Een goede electrische gitaar aanpassen.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Één van mijn buren speelt gitaar en verdiend er zijn brood mee
Het is een elektrische met een rond gat in de klankkast.
Dat ronde gat moet tijdelijk af gesloten kunnen worden en de gitaar mag absoluut niet beschadigd worden.
Mijn idéé is om een plaatje hout rond te draaien met een rand, zodat één gedeelte in het gat valt en één gedeelte op het gat.
Het kleinste gedeelte een groefje in maken en daar een O-ring in leggen, zodat hij klemt en de gitaar niet beschadigt word.
Totale dikte 10 tot15 mm

Is dit een goede werkwijze?

Er zijn hiervoor ronde plaatjes te koop, maar die passen niet.
Dus het wordt zelfbouw.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Beschadigingen zoals krassen zijn ook met hout niet te voorkomen bij normaal gebruik, dus als dat een harde eis is dan moet je eerder iets als een rubberen prop nemen. Wanneer je een keer het gat mist, dan heb je al kans op een krasje of schaafplekje. Veel en veel minder dan met metaal, maar toch. (Dat krijg je overigens ook wanneer je met de gitaar tegen de gesp van je riem komt o.i.d., maar als de beste man heel, heel zuinig is...)

Maar, mocht het potentiele risico van lichte krasjes geen punt zijn, dan is je voorgestelde oplossing denk ik een heel goede. Met de o-ring blijft ie als het goed is zitten achter de rand van de klankkast, maar dat zou je even moeten testen.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik mag aannemen dat met:

Er zijn hiervoor ronde plaatjes te koop, maar die passen niet.

deze bedoeld wordt?
planet-waves-sh01-screening-halt-soundhole-plug-2.jpg

Is het een speciale diameter van het gat?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Klaasjandiederik.
dat is precies het plaatje wat ik bedoel en de gitaar zier er ook zo uit.
Diameter van het gat is 98mm

Klaas,
hij is er verschrikkelijk zuinig op, is nogal prijzig.
 
Laatst bewerkt:

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Beste is zo een rubberdop bij een goede gitaarwinkel te halen (eventueel daar passen).
Die doppen zijn er in verschillende diameters en kosten rond de 10 euro.
98 mm is een gangbare maat.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Die van Jeroentje is net een klusje voor je de Haan!!

jaap

Je mag hier de figuurzaagmachientje wel gebruiken. Je bent bekent in de buurt nu de sociale controle extra is aangescherpt. Als ik niet thuis ben sleutel bij de buren, die ken je inmiddels ook bijna allemaal, voor de schuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.