Alles over de bijl.

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Voor een double bit bijl ben ik nu een steel aan het maken alleen heb ik eigenlijk geen hout meet liggen maar ik heb nog wel een stuk essen wat perfecte nerven heeft alleen staan ze dwars op de snede. Verder rechte nerven over het gehele stuk zonder krommingen. Zou dit kunnen?
Hallo Capricorn en allen
De laatste dagen nogal met bijlen en (hand)zagen in mijn erfbeplanting gewerkt .
Denk dat de steellengte erg belangrijk is ivm lengte van de persoon .
Heb een prima velbijl van een niet leesbaar merk van 1500 gr met een kant en klaar gekochte hickory gebogen steel van 90 cm .
Zelf ben ik ca 196 cm lang en vind de steel eigenlijk een beetje te kort , zeker als je ontgraven wortels moet doorhakken .
Heb het idee dat als je rechtop staat en je bijl aan het eind van de steel vast houd deze net/net niet de grond moet raken , denk ik dat dat de juiste maat is .
In mijn geval zou ik dus een steel moeten hebben van ca 100 cm .
Eveneens mijn kleine bosbijl die ik voor snoeien ed gebruik , deze is ca 60 cm lang en met originele essen steel , in mijn geval denk ik dat 70 cm beter zou werken .
Voor een velbijl zou ik de helft van de lichaamslengte aanhouden , voor een kleine bosbijl armlengte .
Is er een echte norm voor bijlen/bijlstelen ivm lengte van de persoon ?
Mvrgr
Adr L
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Capricorn en allen
De laatste dagen nogal met bijlen en (hand)zagen in mijn erfbeplanting gewerkt .
Denk dat de steellengte erg belangrijk is ivm lengte van de persoon .
Heb een prima velbijl van een niet leesbaar merk van 1500 gr met een kant en klaar gekochte hickory gebogen steel van 90 cm .
Zelf ben ik ca 196 cm lang en vind de steel eigenlijk een beetje te kort , zeker als je ontgraven wortels moet doorhakken .
Heb het idee dat als je rechtop staat en je bijl aan het eind van de steel vast houd deze net/net niet de grond moet raken , denk ik dat dat de juiste maat is .
In mijn geval zou ik dus een steel moeten hebben van ca 100 cm .
Eveneens mijn kleine bosbijl die ik voor snoeien ed gebruik , deze is ca 60 cm lang en met originele essen steel , in mijn geval denk ik dat 70 cm beter zou werken .
Voor een velbijl zou ik de helft van de lichaamslengte aanhouden , voor een kleine bosbijl armlengte .
Is er een echte norm voor bijlen/bijlstelen ivm lengte van de persoon ?
Mvrgr
Adr L
de "regel" is dat bijvoorbeeld een velbijl vanaf je oksel tot aan je vingertoppen moet komen met een gestrekte arm maar sommige houden nou eenmaal van een lange steel en andere van een korte, eigenlijk net zoals vrouwen;)
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
de "regel" is dat bijvoorbeeld een velbijl vanaf je oksel tot aan je vingertoppen moet komen met een gestrekte arm maar sommige houden nou eenmaal van een lange steel en andere van een korte, eigenlijk net zoals vrouwen;)
Begrepen
Adr L
 

Redsunsire

Nieuw lid
3 mei 2016
2
0
Hallo allen, kunnen jullie helpen met het identificeren van deze bijl? Ik denk zelf een Kelly true temper omdat de vorm daar veel op lijkt, enkel kan ik de letters daar niet mee matchen.
Foto 12-11-16 13 26 59.jpgFoto 29-10-16 15 32 57.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.