demontabele vouwconstructie speelgoed garage / schuur

Ief

Nieuw lid
25 aug 2010
3
0
Hi Allen,

In mijn speurtocht naar een creatieve oplossing voor een speel en ruimte probleem kwam ik hier langs, en heb mij direct geregistreerd. Waarom omdat ik veel vragen en antwoorden tegenkwam waar ik in het verleden (naar nu blijkt voor niets) het wiel heb uitgevonden.

Maar goed, nu heb ik mijzelf met een leuke opgave opgezadeld;

Mijn zoontje heeft een verzameling speelgoed voertuigen van de boerderij (tractoren dorsmachines, schaal 1:30.) Hij speelt hier ook mee maar wil nu een schuur hebben. Nu is een schuur snel gemaakt, maar ik wil het zo doen dat de wanden kunnen worden ingeklapt en er een pakketje overblijft met formaat van circa vloeroppervlak en drie plaatdiktes hoog (exclusief eventueel schuindak! Bij voorkeur een vouwconstrucite (denk bv aan de vouwkratten van de boodchappen.
) maar mag ook een constructie zijn die op een andere manier eenvoudig (en herhaaldelijk) te (de)monteren is. Om eea niet te robust te maken zou ik dit graag doen met een dun plaatmateriaal 5 tot 6 mm.

Een speurtocht op internet heeft mij verder niets opgeleverd, maar er moet denk ik iets van te maken zijn door kombinatie van verschillende bestaande technieken (ik weet alleen niet welke).

In een zwaarder uitvoering kan ik eea nog bedenken met pianoscharnieren, in de lichte uitvoering blijf ik hangen in het plakken met bv autogordel. Het gebruik van bv ledikanthaken , heeft niet de voorkeur omdat ik dan een (onstabiele) stapel met losse planken krijg.

Ik hop dat de vraag duidelijk is, en dat er iemand is die wel de juiste combinatie weet te maken....


Alvast bedankt.
Ief

PS mocht dit niet de juiste plaats zijn kan de moderator deze vraag dan SVP naar de juiste plek verplaatsen?

Attached files
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Re: demontabel vouwconstuctie speelgoed garage schuur

Alvast een snelle schets van een voorstel in bijlage.
Het spreekt voor zich denk ik, maar een woordje uitleg kan nooit kwaad :):

A= Voor- en achterkant
B= zijmuur
C= dakhelft
D= verbindingsblokje (zie uitleg hieronder)
E= andere dakhelft
F= andere zijmuur

Paneel A maak je 2 keer, dit zou toch iets dikker moeten zijn (1-2cm).
In de "muur- en dagverbindingen" maak je gaten om duvels in de steken. (voor en achterkant)
De andere panelen moeten hier op rusten, de duvel moeten niet in de zijkant van het hout (daar is het niet dik genoeg voor)

Panelen B en F zijn even groot, zij vormen de 2 zijmuren van de schuur.

Panelen C en E zijn ook even groot.

Verbindingsblokje D: Dit zou ik gebruiken om een dubbele scharnier om te plaatsen.
Zo kan de ene helft van deze panelensamenstelling (E en F) vouwen op de andere helft (B en C)

Panelen B-C-D-E-F (dus voor de muren en voor het dag) worden aan elkaar gemaakt met scharniertjes of iets anders. Dit alles wordt op de bodemplaat vastgemaakt door een scharniertje aan het B-paneel onderaan.

Als je de duvels op strategische plaatsen zet (de hoeken vb én in het midden van de zijdes), en alle panelen mooi op maat gezaagd zijn, zouden die duvels alles moeten klemmen zodat er niets rammelt.

Panelen A en zijn equivalent aan de andere kent vouwen naar de schuur in dmv scharniertjes aan de onderkant.


Ik ben nog maar een beginner-houtbewerker, maar oplossingen zoeken voor problemen doe ik graag :)

helpt dit?

succes er mee !

EDIT: Een andere optie is ook dat je de duvels in de zijkanten van panelen A vastmaakt, en de andere panelen er op plooien (in het vorige model vallen die tussen de 2 A-platen).
Met gaatjes in de zijkanten van de B-C-D-E-F-panelen kan je dan gewoon die duvels er door steken, dan zit alles ook vast.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: demontabel vouwconstuctie speelgoed garage schuur

Wij hebben ook een zoon van 4 die gek is van trekkers. Opa is boer en een grote stimulans voor hem! Heb al eens een schuur voor hem gemaakt, niet opvouwbaar, maar wel "speelbaar", dwz goed toegankelijk voor hem en zijn speelgoed. Op ons zusterforum in de UK zag ik laatst ook een prachtig gemaakte boerderij, het is geen antwoord op je vraag, maar misschien wel een stimulans, http://www.ukworkshop.co.uk/forums/toy-farm-birthday-finally-finished-t41962.html

jaap
 

Ief

Nieuw lid
25 aug 2010
3
0
Re: demontabel vouwconstuctie speelgoed garage schuur

Dank voor de reactie,

De "Engelse"boerderij is een inspiratie bron, maar op deze manier handelbaar bij een schaal van 1 op dertig.

Het idee van tomasolaerts, is voor mij een nieuwe invalshoek, deze ga ik me oplossing.

Mijn idee was een bodemplaat te maken waarop de wanden scharnieren naar de binnenkant.
Door met een verhouding te werken van L:B:H van 65:50:25. kunnen tegenoverliggende wanden op hetzelfde niveau worden ingeklapt. Door beide wanden nog een niveau te verhogen ontstaat er een koffertje waarin het dak kan worden opgeslagen.

Ik zou graag schetsje bijvoegen en ben benieuwd hoe de schets van tomasolaerts is gemaakt. Ik zal het proberen duidelijk te maken met tekst.

niveau 1" de vloerplaat, door op deze plaat langs de buitenrand een ring te plaatsen van 1 keer materiaaldikte ontstaat er ruimte voor het dak (niveau 2). de zijwanden (50 cm) klappen naar elkaar toe, nu is er weer een vlak niveau (3) met een klein opening ertussen. om de voor en achter gevel in te klappen (niveau4) moet de ring aan de voor en achterzijde weer met 1 plaatdikte worden verhoogt. Nu heb je dus een koffertje van 65 X 50 met een dikte van 4 keer materiaaldikte. Voordeel is dat dit gestapeld kan worden in open en gesloten toestand.


Ik ga nog kijken of ik met de tips idee verder kan uitwerken, Als er nog meer ideeën zijn graag.

Edit 2 uur later; kom net op het idee van glas scharnieren om dunne materiaal in te klemmen. Voordeel is dat uitvoering te realiseren is (al wordt het dan groter als strikt noodzakelijk), groot nadeel is dat glas scharnieren erg duur zijn....

Weet iemand of er kleine scharnieren bestaan waar materiaal (hout) wordt ingeklemd?
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Mijn schets heb ik gewoon gauw in microsoft paint gemaakt.
Wat lijntjes trekken gewoon... je ziet ook dat het niet helemaal recht is (maar om een idee te tonen moet dat ook niet)

Het idee van de klemscharnieren is goed, maar is dat stevig genoeg?
Het huisje zal wel blijven staan, maar denk eraan dat je zoontje er ook mee gaat spelen.
Kinderen kennende zal dat daar wel wat aan getrokken worden, en je wilt niet dat hij de platen uit je scharnieren trekt he..

je vouwconstructie lijkt me, voor zover ik ze begreep, zeker niet slecht.
Wat je ook kan doen om de voor- en achterkant weg te vouwen (bij mijn schets de A-panelen), is dat je ze naar de onderkant van je bodemplaat laat vouwen.
Wederom, schets in bijlage hiervoor.

info bij schets:
Het bruine is het echte draaipunt van je scharnier, dat bevindt zich op de rand van je bodemplaat.
Het vol blauw vlak is een stukje ijzer van je scharnier, dat spijtig genoeg zichtbaar is. (maar dat kan je wel maskeren) Dit stuk moet even lang zijn als de dikte van je bodemplaat.
Het vol groen op zijkant van je bodemplaat duidt de plaats aan waar het bovenstaande blauw naartoe scharniert.
Het lege blauwe vlak is het stuk van je scharnier dat je aan je voorkant/achterkant maakt door een schroef in de zijkant ervan te draaien.

Als je paneel A dus draait met je scharnier, vouw je het eigenlijk zo dat de buitenkant van je schuur tegen de onderkant van je bodemplaat valt.

Is dat een beetje duidelijk? :|

Attached files
 

Ief

Nieuw lid
25 aug 2010
3
0
En nogmaals bedankt voor de reacties.

Bijgevoegd het laatste idee, bij gebrek aan scharnierende oplossingen wordt het een puzzel pakket. Het wordt een koffertje waarvan de buitenrand de onderzijde van de wand wordt. In de boven en onderzijde vrees ik groeven ter breedte van de wanden. (de randen van de koffer geven extra stevigheid.) in de deksel laat ik de 4 hoeken staan zodat de deksel precies past op de onderzijde van de koffer. De wanden en het dak (niet getekend) kunnen in de koffer worden geplaatst.


Vloer, staande kant en deksel 12mm multiplex of MDF!
wanden 5mm multiplex

Voor nu voldoet dit aan de meeste wensen. Klein en hanteerbaar als het is opgevouwen. speelbaar als het is opgezet.
Zwakke plek is dat verbindingen kunnen slijten met als gevolg een instabiel gebouw.

Dak zal wel lukken, en het fixeren in gesloten toestand mag geen probleem zijn :lol:

Omdat ik niet tot een stevige klap constructie kan komen in (geheel) 5 mm, moet ik de vloer en de deksel verzwaren. nadeel is dat de koffer totaal dus 14mm dikker wordt. Niet veel ik weet het :roll: maar het stekt dat ik niet tot een oplossing kan komen waarbij alles binnen de vooraf gestelde maatvoering blijft.

Als er nog mensen zijn met een oplossing :idea: waarbij ik de laatst 14mm nog kan kwijtraken, zonder stevigheid te verliezen!!




Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.