Afkort geleider

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
hallo,

ben van plan te investeren in een afkortgeleider voor mijn MARTIN tafelzaag, het probleem hiermee is dat die afkortgeleiders allemaal gemaakt worden voor een U vormige uitsparing in het blad (mitre slot), de uitsparing in mijn tafelzaag is echter driehoekig van vorm, weet iemand hier een oplossing voor? (behalve een U vormige groef laten frezen in het blad :) )

Wat foto's

type afkortgeleider:

New-KregMiter05.jpg


of

Incra1000se_Kit_v9.gif


Tafelzaag

386910726.jpg


En de uitsparing in het tafelblad

391204242.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mijn Robland heeft een gelijksoortige groef in het blad. Er is een passende zwaluwstaartvormig profiel met afkortgeleider bijgeleverd. Helaas zit daar voor mijn werk te veel speling op. Ik kan gelukkig gebruik maken van de roltafel voor het afkortwerk, maar zoek ook nog naar andere oplossingen. Ik heb een pennenzaaghulpstuk gemaakt waarbij een beukehouten latje precies op maat voor de geleider is gemaakt. (rechthoekig) Als je oplossingen in die richting zoekt moet je werken met een plaat multiplex die over het blad van je machine schuift, een z.g. "crosscut sled".

Fons
 

tuoh

Oud hout
Ik zou proberen om bij de nieuwe afkortgeleider een andere geleider te monteren die past in de bestaande uitsparing. Deze nieuwe geleider kan je zelf vervaardigen, of laten maken.
Enkele mogelijke opties:

- laat bij een metaalbedrijfje een passende zwaluwstaartvorminge lat frezen en monteer deze op de nieuwe afkortgeleider.

- het is misschien mogelijk om de U vormige geleiding in de bestaande zwaluuwstaartvormige uitsparing te monteren.(een glijbaan in een glijbaan)
Meestal zijn bij deze professionele machines de glijbanen en dergelijke ruim overbemeten, en dat kan zorgen voor de nodige plaatsingsruimte.

- Vervaardig zelf een passende geleiding uit Trespa, Ertalon, Nylon, etc......

De mogelijkheden zijn legio.


Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Chris,

Op de foto is moeilijk te zien hoe breed de zwaluwstaart aan de bovenzijde is. Ik heb zelf namelijk de incra 1000 op de tweede foto. Deze past precies in een los te kopen T-Track geleiding. Onder andere te koop bij baptist. Let wel op er is een brede en smalle uitvoering ! De incra en de kregg passen alleen in de brede uitvoering. Deze heeft buitenmaten van 30x13 mm. Als de zwaluwstaart breed genoeg is past deze er misschien wel in. Op de incra of kregg een nieuwe geleider monteren zou ik niet doen. Onder deze geleiders zitten namelijk excentrische nylon ringen waarmee je de geleider spelingvrij kunt afstellen. Deze optie zou je dan kwijtraken, en dat is denk ik nou net niet de bedoeling.

Ed
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat de geleidingsgroef niet diep genoeg is voor die oplossing met een T-track. Althans dat heb ik voor mijn Robland ook al eens uitgezocht en daar paste het niet op.

Fons
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Gleuf is 20,5mm breed bovenaan, 32mm onderaan en 12mm hoog, dus een T track zal er niet inpassen. Ga de INCRA bestellen, in het slechtste geval laat ik een geleider op maat maken als de INCRA geleider niet naar behoren werkt.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Incra geleider is toegekomen, prachtig stukje materiaal!!

391682713.jpg


391682304.jpg


De geleider paste wel, maar omdat door de driehoekvormige gleuf het contact oppervlak tussen de kunsstof spanringen zo klein was, slijtten de ringen enorm vlug af. Heb dan gaatjes geboord dwars door de lat heen en er kleine boutjes ingezet die nu dienen als fijnafstelling. Er zit geen speling op de lat, maar het heen en weer schuiven gaat wat moeizaam, als iemand andere tips heeft of misschien een foto van een originele geleidingslat voor een driehoekvormige gleuf dan hoor/zie ik het graag!

391682309.jpg


Heb ook een 'extensie' gemaakt voor men zaag en nog wat ander klein spul gemaakt/gekocht:

391682327.jpg


391682323.jpg


391682714.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.