Kantenband aanbrengen

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen,

over een aantal weken ga ik beginnen met het interieur van mijn expeditietruck. Nu heb ik al een berg aan informatie via dit forum gekregen wat betreft machines om HPL platen te zagen, maar nu komt het volgende probleem.

Kantenband, deze is de versie zonder lijmstrook (hoop dat ik het zo goed zeg) dus ik moet de band verlijmen, de juiste lijm hiervoor krijg ik erbij geleverd. Nu heb ik een aantal vragen:

1. heb nog nooit dit gedaan, dus graag tips om het verlijmen netjes en goed te doen.
2. de band is iets breder dan de panelen, dus hoe kan ik het overtollige het beste verwijderen ?
met een scherpe beitel of zo ? of zijn er machines voor in de handel ? zoja, welke ?

oja, de dikte van de band is 2mm .

alvast bedankt voor de input.

Met vriendelijke groet,
Gerard.
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Kantenband langer laten dan het paneel. Als het contactlijm is wat is bijgeleverd, beide delen insmeren en heel even laten drogen. Vervolgens de band op het paneel lijmen en stevig aanrollen.
De restanten kun je met de hand verwijderen met een beitel of schaafje. Werk vooral rustig en neem niet teveel in één keer af anders wil er nog wel eens zomaar een groot stuk breken. Hiervoor kun je ook een kantenfrees gebruiken met geleidelager.
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In het filmpje twee voorbeelden. Voorgelijmde band en lijmen met contactlijm.
Dat drogen is heel belangrijk bij contactlijm. Lees goed de gebruiksaanwijzing.
Je zou denken dat als het zo droog is dat het niet meer lijmt, maar dan lijmt het pas goed.
Er zijn ook speciale snijhulpjes in de handel voor het verwijderen van de restanten.


 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Hoeveel moet je plakken 2 of 200 meter ? Als je veel moet plakken is deze machine zeker handig. Voor grote panelen los en kleine panelen stationair .
De randen moet je nog wel handmatig afwerken.

Melamineband: met de zijkant van een brede beitel , beitel plat op de plaat en in een hoek ten opzichte van de zijkant het overtollige band tegen de plaat in er af drukken even na schuren klaar.
Voor melamine band zijn er ook snij klosjes maar hiervan is het resultaat niet altijd even mooi.
Abs of pvc band tot 1mm : scherpe brede beitel deze iets om wetten zodat de vouw niet in de plaat hapt. De snede op de plaat iets schuin het overtollige band tegen de plaat in er af drukken.
Of met een rechte (15 graden ) kantenfrees
Abs of pvc band 2mm : Met een kanten frees R2

Waar kom je vandaan? Als je een beetje in de buurt zit kan ik het voor je door de kant aanlijm machine gooien ben je in 1 keer klaar ( alleen rechte panelen)

Groet
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro


Super, dank voor de tips en uitleg.
Ik moet slechts het interieur doen van mijn expeditietruck, dus het wordt geen productie werk :).
Het machientje volgens bovenstaande link is goed voor kantband van 2mm dikte ?
Ik zie ook geen prijzen op die site, wat zal de prijs van zo'n machientje zijn (ongeveer).

Ik ga hier even verder mee aan de slag, maandag even bellen om te vragen welk materiaal die kantband is, lijkt me wel zo slim.

Allemaal een prettig weekend verder gewenst.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Ik heb met het kantelijmertje heel wat meters geplakt. Hij kan band tot 2X45 mm aan.
Zie ook http://www.wegoma.nl/ Op Ostermann (vroeger Medomat) zie je geen prijzen want dat is een groothandel je hebt hier een inlog nodig.
Hij is een stuk goedkoper dan de festo kantaanlijmer. Om over de prijs voor de lijm nog maar te zwijgen. Ik vindt het niet zo netjes om hier prijzen achter een inlog bekend te maken.
Ik zie geen webwinkels met deze kantelijmer .
Hoe dik is het plaat materiaal waar de band op moet en hoe breed is de band?

Groet
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
Een aantal maand geleden heb ik een kledingkast gemaakt waarbij ik ook de kopsekanten moest voorzien van kantenband.
Ik hebbdit gewoon met bisontix gedaan de kopse kant en de band insmeren en 5min wachten.
Na 5 min er op plakken en 2 min laten drogen.
Vervolgns heb ik met een scherpe beitel het overtollige band er afgestoken en even met een schuurpapiertje er bij langs en klaar
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Hallo Elmo 45,

ik ben meer bezig met het afsnijden of verwijderen van de overtollige band, de hpl platen zijn 16,8 mm dik en het band is 20mm breed (2 mm dik). Gezien het geen produktie werk is neem ik er de tijd voor tijdens het bewerken, het resultaat is voor mij het doel.
Om een mooie strakke kant te krijgen zal ik een "goede" invalzaag moeten aanschaffen, daarom is het zonde als ik ga bezuinigen op het laatste stukje bewerking (maar het meest zichtbare) namelijk het kantband aanbrengen.
Ik heb het idee dat het aanschaffen van een kantaanlijmer voor mij niet echt nodig is, of zie ik dit verkeerd ?
Maar juist het afsnijden wil ik netjes doen, termeer omdat de band 2mm dik is zal een nette rand niet meevallen denk ik.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

In theorie steekt de band dus 1,6mm over.
Dit zou je met een brede scherpe beitel af kunnen steken. Beitel iets om wetten dan glij je beter over de plaat en de beitel schuin naar de plaat toe zodat je de band tegen de plaat drukt.Als je de goede hoek eenmaal te pakken hebt krijg je hele mooie lange krullen.
Het ene of het andere band werkt fijner af. Dit heeft te maken met de soepelheid van de band (materiaal ,weekmakers bla bla bla). Als je met een beitel afwerkt is de rand scherp
je zal dit moeten schuren of borstelen (Sisal borstel) Als je freest met een R2 heb je dat niet. Hou de band 50-60mm langer dan de plaat Als je de door stekende stukjes langs de plaat 1 keer
insnijd kan je het zo afbreken (net als glas) zo maak je ook de band vanaf de rol op lengte 1 keer met het stainley mes er langs en knakken.
Maar met een (blik) schaar lukt ook
Worden alle kopse zijdes van de plaat afgewerkt?
Bedenk het volgende als je gaat frezen met R2:
Stel je maakt een kast 2 x bodem 2 x zij
Bij de bodem werk je alleen de voor en achterzijde af. De zij doe rondom. Op de buiten hoek tussen bodem en zij ontstaat er een v naad omdat de bodem haaks is en de zij een R2 heeft
Hier kijk je dus tegen kaal materiaal aan.
Om deze reden wordt de zij vaak aan 3 zijdes met dun band afgewerkt en de voorzijde met dik band. Dun band werkt natuurlijk makelijker af
Als je alleen de voorkant afwerkt heb je dat natuurlijk niet .

Voor kant afwerking zijn speciale frezen met een verdikking in de zool zodat deze vlak op de plaat staat en geen last heeft van de doorstekende band na het aanlijmen.
Er zijn ook frezen de je tegen de kopse kant zet. Door de materiaal dikte is dit dus minder stabiel.

groet
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.