Werkbank materiaalkeuze

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Graag wil ik even dit topic 'kapen' omdat het onderwerp mooi aansluit bij mijn vraag.
Hoe denken jullie over / zijn de ervaringen met, betonplex als werkblad? Het is namelijk erg glad, is dat te glad of valt dat in de praktijk wel mee?

Voor mijn nog te bouwen werkbank heb ik als materiaalkeuze in gedachten:
Frame: Vurenhout 50*125
Blad: dubbele laag spaanplaat, toplaag betonplex en rondom een kader eiken/hard-hout.

Die betonplex zou vervangen kunnen worden voor wat anders.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Graag wil ik even dit topic 'kapen' omdat het onderwerp mooi aansluit bij mijn vraag.
Hoe denken jullie over / zijn de ervaringen met, betonplex als werkblad? Het is namelijk erg glad, is dat te glad of valt dat in de praktijk wel mee?

Voor mijn nog te bouwen werkbank heb ik als materiaalkeuze in gedachten:
Frame: Vurenhout 50*125
Blad: dubbele laag spaanplaat, toplaag betonplex en rondom een kader eiken/hard-hout.

Die betonplex zou vervangen kunnen worden voor wat anders.

Voor mijn werkbank heb ik voorlopig gekozen voor een enkele plaat underlayment van 18mm die ik heb voorzien van een paar lagen lijnzaadolie. Betonplex zou ik niet doen omdat je spullen alle kanten op schuiven.
Ik heb de poten gelamineerd uit 45x120 balken en de (dwars)liggers bestaan uit 45x120 balken. Voor de stabiliteit heb ik niet meer massa van een werkblad van 50/55mm nodig.
Ik kann dit werkblad opschuren en opnieuw in de olie zetten als het vies wordt.

Les voor mij: nieuwe hout van de houthandel was goed, resthout van de Hornbach van het opknappen van de zolder dat ik voor de poten heb gebruikt was redelijk getordeerd dus volgende keer alles bij houthandel halen.

WP_20170729_21_14_15_Pro.jpgWP_20170729_16_22_18_Pro.jpgWP_20170729_23_48_58_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Niemand meer met ervaring met een betonplex bovenblad?

Olie is/lijkt me geen optie, ben bang dat dat afgeeft op te schilderen werkstukken, waardoor verf mogelijk niet goed gaat hechten.

Gekookte lijnolie droogt ook best wel aardig op, ik heb er geen ervaring mee dat dit blijft afgeven. Misschien dat andere hier een andere mening over hebben.

Ontopic: Schuur ziet er al netjes uit!
 

tuoh

Oud hout
Wat je zeker niet wil bij een werkblad is een glad oppervlak! Zou gaan voor een massief blad, mag gewoon vuren zijn, of anders voor een exemplaar in MDF, wat lijnolie erop en het ding is klaar voor actie.

De werkbladen van mijn werkbanken (8lm) heb ik een dikke dertig jaar geleden opgebouwd uit twee lagen MDF van 18mm op elkaar gelijmd, de zijden heb ik afgewerkt met grenen kantlatten. Elk jaar ga ik eens over het blad met een tandschaaf, daarna gaat er weer een laagje lijnolie op en is het blad opnieuw klaar voor actie. Door de met de tandschaaf gemaakte groefjes is het blad lekker stroef, zo hoef ik bijna nooit hout vast te klemmen bij het werken met de bovenfrees. Zelfs na al die jaren van zwaar gebruik is de MDF nog altijd in topconditie, die ga ik zelf niet meer verslijten.

In tegenstelling tot de meeste soorten multiplex is MDF wel mooi vlak en blijft dat ook, en het is nog aardig wat goedkoper ook.

PS; gedroogde lijnolie geeft niet af, ik gebruik al jaren die kant en klare (verdunde) lijnolie welke gebruikt word om ondermeer blauwe hardsteen te zoeten, die droogt zeer snel ( 24uur)
 
Laatst bewerkt:

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Er bestaat ook betonplex met een anti slip laag. Dat word gebruikt voor bijvoorbeeld bordessen etc
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb nog een stapel grenen vloerdelen liggen, die ga ik gebruiken als bovenste laag van het werkblad. Afwerking gaat met lijnolie gebeuren.
Twijfel nog of ik ze met veer/groef in elkaar ga leggen, of dat ik ze in smallere stroken zaag en op de spaanplaat onderlaag ga verlijmen. Dan heb ik de groeven iig ook niet.

Die zelfde grenen vloerdelen gaan uiteindelijk ook op de vloer komen, is het een goed idee om die ook met lijnolie te behandelen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voorlopig is het resultaat als volgt geworden.

Het blad is opgebouwd uit twee lagen spaanplaat, de top van grenen planken. Het geheel is 85cm diep, 207cm breed, 100cm hoog.
De Grenen delen (links + blad) zijn in de lijnolie gezet. De rest moet nog afgewerkt gaan worden, maar voorlopig ga ik het ding even zo gebruiken om te ondervinden hoe ik de rest van de werkplaats + werkbank wil gaan inrichten. Voor die laatste ben ik in overweging om het middelste vak van laden te gaan voorzien.

Werkbank (4).jpg
Werkbank (1).jpg
Werkbank (6).jpg
Werkbank (5).jpg
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Op de eerste drie foto's een lege muur, op de 4e foto een ehbo trommel aan de muur.
Ben benieuwd wat er in de tussentijd is gebeurd ;-)

Mooie werkbank overigens, ziet er degelijk en praktisch uit!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hahahaha. Die EHBO trommel heb ik al jaren, maar de inhoud is gelukkig nog nooit gebruikt. Het ding kwam ik tegen/lag in de weg toen ik wat anders ging pakken, dus meteen maar aan de muur geschroefd. Immers beter mee verlegen dan om verlegen ;)
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Helaas heb ik hier toch wat schimmelvorming op mijn meubel =( hebben jullie nog tips om dit tegen te gaan? Ik kan meer ventileren maar zou ik het hout ook kunnen behandelen of iets dergelijks?
 
P

Pel

Guest
Schimmelvorming is een teken van vocht, en de juiste temperatuur dat de schimmel zich kan ontwikkelen, je zult moeten ventileren en verwarmen klinkt tegenstrijdig maar is dat niet.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.