Work in progress: Een kistje van esdoorn en blauwe fluoriserende epoxy

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Weer twee foto's die eigenlijk weinig commentaar nodig hebben. De epoxy is gegoten en het grove schuurwerk is gedaan.

20160808_204754.jpg
20160808_204857.jpg

Eerst maar eens de deksel mooi passend maken. Daarna het fijne schuurwerk, het slotje, de scharnieren en het opstaande randje aan de binnenkant.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Op internet heb ik glasheldere epoxy en fluoriserend poeder gekocht. En na wat inzichten op dit forum heb ik ook blauwe pearl-ex pigment aangeschaft.

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving! Kan je nog wat meer vertellen over dat pearl-ex? Hoe werkt dat in combinatie met de glowinthedark kleurstof?

Ik vind dit topic, daar is het als enige kleurstof gebruikt, voor een parelmoer effect.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving! Kan je nog wat meer vertellen over dat pearl-ex? Hoe werkt dat in combinatie met de glowinthedark kleurstof?

Het pearl-ex effect is zeker wel overheersend en over het mengen was ik dan ook niet helemaal tevreden. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het gieten in verschillende laagjes te doen. De bovenste laag bevat veel glow-in-the-dark poeder en de laag daaronder bevat juist meer pearl-ex. Omdat het glow-in-the-dark zorgt voor een transparante laag, zie je de laag eronder er nog goed doorheen. Afhankelijk van de mate waarin je de toplaag opschuurt/polijst wordt het glashelder, of meer melkglas-achtig.

Dit kistje is voor mij meer een experimenteerprojectje geworden en alle varianten van mengen/laagjes kun je er ook in terug vinden. Wat er nog niet in zit is een stuk waarbij ik zowel glow-in-the-dark als pearl-ex epoxy tegelijk giet. Dit gaat vast niet vermengen, zodat je daar misschien een leuk combi-effect kunt creëren.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De volgende stap zijn de opstaande randjes binnenin het kistje. Hiervoor heb ik een aantal varianten uit geprobeerd. Het meest bevielen esdoornlatjes met blauwe ecoline en een laag epoxy. Op deze manier zien ze er hetzelfde uit als de rest van de binnenkant, en vormt het zo een mooi geheel.

De latjes zijn gezaagd, geschuurd, geverfd en ingegoten in epoxy. Dit ga ik nu weer op maat schuren, daarna polijsten en in het kistje vastgieten.

20161106_153832.jpg

De esdoorn met ecoline ziet er iig al tof uit. En de epoxy brengt de tekeningen in het hout nog meer tot leven.
 
Hoi Meron,

Gaaf hoor dat blauw. Mooi dat er zo dus toch een kistje gemaakt kan worden terwijl er eigenlijk te weinig " hout " is.
Wel fraai met die ecoline. Lijkt wel een beetje op dat vaasje van Didier.
Kreeg je de luchtbelletjes gemakkelijk uit de epoxy ?. Ben benieuwd naar de binnenzijde, eigenlijk iets van een lichtbron er in dan komt de kleur nog meer naar voren. en...... je ligt een paar maandjes voor op mijn kistje ( moet zelfs nog beginnen :cool:)

Gr Edwin
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dit draadje heb ik enige tijd in de steek gelaten. Het is tijd voor update.

Het kistje is ondertussen bijna af. Het heeft lang moeten wachten op een elegante oplossing voor het slotje. Ik had al mooie messing slotjes met een drukknopje, maar die zagen er wat lomp uit. Daar kwam ik echter pas achter toen ik ze er alleen nog maar in hoefde te zetten. Het was dus toen even zoeken naar een oplossing, waarbij ik niet weer alles om hoefde te bouwen. Eerst maar eens het kistje:

20180215_155046.jpg

En met de gesloten deksel:

20180215_155118.jpg

En tot slot de oplossing voor het wat logge messing slotje. Ik heb hem nagemaakt van esdoorn. Het deel dat de messing pin in de deksel moet vastklemmen, is nog steeds van messing. De rest is een combinatie van esdoorn en epoxy. Hopelijk zorgt de epoxy voor voldoende versteviging.

20180215_154441.jpg

Het esdoorn slotje ga ik er nu met epoxy in lijmen en daarna moet ik alleen nog maar de scharnieren aan de deksel vastschroeven.
 

BuSpu

Nieuw lid
16 feb 2018
4
0
Wow dit is wel heel gaaf geworden. Ook de ruimere naden waardoor je de fijne blauwe lijnen krijgt, erg mooi !!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Echt een uniek kunstwerkje geworden, gefeliciteerd met dit mooie resultaat!
 

moby

Nieuw lid
22 mrt 2018
4
0
Wauw, mooi zeg! Een echt kunstwerkje, geweldig dat je zoiets zelf kan maken!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoi Meron,

Wat gaaf om 'm nu 'in volle glorie' te zien, laatste keer was in Zutphen en toen was je nog aan het puzzelen over het slotje. Hoe heb je dat met die zwaluwstaartjes gedaan; heb je alleen de buitenkant ruimer gemaakt om er epoxy in te laten lopen, of is de hele zwaluwstaart 'te ruim'? In dat laatste geval: hoe zorg je dan dat je ze goed verlijmt?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dank voor de complimenten!

@nerf In principe zijn het normale zwaluwstaarten, waarbij ik ze na het lijmen wat ruimer heb gemaakt. Maar omdat het hout afvalstukken waren, was het ook maar net groot genoeg om dit kistje van te maken. Om die reden zijn sommige spleten redelijk ruim.
 

busje303

Nieuw lid
13 sep 2015
8
0
Hai Meron, geweldig fraai kistje geworden!
Ik heb een vraagje over het glow in the dark poeder.
Hoe lang blijft dat gloeien nadat je het aan het licht blootgesteld hebt ? Ik las ergens dat het een minuut of 20 was.
Groet René.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ha René, Ik heb het nooit echt gemeten, maar het is zeker wel een aantal uren. Het kistje staat momenteel in een kast en vangt geen direct zonlicht. Maar toch zie je de epoxy nog duidelijk gloeien tot diep in de avond.
 

busje303

Nieuw lid
13 sep 2015
8
0
Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik wilde ook iets maken met dat poeder, maar vond 20 minuten te weinig. Nu dat niet zo blijkt te zijn, ga ik het toch gebruiken.
wordt niet zo fraai als jouw kistje, maar ik zal tzt hier ook wat foto's op de site zetten.
Groet René.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.