Advies voor mijn huidige zaagtafel

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Goededag allen,

wellicht willen jullie mij advies geven voor mijn huidige zaagtafel. Deze:
image.jpg

Wat ik mis is een goede geleider, deze is erg whobbly en kost me een heleboel moeite een beetje recht te krijgen. Vooral mis ik geleidersleuven.
Wat nu te doen, zit te twijfelen, ikwil namelijk ook een outfeedtable en een freestafel maken.Zat eerst te denken zaag onder deze tafel uit en hangen onder een nieuwe grote houten tafel waarin ik ook de routertafel maak en de uitvoertafel.

of de zaag laten zoals hij nu is en de tafel er omheen bouwen en dus iets anders verzinnen voor de geleider sleuven, misschien naast de tafel. Of zaag laten zoals hij is en een nieuwe top er overheen zodat ik sleuven kan maken. Dan verlies ik echter wel 18mm aan zaaghoogte, dat is ook weer jammer.
een hele nieuwe tafel maken is natuurlijk meer werk.

of gewoon een nieuwe kopen...?

wie wil me adviseren. Wat zou jij doen met mijn wensen en bezit van deze zaagtafel (die ik gratis heb gekregen)

thanx alvast
 
Laatst bewerkt:

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Mijn eerste vraag hierbij is: wat is je budget? Aanpassingen aan je zaagtafel maken kan heel goedkoop, maar ook heel duur...

Maar een optie is Incra: http://www.incra.com/table_saw_fences-tsls_fences.html het kost wat, maar dan heb je gelijk goed spul waarmee je heel precies kan werken.
Maar voor datzelfde geld zou je misschien wel een tweedehands zaagtafel kunnen kopen die de precisie heeft die jij verlangt.

Incra heeft ook een set dacht ik waar je een frees onder kan monteren. Moet je de website maar even rondzoeken.

Je huidige zaagtafel lijkt op die van m'n ouwe baas, die heeft een inductie motor (minder dB :p ). klopt dit? vind ik persoonlijk wel rustiger werken ^^.

Laat maar weten of je Incra een idee vindt en wat je budget is hiervoor.

Emiel
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Als ik het goed zie is het een bouwzaag. Gemaakt dus voor het grove werk. Ik zelf zou hier niet op uitbreiden maar de zaag demonteren en onder een nieuw te bouwen tafel hangen. Hiervoor zijn genoeg voorbeelden te vinden op het net en YouTube.
Tja, en afhankelijk van je budget en doel, kun je ook dat Incra systeem toepassen als hierboven benoemd.
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Het is inderdaad een bouwzaag, electra beckum. Hier een spec sheet.

Dat systeem van incra is natuurlijk geweldig. Maar voor dat geld heb je ook bijna een, bijvoorbeeld axminster.

Inderdaad zijn er genoeg voorbeelden te vinden van hoe een zaagtafel te maken, ook op dit mooie forum. Die vraag hoeft niet beantwoord te worden, hmmm blijf toch wel twijfelen wat te doen. Hen net de zaag helemaal uit elkaar liggen. Volgens mij weegt hij wel 40 kilo. Erg soepel draait hij ook niet meer op en naar beneden maar dit kan kwestie van schoonmaken zijn. Ik ken de zaag niet, iemand wist dat ik een zaagtafel zocht en bracht deze als verrassing.
 
P

Pel

Guest
Ik zou deze bouwzaag verkopen, en een nieuwe zaag die aan jou eisen voldoet kopen, om van deze zaag een preciesiezaag te maken wordt m..i. niets. Het is en blijft een bouwzaag daar zou ik geen geld aan uit geven, uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.

Groet Pel.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Zelfde tafel

Ik heb dezelfde tafel van metabo.

het probleem is dat de geleider maar 1 bevestigingspunt heeft en daardoor bij gebruik van de geleider op het uiteinde teveel beweegt.

ik heb dit opgelost door simpel van 2 aluminium geleiders te monteren , 1 boven en 1 onder.
daardoor heb ik ik 2 bevestigings punten voor de geleider en kan zonder problemen nu op maat zagen
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Dank voor de reacties, is ieder die dit leest het eens met Pel?
MCbona jij hebt een goede oplossing, echter dat is slechts 1 van mijn problemen met de zaag.
ik heb al besloten dat afscheid van de tafel het beste is.

maar de zaag onder een zelfbouwtafel hangen, of een geheel nieuwe kopen blijft dan over. Nog iemand wellicht met tips voor me.
heb hier op het forum al rongekeken naar een nieuwe zaag en de tips die jullie geven.
dan valt de HBM meteen af, althans de posts zijn oud maar de 900 euro voor de HBM600, vinden jullie nog steeds weggegooid geld?

dus kijken voor iets tussen de HBM en een Felder of Hammer?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Het hangt een beetje af van wat je wil doen en de ruimte die je hebt.
Een occasie Robland X31 (of LX) ga je vinden tussen de 1500 en 2500 euro.
Goed afgesteld heb je een uitstekende instapper waar goed mee te werken is.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De sprong tussen een nieuwe geleider en geleidesleuven en een (nieuwe) zaagtafel van €900 is wel heel erg groot.
Evenals de sprong van HBM naar Felder. Dat is van een FIAT naar een BMW. Daar zit heel veel tussen!
Zet eerst goed op een rij wat je ermee wilt doen en of je nieuw wilt of een goede tweede hands (voor de helft van het budget kun je bijvoorbeeld de mijne overnemen :cool:).
Op basis daarvan kun je een stuk gerichter oriënteren!
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
De sprong tussen een nieuwe geleider en geleidesleuven en een (nieuwe) zaagtafel van €900 is wel heel erg groot.
Evenals de sprong van HBM naar Felder. Dat is van een FIAT naar een BMW. Daar zit heel veel tussen!
Zet eerst goed op een rij wat je ermee wilt doen en of je nieuw wilt of een goede tweede hands (voor de helft van het budget kun je bijvoorbeeld de mijne overnemen :cool:).
Op basis daarvan kun je een stuk gerichter oriënteren!

Daar heb je wel een punt maar het ging me niet alleen om een nieuwe geleider of sleuven maar ook om een routertafel/werkblad er bij te maken. Dit of aan deze tafel vast of zelf een geheel nieuwe tafel maken en de oude zaag en ophanging daar voor te gebruiken.
Als ik een nieuwe zou kopen zou ik daar ook zelf die router/werktafel aan vast willen bouwen. Ik heb een hammer lintzaag en dat is erg fijn, het liefst bestelde ik morgen een B3 :)

Je maakt me wel nieuwsgierig natuurlijk, wat heb je in de aanbieding?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nou ja, was eigenlijk meer metaforisch bedoeld, maar bij interesse wil ik er best eens over nadenken. :confused:

Hierbij de link. Mooi hé! :p
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Ja dat is absoluut mooi, prachtig machine. Maar helaas voor mij niet geschikt doordat het in hoogte verstellen via de tafel gaat. Dat gaat niet met de ombouw die ik in gedachten heb
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Jep, dat was ik ook even vergeten tijdens het ontwerpen. Wel aan gedacht, maar twijfel nu of het wel gaat werken.
Maar goed, heb nog even. Eerst de lintzaag uit elkaar en nalopen........

De tafelzaag is een heerlijke machine waar ik al veel plezier aan heb beleefd. Dus hij hoeft niet per se weg. :D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De betere zaagtafels nieuw tot zo'n 1000 euro zijn over het algemeen die van deWalt en de blauwe bosch vindt men hier op het forum en daar hangen ze ook een frees in.
Kijk maar even via de zoekfunctie dan vindt je genoeg.
Een klasse verder zijn bijv Harwi en Harvey (er zijn er meer) de zg cabinetsaws en daarna kom je al gauw bij Robland, SMC en Hammer terecht.
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik heb dezelfde tafel en herken ook het probleem van:
- geleider de teveel meegeeft
- het willen combineren v/e freestafel.
Ik zou eraaan toe willen voegen: de tafel is ook te klein voor het grotere plaatwerk.

Mijn oplossing is tot nu toe best effectief maar wel wat omslachtig en niet heel nauwkeurig ;-) wellicht niet geschikt voor de hout-meesters onder ons.

Wat ik heb gedaan is een grote 18mm MDF ombouw gemaakt en als geleider heb ik gewoon een "rechte" houten lat. Voor elke zaagbewerking meet ik de afstand tot blad, voor en achter en laat hem dan iets aflopen naar achteren, +/- 0.5mm op zaaglengte. De lat zet ik vast met 2 lijmklemmen.

Een zaagslede heb ik recent gemaakt ook van mdf die zelfs daar weer bovenop komt, dus ja je verliest behoorlijk wat zaag cm'ers maar wel eenvoudig en goedkoop.

PS: een zelfbouw freestafel kocht ik van MP; had hem zelf willen bouwen maar ja ik wil zoveel... ;-)

Paul
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Dat maakt niks uit toch? Paul heeft een mooie oplossing die anderen weer inspiratie geeft.

Er staat zoveel info op het forum, en zo komen er weer eens wat oude topics omhoog.
Ja, had ik idd wel gezien... 2016... maar daarom juist zo mooi om te zien dat het nog steeds actueel is. Fijn dat we nog prima kunnen klussen op apparatuur van jaren oud met technieken van toen. Voor mij in elk geval vollop genieten elk uur dat ik aan houtbewerken kan besteden ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: starf en jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.