Iepen beeld

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Een paar maanden terug ben ik begonnen met een beeld uit iepen hout, hierbij enkele foto's. Als voorbeeld dient het Wenge beeld wat een apart draadje hjeeft gekregen. Het iepen beeld is plm 130 * 50 * 40 cm.1511_Figuur_Iepen_11.jpg1602_Figuur_Iepen_14.jpg1604_Figuur_Iepen_25.jpgDSC_9566.jpgDSC_9567.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Bij twee eerdere beelden ben ik uitgegaan van stammetjes maar die scheurden nogal. Nu dus iets anders geprobeerd.

Uit de platen iepenhout zijn balken van plm 10*10 gezaagd en geschaafd en die zijn opnieuw verlijmd tot platen. De platen zijn gevlakt en op dikte geschaafd. Die zijn met lintzaag in ruwe vorm gezaagd en toen op elkaar gelijmd. Die ruwe vorm is eerst met kettingzaag bewerkt en wordt daarna met haakse slijper in vorm gebracht. In de haakse slijper heb ik een kettingzaagschijf en sculptuurschiven gebruikt ( van bliep bliep Arbortech). Tenslotte wordt er geschuurd met "Rotex".

in dit geval zijn er weinig handelingen met gutsen en burijnen nodig.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DSC_9817.jpgDSC_9819.jpg

Hallo hierbij twee nieuwe foto's van het iepen beeld in wording.. zoals je ziet vordert de voor en achterkant gestaag .. maar traag.

Groeten, Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DSC_0214.jpgHoi,

hierbij een update van het iepen beeld wat nog steeds in wording is... waar je naar kijkt is een detail in de kop of de borstkast, net als je het bekijkt. Ik prpobeer een video te uploaden maar dat lukt nog niet echt goed..
grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
..... dit zou nu moeten lukken met een opname van een elektrische hamer met 45gr burijn om een groef in de achterkant te maken, zeg maar de ruggegraat. Bij het vorige plaatje zijn de gutssneden ook met deze elektrische hamer gemaakt (plm 25 mm breed, kromming 5)
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DSC_2702.jpgDSC_2703.jpgDSC_2704.jpgDSC_2705.jpgDSC_2706.jpgDSC_2707.jpgDSC_2708.jpgDSC_2709.jpgDSC_2710.jpgDSC_2711.jpgDSC_2712.jpg

Hallo allemaal,

Hierbij de (voor)laatste serie foto's van het Iepen beeld waar ik ruim een jaar geleden mee begonnen ben. Geduld is een schone zaak... Alle opervlakes zijn nu geschraapt (o.a. met veritas houder, is een geweldig ding) en een klein beetje schuurpapier. Door het scrappen zijn de lijnen veel duidelijker dan eerst. Aan de onderkant zijn twee vlakken alleen met gusten afgwerkt.

Ik ben van plan om hem/het/haar op een stenen sokkel te zetten en dan af te lakken (met bootlak voor buiten).

Als dat is gedaan volgt de laatste fotoronde.

Tot dan en met vriendelijke groet, Hans
 
P

Pel

Guest
Heel mooi beeld Hans, mooi glad afgewerkt daar zul je wel veel werk aan hebben gehad. Wat is (o.a. met veritas houder, is een geweldig ding)?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Pel,

Dat is een alu_houder van Veritas, waarin het schraapstaal wordt geklemd en iets rond wordt gezet zodat je het makkelijk vasthouden kunt. Meubelmakers maken het ook zelf wel, heb ik gehoord. Ik heb hem bij Baptist gekocht en het werk echt erg fijn omdat je duimen niet zo verkrampt raken.


Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
O ja, nu begrijp ik wat je bedoeld, ik heb er ook een, maar dan een bronzen die is meer voor vlakke oppervlakte, meestal gebruik ik die losse schraapstalen, enig nadeel je krijg pijn aan je vingers als je er lang mee bezig bent:).

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Het hout heeft een prachtige tekening Hans, nooit geweten dat iepen zo mooi getekend is. Iepen lijkt mij echter voor klassiek houtsnijgereedschap minder geschikt.
Qua schraapstalen; ik heb dezelfde houder met schraapstaal van Veritas maar maak soms zelf schraapstalen van oude zaagbladen. In het begin is het met schraapstalen even moeilijk om de hoek om te zetten maar als je dat eenmaal kunt is het heel handig gereedschap. Voor geïnteresseerden is o.a. op you tube genoeg te zien hoe dat moet.
Groet,
Frans
 
D

Dulcimer

Guest
Hans, gezien het soort sculpturen die je maakt schoot mij net te binnen dat museum het depot in Wageningen vast de moeite waard is voor jou om eens met een bezoek te vereren;http://www.hetdepot.nl
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi Frans,

dat heb je wel goed gezien. Ik ben een jaarlijkse bezoeker van Het Depot. Dit iepen beeld komt trouwens voort uit een vergelijkbaar beeld van Barabara Schnetzler uit Basel, waar ik een tijdje heb gewerkt voor mijn werkgever DSM.

Nieuw is het gebruik van hout (haar beeld is van prachtig wit Lasso marmer) en de toevoeging van een blokje geweten of bewustzijn in het midden van het bovenstedeel. Dat is vrij ontleend aan de joods traditie, gij zult de tien geboden (Thora) op uw voorhoofd dragen ( Of soortgelijke woorden).

Aan de achterkant zit een lange flauwe uitholling die voor mij de ruggengraat weergeeft, ook iets wat ik kennelijk belangrijk vind. Dat heb ik weer wel opgepikt uit Het Depot.

Zo,n abstract beeld is voor mij heel concreet zoals je ziet.


Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi Edwin,

ik heb een sokkel op het oog uit hardsteen met een soort blauw grijze kleur, dat lijkt mij sober genoeg. Over een paar weken is deze weer leverbaar dus dan kan ik het eens bekijken.


grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DSC_3290.jpg

OK, de sokkel is nu gearriveerd, 30*30*35 cm en plm 85 kg zwaar. Een beetje improviseren om hem uit de auto te krijgen maar dat is gelukt..


DSC_3298.jpg

Het beeld zelf moest nog worden ontdaan van de onderkant en ik heb een gat van 40 mm geboord voor de flink soort van deuvel die in de sokkel past. En hieronder dus beeld en sokkel bij mekaar gebracht. Ik ben nu nog bezig om de aansluiting netjes vlak te krijgen en daarna kan het beeld gelakt en de steen geolied worden. ik weet even niet hoe ik de foto's gedraaid krijg zodat ze netjes op het form komen. Hartelijke groet, Hans
 

Bijlagen

  • DSC_3308.jpg
    DSC_3308.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 82
P

Pel

Guest
Hans ik heb hem recht gezet zodat we het beter kunnen zien wat voor een prachtig kunstwerk je gemaakt hebt, de blauwe hartsteen staat er mooi bij. Zo te zien heb je er nog geen olie opzitten of wel?

Groet Pel.

DSC_3308.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.