Alles over de bijl.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.

Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.

hier het ontwerp voor de s&j:
036.jpg


Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.

Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.

hier het ontwerp voor de s&j:
Bekijk bijlage 48218


Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.
Heb ook een beetje tijd vandaag aan een nieuw steel besteed, ook begonnen met de lintzaag wat ik eigenlijk nooit doet. Ik moet een stuk of 3 bijlen klaar maken voor volgende weekeind.
 
P

Pel

Guest
Misschien dat het aan de foto ligt maar de steel oogd erg dun?

Groet Pel.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.

Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.

hier het ontwerp voor de s&j:
Bekijk bijlage 48218-


Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.

Hallo Capricorn en allen
Over je Spear & Jackson Neverblunt 1 .
Heb afgelopen weekend een bijltje gevonden met een onleesbaar merk en een duidelijke 0 .
Wat model betreft is het gelijk aan die 1 van jouw , het bijltje is (nog) ca 120 mm hoog en 80 mm breed , steeltje is niet origineel en ca 30 cm lang .
Heb ook nog een merkloos bijltje van vrijwel hetzelfde model , dit is wat groter nl (nog)ca 180 mm hoog en 120 mm breed met een gekocht steeltje van ca 60 cm.
Zou het kunnen dat S&J dit type bijlen opeenvolgende nummers geeft/gaf en dat de succesvolste modellen zijn nagemaakt door anderen ?
Over je nieuwe steel , denk dat je (rug) van de steel niet te hoog moet maken en de (buik) niet te diep en geleidelijk moet laten verlopen , denk dat ca de helft van de steelhoogte al voldoende is om een mooie kromming/buiging te geven .
Veel succes
Adr L
Ps
Ben overzetten van geheugenkaart naar computer ca 150 foto's kwijtgeraakt , waarvan ca de helft van bijlen en dissels .
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Capricorn en allen
Over je Spear & Jackson Neverblunt 1 .
Heb afgelopen weekend een bijltje gevonden met een onleesbaar merk en een duidelijke 0 .
Wat model betreft is het gelijk aan die 1 van jouw , het bijltje is (nog) ca 120 mm hoog en 80 mm breed , steeltje is niet origineel en ca 30 cm lang .
Heb ook nog een merkloos bijltje van vrijwel hetzelfde model , dit is wat groter nl (nog)ca 180 mm hoog en 120 mm breed met een gekocht steeltje van ca 60 cm.
Zou het kunnen dat S&J dit type bijlen opeenvolgende nummers geeft/gaf en dat de succesvolste modellen zijn nagemaakt door anderen ?
Over je nieuwe steel , denk dat je (rug) van de steel niet te hoog moet maken en de (buik) niet te diep en geleidelijk moet laten verlopen , denk dat ca de helft van de steelhoogte al voldoende is om een mooie kromming/buiging te geven .
Veel succes
Adr L
Ps
Ben overzetten van geheugenkaart naar computer ca 150 foto's kwijtgeraakt , waarvan ca de helft van bijlen en dissels .

Altijd leuk als je weer wat vind, namaak gebeurt helaas wel vaker met de meest verkochte modellen.

het ontwerp is ook nog niet definitief, ik heb hem gebaseerd op het model van john neeman. Ik wil graag wat "spelen" met krommingen ik heb nu twee stelen gemaakt en waren beide relatief recht dus vandaar de grotere krommingen.

robin-wood-listed (1).jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik denk dat inderdaad dat het aan de foto ligt want het word een redelijk brede steel.

@Ernest Dubois wat ga je dit weekend doen met de bijlen?

Ik bedoel het weekend hiernaast, (ik volg de dagen niet zo nauwkeurig en dus was ik de tijdstip een beetje kwijt). Maar 21 mei sta ik en collega timmerers Hans, Gerald en Jos op een veld in het centrum van Enter om een paar stamen te bekanten met bijlen in de ouwe manier.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik bedoel het weekend hiernaast, (ik volg de dagen niet zo nauwkeurig en dus was ik de tijdstip een beetje kwijt). Maar 21 mei sta ik en collega timmerers Hans, Gerald en Jos op een veld in het centrum van Enter om een paar stamen te bekanten met bijlen in de ouwe manier.

90min rijden voor mij maar lijkt mij erg interessant. Is het een soort workshop?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
90min rijden voor mij maar lijkt mij erg interessant. Is het een soort workshop?
Wij zijn een onderdeel van de jaarlijks ganzenmarkt, dus je kan je de situatie een beetje voorstellen.
Meedoen zit er niet in het is meer een soort demodag waarin wij laat zien het heel kantrecht process inclusief het opstellen van de stammen, aftekenen en uitlijnen, de drie stappen van weghakken van de afvalhout dwz inkeping, ruwe weg hakken en gladmaken van de vlakken.
Hier zijn een paar van de bijlen van mij die zou aanwezig zijn:
De kapbijl
P8220568.jpg
De bundaxt
P3250666.jpg
De bandhacke
P5031055.jpg
P3250685.jpg
De kantrechtbijl
foto 3-11.jpg
DSCF1110.jpg
 

Bijlagen

  • P3250680.jpg
    P3250680.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 232
  • DSC_0109.jpg
    DSC_0109.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 229

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat een interessant topic! En wat zijn er een hoop beitels!!
Enter is voor mij veel te ver weg om even te komen kijken, maar anders was ik zeker langs gekomen.

Als hobby-hout-handbewerker lijkt een bijl mij erg geschikt om op een snelle manier planken te versmallen. Nu doe ik bijna alles schaven en een enkele keer met een haalmes.
 
P

Pel

Guest
@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?

Groet Pel.

Als ik het goed begrijp wel om zo het als het ware te schaven.

Zo'n mooi kantbijl zou ik ook nog wel eens willen hebben, prachtig gereedschap. @Ernest Dubois heb je nooit last van losse bijlkoppen?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Als je Ernest kan bezig zien met een bijl zeker doen :)
toen ik in friesland op bezoek was heb ik bijna de hele tijd met een badhandoek het kwijl uit me mondhoeken moeten vegen
erg mooie en bruikbare verzameling prachtige bijlen.
Als het niet zo ver was kwam ik graag kijken
schaven doe ik trouwens erg dilwijls met een kantrechtbijltje werkt erg fijn en handig als ik draaihout aan het voorbereiden ben
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P5151031.jpg
Vandaag een van de meest bijzonder bijlen die ik gebruik weer in goed werkende orde gemakt en dat is een bandhacke maar dan geen gewoon bandhacke en bandhacke met enkele vlak kant.P5151033.jpg
Dit bijl kunnen wij voorstellen zoals Pel het omschrijft, als " een schaafbeitel" maar dan anders dan een schaaf heeft dit bijl een gebogen steel ten opzicht van de steelgat.
P5151030.jpg
En nog bijzonderder, dit is een bijl met een damast snij!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.