Alles over de bijl.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zie een paar mensen die het hebben over Amerikaans type bijlen. Nou ja van uit het perspectief van internet en computers wel te begrijpen door het dominance van het aantal Amerikanen en de Engels talig websites- ben zelf Amerikaan ik moet erbij zeggen- maar van uit het perspectief van bijlen in het algemeen ik vind het onbegrijpelijk. Ik ga geen slecht dingen schrijven over Amerikaans bijlen, zelf heb een stuk of drie a 4 en die bevallen mij prima anders dan het zijn zulke uniform en saai massa producten voor het overgrote deel met een beperkt gebruik. Maar wij wonen hier in Nederland in het centrum van bijlen wereld met de ongelofelijk mooi bijlen vanuit Scandinavië, modern en oude, de bijlen uit de Duits talig landen zijn zo fijn en diverse van form en gebruik, de Franse bijlen wat zo degelijk zijn en ook mooi gemakt en zelfs bijlen met een Nederlands achtergrond alhoewel meer zeldzaam en moeilijk te identificeren maar denk bijvoorbeeld aan de klompenmakersbijlenP6061144.jpg. Dus laat zien jouw geïmporteerde bijlen met hun "USA" er op ingedrukt, prima maar ik hope dat er komt ook een beetje balance laat staan relevante in deze bijl onderwerp draad.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Original steel, machinaal gemakt en er op gezet.
foto 1.jpg
Een tweede op de zelfde kop zelf gemaakt van eschen hout uit het zuiden van Frankrijk naast de original nadat hij is gebroken.
foto 3-41.jpg
Een derde, zelf gemaakt van hickory.
P7070208.jpg
De vierde is van hout van de Oosters netelboom en die is het beste maar daarvan heb ik geen foto.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Zijn er ook nog foto's van zelfgemaakte stelen?:)

Ja , ik heb net wat foto's gemaakt van stelen die ik zelf uit vers hout gemaakt heb .
De Froe/Frou en de Coutre hebben een ronde steel uit hazelaar , het kleine disseltje heeft een essen steeltje .
Er zijn ook stelen van Robinia - Pseudo Accasia , schijnt naast Essen een hele goede inlandse houtsoort te zijn voor gereedschapsstelen , bovendien vind ik de gele kleur wel mooi .
Heb ook een paar stelen uit eiken gemaakt .
Op de andere foto wat (mislukkingen) , die later weer voor andere stelen kunnen dienen .
Het mooie van zelf een steel(tje) maken vind ik het uitzoeken van een stuk geschikt hout , liefst uit je eigen bos / erfbeplanting .
Ruim op maat afzagen, dan , na het hout vele malen bekeken te hebben met de Frou zodanig kloven /splijten dat de draad van het hout ongeveer de steelvorm volgt , daarna zoveel mogelijk met de frou het overtollige hout weghalen .
Vaak vervormd het hout al als de spanning er af is , vandaar dat je de maten ruim moet nemen .
Dan op het schaafpaard met het trekmes zover als mogelijk de vorm maken , (denk dat je ca 20% overmaat moet hebben) ,dan drogen en later de juiste vorm van vooral dat gedeelte wat in het oog komt bewerken .
Ook over de afwerking zijn nogal wat meningen , echter een bijl is een gebruiksvoorwerp en moet onder alle weersomstandigheden vooral goed vast te houden zijn .
Er zijn natuurlijk honderden andere manieren en houtsoorten om een (bijl)steel te maken , maar ik heb het op deze manier gedaan .
Alles hoeft niet perfect te zijn , een noestje op een niet gevaarlijke plek kan echt geen kwaad ,bovendien krijgt zo iedere bijl zijn eigen karakter , als je blindelings een bijl pakt voel je aan de steel welke het is .
Heb wel eens een klompenmakersbijltje gezien met een steel die provisorisch uit een stuk afvalhout van populier gemaakt was , denk dat betreffende klompenmaker er altijd zo mee gewerkt heeft .
Mvrgr
Adr
Ps
Zag net dat Ernest zijn bijl met een stuk nieuw hout heeft gerepareerd , zodoende herkenbaar uit duizend bijlen .
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Nog niet geprobeerd om met eigen hout een steel te maken, haal mijn essen bij de houthandel weg. Vind het prachtig om een bijlkop "tot leven te wekken" door het weer een werkend gereedschap te maken. Hier mijn twee stelen tot nu toe:

002.jpg029.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Bijlen, dat is ook houtbewerken hoor.
IMG_0716.jpg
Het is bij mij begonnen toen ik naar mijn nieuwe huis overging. Er was ruimte voor een nieuwe open haard en dan "moet"je zelf voor je hout gaan zorgen. Het begon bij een Hendrik Jan bijltje van het tuincentrum.
IMG_0720.jpg
Deze heb ik kort geleden opgeknapt voor Tim op scouting, leuk bijltje maar geen toppertje.
Toen maar gelijk een top bijltje gekocht. Een Small forest axe van Gränsfors Bruks .
IMG_0715.jpg
Dit is zo'n fijn bijltje dat er speciaal een plekje voor is ingeruimd in de gereedschapkast.
Op het net kwam ik ook Wranglerstar tegen. Dit nadat ik zocht naar het vervangen van een bijl steel. Op een rommelmarkt heb ik een tijdje terug onderstaand bijltje gekocht.
IMG_0719.jpg
IMG_0722.jpg
1000 GR Met een kroontje als merkteken. Snel scherp te maken een het houd ook goed zijn snede. Eigenlijk is dit het meest gebruikte stuk gereedschap wat ik voor de kachel gebruik. In een "oud gereedschap" aankoop zaten deze twee bijlen.
IMG_0723.jpg
Het plan is/was om ze op te knappen. Maar nu ik meer weet en lees over bijlen twijfel ik steeds meer. Het zijn geen klovers. Maar even een boom omhakken? dat zie ik me zelf ook niet doen. Het zijn handgesmede bijlen, duidelijk te zien waar ze zijn omgevouwen. Helaas geen makers teken.
IMG_0724.jpg
Ik heb wel een zwak voor deze originele reparatie,'" not proper" zoals Cody zou zeggen.
Ook zijn ze nogal aan de grote kant :)
IMG_0730.jpg
IMG_0729.jpg
Ik heb ze maar weer terug gezet, nog maar eens nadenken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het zijn naïef uitvoeringen van wat de Engelse noemen, "masting axe" gebruikt door de scheepstimmerman. Die bovenste, dat is geen slecht exemplaar met de verdikking aan de achterkant en wie weet meer, van de foto's is het niet al te duidelijk.
 
P

Pel

Guest
Nooit geweten dat er zoveel verschillende bijlen bestonden, de zelf gesmede door de smid van vroeger die hebben toch wat meer als een productie bijltje. Je ziet dat daar een verhaal aan vast zit, zo ook de scheepsbijlen van Armadaman, ik vind ze prachtig.

Groet Pel.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het zijn naïef uitvoeringen van wat de Engelse noemen, "masting axe" gebruikt door de scheepstimmerman. Die bovenste, dat is geen slecht exemplaar met de verdikking aan de achterkant en wie weet meer, van de foto's is het niet al te duidelijk.

Hallo Ernst
Masting Axe klinkt al beter. Ik wil best beter foto's plaatsen maar hoe bedoel jij je verdikking aan de achterzijde?. Het blad zit wel recht op de steel.
HG Hugo
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Ernest, bij jou prachtige Oostenrijkse "goosewing" bijl lijkt het of de curve van de bijl niet mooi rond loopt. In het midden lijkt het of de rand ingesleten is. Ik heb dit vaker gezien op foto's van dit soort bijlen. Zou het komen omdat dit type bijl vaak foutief gebruikt wordt als kloofbijl ???
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
@ Ernest, bij jou prachtige Oostenrijkse "goosewing" bijl lijkt het of de curve van de bijl niet mooi rond loopt. In het midden lijkt het of de rand ingesleten is. Ik heb dit vaker gezien op foto's van dit soort bijlen. Zou het komen omdat dit type bijl vaak foutief gebruikt wordt als kloofbijl ???

Nou hij is er meer niet CokoP5120972.jpg maar de vraag blijft hoe het is dat het zo was. Ik zie een paar mogelijkheden, of het is met opzet, of er is een zacht punt in het staal wat sneller slijt, of het komt door misbruik, of door herhaald slecht slijpen en wetten. In het meest gevallen denk ik aan het laatste want in dat stuk van de snij komt de meest kracht en is het de meest gebruikt dus wordt hij sneller bot. Als je er niet aan denkt en evenveel staal over de hele lengte van het snij elke keer die je hem slijpen wegslijpen dan is dat midden stuk snell uitgehold. Bovendien met onvakkundig slijpen kom je makkelijk op die punt vaker met je slijpsteen. Je gebruik meestal een cirkel beweging met de steen en als je niet twee keer zo lang blijven hangen op de twee uiteinden dan slijp je twee keer zo veel weg in het midden. Snap je wat ik bedoel? Het is het zelfde met het uitholen van je slijpsteen die je moet constant uitvlakken anders krijg je een hole niet alleen in de length maar ook in de breedte van de steen en een bole snij op je beitel bijvoorbeeld.

Op de breitbeil die ik nu gebruik toonde hij na jaren, ongeacht voorzichtig onderhoud, tekenen van uitvlakken daar in het midden van de snij en ik moet hem naar de slijper brengen om zijn boog vorm te herstellen. Die breitbeils hebben een vrij dun en lange blad en vragen wat zorg met de omgaan.

Hallo Ernst
Masting Axe klinkt al beter. Ik wil best beter foto's plaatsen maar hoe bedoel jij je verdikking aan de achterzijde?. Het blad zit wel recht op de steel.
HG Hugo
De foto's zijn niet slecht maar van deze foto's alleen is het moeilijk te zien hoe hij in elkaar zit, bv is er een apart snij (waarschijnlijk) of is het van een massief stuk staal plus kopstuk.
Bekijk bijlage 48199Dit is de verdikking ik bedoel en betekent dat voordat het blad omgevouwen was om het gat vorm te geven was er een extra stuk metal in het midden met een weld vastgemaakt. Ik will alleen zeggen dat er wat smeedkennis zit in het zo maken van een bijl. Het kan inderdaad zo zijn dat een echt masting axe een enkel vouw heeft en het blad of links of rechts is verplaatste maar het hangt ook af aan de maat van het werk zo'n bijl is voor bedoeld.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ernest

Een goede reden om maar eens aan het opknappen te beginnen. Kijken of hij er beter uitziet na een beetje ontroesten.
HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.