdaad van die apparaten die met jou aan de haal gaan als je niet uitkijkt Ik weet niet welke schuurrol je hebt gebruikt maar hoe grover de korrel hoe meer grip de machine heeft.
    Ik heb niet heel veel ervaring met deze machines maar weet wel dat je ze start zonder het te bewerken oppervlak te raken waarna je het rustig laat neerkomen en in beweging moet houden. Stilstaan geeft meteen een holling in het oppervlak.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willems Ontwerp Bekijk Berichten
    Het zijn inderdaad van die apparaten die met jou aan de haal gaan als je niet uitkijkt Ik weet niet welke schuurrol je hebt gebruikt maar hoe grover de korrel hoe meer grip de machine heeft.
    Ik heb niet heel veel ervaring met deze machines maar weet wel dat je ze start zonder het te bewerken oppervlak te raken waarna je het rustig laat neerkomen en in beweging moet houden. Stilstaan geeft meteen een holling in het oppervlak.
    de schurrollen zijn 40, 80 en 120P, het starten van de machine in de lucht heb ik idd ook ondervonden, dat scheelde wel iets.
    Zelfs zonder het stilhouden van de machine zorge der voor dat ik riviervorming kreeg in het hout.

Ik begrijp dat vurenhout nou niet bepaald het hardste hout is wat er bestaat maar hier schrok ik van.

Zojuist heb ik maar de Festool ETS 125 EQ-Plus Excenterschuurmachine besteld, kijken of ik de panelen hier nog mee kan redden...
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Topcraft en Festool. Je bent iig niet heel consequent in je merk/kwaliteit keuze

Wat betreft het schuren met een bandschuurmachine, maar eigenlijk geldt het voor alles, al doende leert men. Het is ook niet mijn favo machine, maar voor grotere oppervlaktes, zeker als er wat meer afgenomen moet worden, wel erg handig.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

De kleinere (daarmee vooral smallere, 65mm) bandschuurmachines zijn in de zachtere hout soorten bijna niet te gebruiken, ik heb zelf een soortgelijke Parkside machine en misbruik hem voor vele zaken maar als je dit soort werk wilt doen is een machine met een 10cm brede band toch wel iets beter, voor het zachte hout alleen 120 of hoger gebruiken en veel bewegen.
    Pas met eiken aan de gang geweest met beide typen machine maar dan merk je toch dat, de ook veel zwaardere Makita van 10cm breed, wel met jou er vandoor wil maar je went dan toch redelijk snel aan hoe je ermee om moet gaan. Wat ik wel doe is hem zeg maar onder een hoek van 30 graden op de houtnerf zet en hem met de nerf mee heen en weer haal.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Oefenen op reststukken hout totdat je geen kuilen meer schuurt.
    Machine blijven bewegen over het werkstuk met een constante druk, niet stil houden.
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als je een bandschuurmachine met een nieuwe band korrel 40 of 60 band erop die gaat op de loop als je hem niet stevig vast houd. Het is zaak dat je de machine goed onder je houd, dus niet te ver van je af. maar ik neem aan dat je toch wat in de mouwen hebt dat je hem de baas bent?

Groet Pel
    Hout wirktj.

Meestal heb ik korrel 80 op mijn bandschuurder, dit neem goed af zeker als je dwars op de draad schuurt moet je extra opletten. Van al mijn schuurmachines den ik dat ik het meest naar de bandschuurder pak. Het grote voordeel vind ik dat je oppervlakken veel beter kunt vlakken maar goed je moet er voor zorgen dat je hem in beweging houdt want een moment van onoplettendheid kan je gelijk een deuk opleveren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    Topcraft en Festool. Je bent iig niet heel consequent in je merk/kwaliteit keuze

Wat betreft het schuren met een bandschuurmachine, maar eigenlijk geldt het voor alles, al doende leert men. Het is ook niet mijn favo machine, maar voor grotere oppervlaktes, zeker als er wat meer afgenomen moet worden, wel erg handig.
    haha,nou, ik ben wel consequent, maar mijn portemonnee helaas niet
    gelukkig heb ik de bandschuurmachine geleend van een vriend en heb ik afgelopen maand besloten alleen nog maar elektrisch handgereedschap te kopen van makita, dewalt, festool of ander vergelijkbaar merk met een systainer. ik ben die goedkope troep in een kartonnen doos die naar 3 keer open maken uit elkaar valt helemaal zat. voortaan moet het netjes, overzichtelijk en goed zijn met als kers op de taart goed op te ruimen zonder dat de derde doos op de stapel de toren doet omvallen.

ik ben begonnen met een bosch groen 12V accuboormachine, een parkside klopboormachine, een goedkope bahco handzaag en een kinzo cirkelzaag, de accuboormachine is na 2 weken vervangen voor een stevige makita 14,4V versie en klopboormachine ligt ergens onderin de stellingkast en sinds 3 jaar niet meer aangeraakt, de zagen zijn vervangen voor Disston handzagen. de kinzo cirkelzaag heb ik vorige maand vervangen voor een nieuwe kinzo, dit heeft mij daarna ook laten besluiten om alleen nog maar kwaliteitsgereedschap aan te gaan schaffen.

Bandschuurders zijn idd vaak aggressief :-)
    Zelf heb ik een festool BS 75 set, daar zit een raamwerkje (vlakschuurraam) bij met borstels eronder. Daarmee kan je de machine op hoogte stellen. De schuurband grijpt dan niet zo in het materiaal, en de borstels zorgen dat je de machine goed kan bewegen. De afname van materiaal is zo ook goed onder controle te houden.

Forum Rechten