Advies gevraagd, buitenkast/keuken voor de camping

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Even voor de duidelijkheid, het moet geen enorme kast worden, ik zat te denken aan ongheveer lxbxh 45x80x30cm, afgaand op het formaat van de gasbrander en de jerrycan. Hij wordt ook niet helemaal volgestouwd met zware spullen maar wat (lichtgewicht) pannen, wat bestek, wat spullen om koffie te zetten en een (lege) jerrycan. (zie ook het schetsje in een eerdere post)

Alles bij elkaar zou dit vermoedelijk nog wel een paar kilo gaan wegen maar ik denk niet zo veel dat de rij-eigenschappen van mijn auto eeneens kelderen (bovendien allemaal spullen die we anders gewoon in bakken mee nemen).

Ik heb het idee dat je verwachtte dat ik een erg grote kast wou maken? Of verwacht je nog steeds dat dit een (te) zwaar geheel zou worden?
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Dag Rob, onze berichten kruizen elkaar, heb je daar misschien een fototje van? Hoe dik heb je de tussenwanden daarvan dan ongeveer gemaakt?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Dag Joerai,
nee een foto heb ik helaas niet, maar ik kan je vertellen dat de tussenwandjes hooguit 3mm dik zijn. Als je buitenkanten, 'planken' en tussenwandjes allemaal goed met elkaar verlijmt, dan krijg je een geheel dat stijf en stevig genoeg is om de job uit te voeren. Overigens heb ik het geheel zodanig 'ontworpen,' dat het deksel van de kookkist over het kooktoestel valt. Dat betekent dat je in de auto ook nog bagage bovenop het deksel kunt plaatsen. Het geheel ziet er inderdaad uit als een kistje, zonder uitsteeksels of anderszins, gewoon lxbrxh, (behalve dan die twee touwlussen om het geheel gemakkelijk te kunnen optillen en verplaatsen). Ik denk dat mijn keukentje trouwens minder weegt dan een paar kilo, zoals jij verwacht. De inhoud weegt ook weinig: wat keukengerei, bestek en wat dies meer zij. Meer niet.
Rijeigenschappen? De auto zal aan zijn schokbrekers nooit kunnen voelen dat jij een kookkist vervoert.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij de scouting hadden we kisten van grenen vloerdelen. Voor jouw afmeting is dat iets te grof, maar deze kisten zaten gewoon in elkaar geschroefd en waren helemaal niet zwaar. Er zat een pannenset, een gietijzeren tweepitsbrander, jerrycans, touwen, kampeerschop, bestek, afwasteil, keukendak, kookhoek(houten bak met stalen plaat voor de tweepitsbrander) en diverse kleine spullen in.

Deze kisten gingen op de vrachtwagen, met palen, tenten en fietsen erbovenop, en stonden tijdens een kamp 10 dagen in het bos, waar ze door pubers werden mishandeld, in de regen stonden en de brandende zon.

Sommige kisten waren al 30 jaar oud, gewoon vuren met een paar lagen beits en in elkaar geschroefd.

Afgaande op jouw wensen, kun je met vuren, maar ook met multiplex 9 mm een heel eind komen.

De kisten die het prettigst waren, hadden een deksel die je in de achterkant stak, nadat je de kist een slag had gedraaid.

Je kreeg dan het gat aan de voorzijde, en een schot aan de achterzijde die tevens als windscherm kon dienen. Hier kon de kookhoek bovenop, en alle spullen in de kist. Als je het netjes doet, maak je wat plankjes of schotten. Die hadden wij er niet in, dat was geen meerwaarde voor ons. Pubers maken er namelijk toch een zooitje van, met of zonder indeling.

Ik zou het niet te ingewikkeld maken, een fatsoenlijke kist die niet het hele jaar buiten staat, maar slechts een paar weken, gaat langer mee als je tent.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedankt voor alle tips! Ik ga er vanaf morgen eens mee aan het tekenen en meten, en het wordt dan denk ik gewoon multiplex, zo dun mogelijk, met een paar simpele pootjes met scharnieren eronder. Nu al zin om op vakantie te gaan!

@ dulcinea, erg mooi bedacht! zoiets gaat het worden, het zei nog eenvoudiger want mijn gasstel komt er gewoon bovenop tijdens het kamperen en de koelbox hebben we ook los! Het klapdeurtje naar beneden is nog niet zon gek idee, wel mooi eenvoudig in ieder geval. Eens even over nadenken waar en hoe ik de deurtjes/ laatjes het best kan plaatsen om de regen er zo veel mogelijk uit te houden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je zou de achter- en zijkanten tegen het frame aan kunnen schroeven ipv als panelen er tussen te plaatsen, dat geeft meteen de stevigheid aan je frame.
Daar hoef je dan ook niet zo'n dikke platen voor te gebruiken, 6 mm lijkt me genoeg en onder, ertussen en bovenop neem je dan 9 of 12 mm bijv omdat dat wel draagkracht moet hebben als er spullen op staan.
En zet er dan pootjes onder van kunststof ivm vocht vanaf de grond.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Dat is een briljante caravan Jeroentje! Ik hoop diep in mijn hart ooit nog een keer met zoiets op vakantie te kunnen, nog wel even blijven oefenen voordat ik zoiets zelf kan maken!

Afgelopen weekend lekker in de regen gestaan op de camping en was het geknooi met die bakken direct zat dus de kast gaat er zeker komen! Na nog een paar sessies googelen er achter gekomen dat wat ik bedacht heb al in veel versies eerder is gedaan! een "chuck box" heet zo'n ding!

Zoiets wil ik gaan maken, maar dan in een vereenvoudigde versie. Geen extra werkblad en met 2 gewone dunne, deurtjes is het idee, ik heb het idee dat hij dan steviger wordt. Hij moet ook iets breder worden dan de afgebeelde kist. Het onderstel wil ik wel vergelijkbaar gaan maken. De manier waarop je het onderstel wegwerkt vindt ik goed gevonden, neemt amper ruimte in maar geeft je toch een solide manier om het geheel iets hoger te zetten. Ik wil het geheel maken van zo dun mogelijk multiplex (buitenkant iets dikker en dan de plankjes en scheidingen binnen).

Het idee met het betimmerde frame is dus toch overboord. Wat dunkt jullie, wat zijn goede diktes multiplex om aan te houden in zo'n constructie? Een zo laag mogelijk gewicht vindt ik hierin natuurlijk belangrijk. Vanaf welke dikte kan je multiplex eigenlijk goed verlijmen? Ik heb me bedacht om het geheel eerst te lijmen en daarna te verstevigen met deuvels en daarna het binnenwerk erin. Rob had het over een dikte van ca. 8 mm, dat is wel een mooie dikte om het gewicht laag te houden, zou je dat nog goed stevig kunnen lijmen om het daarna te deuvelen?



Bekijk bijlage 48290
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik krijg de afbeelding er niet bij? Nog een poging:

Bekijk bijlage 48298
Ja, die 'chuck box' is mooi, maar op zo'n manier wordt het wel steeds ingewikkelder. Als je deze zomer nog met je nieuwe keuken op vakantie wilt, dan zul je de zaak moeten vereenvoudigen. Pas op dat je de essentie van je wens niet uit het oog verliest. Die box is loodzwaar en daardoor niet zo praktisch als je wilde.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Klopt Rob, dat is dan ook het idee, ik laat daarom de openslaande delen allemaal achterwege, geen uitklappend werkblad en ook geen deurtjes die als kastjes moet functioneren. Dus gewoon een kist met twee openslaande deurtjes op een onderstel zoals weer gegeven, dat geeft dezelfde functionaliteit maar met minder timmerwerk. Dat moet in een paar dagen wel in elkaar te timmeren zijn toch?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Klopt Rob, dat is dan ook het idee, ik laat daarom de openslaande delen allemaal achterwege, geen uitklappend werkblad en ook geen deurtjes die als kastjes moet functioneren. Dus gewoon een kist met twee openslaande deurtjes op een onderstel zoals weer gegeven, dat geeft dezelfde functionaliteit maar met minder timmerwerk. Dat moet in een paar dagen wel in elkaar te timmeren zijn toch?
Zó is het!
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Dat is een goeie, heb ik niet eens meer geplaatst! Hij is wel af gekomen en al goed gebruikt! Ik ben nu druk de zolder aan het opruimen dus als hij voorbij komt zal ik direct een fotootje plaatsen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.