Advies gevraagd, buitenkast/keuken voor de camping

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een kast te maken voor tijdens het kamperen. We hebben een kleine tent maar een grote auto dus nu leek het mij handig om een kast te maken voor de keukenspullen waar ik ook een jerrycan water etc in kan zetten. Deze zou dan direct dienst doen als "keuken" om mijn gasstel op te zetten. Ingewikkelde in dit verhaal: ik zou de kast dan graag buiten de tent neerzetten en laten staan.

Ik heb al een beetje rondgekeken om inspiratie op te doen maar hiermee nog weinig succes.

Hebben jullie misschien goede ideeën over materialen die hiervoor geschikt zouden zijn? Vooral het feit dat het geschikt moet zijn om een paar weken per jaar buiten te staan maakt dat ik niet goed weet wat ik moet gebruiken! Het liefst natuurlijk ook zo licht mogelijk, hoewel dit geen heel groot punt is omdat hij vanuit de auto direct naar een plek gaat waar deze dan weer een paar dagen moet blijven staan.

Ik ben redelijk handig en heb wel het een en ander aan gereedschap in huis, in dit geval ontbreekt mij alleen de inspiratie! Ik heb de afgelopen tijd wel gezien dat dit forum een schat aan kennis bevat dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Alle tips zijn welkom! (behalve koop een caravan of camper, want die hebben we net weg gedaan :))
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wij kamperen ook graag (dan wel met een toercaravan) en hebben zoiets in de voortent
eurotrail-campingkeuken-valgorge.jpg


Het functioneert opzich prima, maar de hoekverbindingen zijn erg zwak dus altijd opletten met neerzetten en dan het liefst met een paar lijntjes schoren, niet ideaal dus
Nu wil ik ook een nieuw keukentje bouwen en had daarbij bedacht om vurenhout te gebruiken (lekker licht) en dan een beetje in de trant van een poppenkast (dus dicht te vouwen of meer een harmonica idee

Hier een schetsje van het idee

keukenkast.jpg
ingevouwen, half open en volledig uitgeklapt (waarbij de eerste voor transport en de laatste voor gebruik)
Het is dan alleen nog zaak om de boel te fixeren wat volgens mij prima kan met een legplank (tegen het dichtklappen) en een achterwand om de boel te schoren (fixeren)
Indien het bovenblad een klein frame is waar het bovenblad los kan dan zou een achterwand er bovenaf ingeschoven kunnen worden, blad er op en met een paar vleugelmoertjes vast zetten dit alles is in een handomdraai te doen
om alles rondom licht af te werken zou dit met een doek (zak) kunnen zoals in mijn voorbeeld wat ik nu heb, maar zou ook met een paar plaatjes 4mm multiplex kunnen (iets zwaarder)

Kun je hier wat mee ?
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Trespa gebruiken. Is geen prettig materiaal om mee te werken, maar het eindresultaat is er wel naar ..... en watervast.
Wel de randjes rondfrezen.die kunnen scherp zijn.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedankt voor de reacties. Ik wil hem niet opvouwbaar maken maar juist vast zodat het tijdens vervoer als opberger dient en op de camping dubbel dienst doet als kast en als tafeltje voor mijn gasstel, een beetje zoals henkverhaar maar dan wat minder gedetailleerd, gewoon met wat vakken voor pannen en een laatje voor bestek, misschien een paar opklapbare pootjes eronder.

Trespa is denk ik inderdaad de beste optie voor buiten, heb daar alleen helemaal geen ervaring mee. Kan je dat met houtbewerkingsgereedschap verwerken? En hoe zou de bevestiging het mooist worden? Ik verlijm zelf het meest maar heb geen idee of dit een stevige verbinding oplevert met trespa?! Misschien met schroeven? Of toch met profielen op de hoeken? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Je kunt bijvoorbeeld met aluminium een frame maken. Zijn makkelijke systemen voor, zie: http://www.metaalwinkel.nl/topclamp+aluminium++bouwsysteem+buiskoppelingen.kw

Ik heb hier wel eens een frame voor een aquarium van 120x120x60cm mee gemaakt en deze bekleed met hout. Maar je kunt hem dan ook bekleden met Trespa. Lichtgewicht, sterk en makkelijk in elkaar te zetten. Je kunt dit gewoon verlijmen aan het frame. Trespa kun je gewoon bewerken met het normale gereedschap, alleen om te zagen een speciaal trespa blad gebruiken.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Dat is precies waar ik het idee vandaan heb gehaald Jeroentje :)! Het lijkt mij super handig om een dergelijke kast naast de tent te hebben staan, heb je niks geen gezeur meer met alles uit bakken moeten halen enzo maar heb je direct alles bij de hand voor een bakkie koffie, hapje eten etc. Een beetje zoals de superhippe schets die ik onder deze post heb gemaakt moet het dan worden, bij voorkeur met een paar pootjes er nog onder. Alles bij elkaar hoeft dat lang niet zo groot te zijn als de inbouw van deze mini campers, we hebben een klein gasstelletje en een kleine jerrycan van 12 liter.

Ik zie het bouwen van een aluminium frame niet direct zo zitten omdat ik er ook een lade in wil maken. Het zou dan het mooist zijn als ik de kast net als bij gewoon multiplex kan verlijmen of evt. schroeven, dat zou voor mij het eenvoudigst werken en efficient het meeste ruimte geven.

Zijn er nog andere plaatmaterialen die een paar weken per jaar tegen een beetje vocht zouden kunnen? Als ik een watervast multiplex gebruik (niet te dik om gewicht te besparen) en dit goed behandel, zou dat het ook niet een tijdje uithouden?

Naamloos.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zat ook te denken aan 15 mm watervast multiplex wat je gewoon in de jachtlak zet en die verbind je met kastverbinders bijv.
Die neem je in delen mee in de auto en kan je gewoon steeds weer uit elkaar halen en monteren op de camping. (of je laat 'm in elkaar)
Ik heb wel 'ns een kast op die manier gemaakt met deuvels zodat je de panelen goed in elkaar kan zetten en strak trekken met kastverbinders.
Volgens mij zijn ze van rvs maar eventueel dek je ze af met dopjes zodat er geen water in blijft liggen.
Zoiets; https://nl.wikipedia.org/wiki/Minifix
 
Laatst bewerkt:

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
15mm multiplex. Je beurt je een bult.
ik heb een vogelhokje, ziekenboeg, van Trespa gebouwd. Idd met alu profielen. Zit ook een lade in.
De trespa zet je in de profielen met popnagels e/o kit. Maar je hoeft geen profielen te gebruiken.

Trespa moet je zagen met speciaal blad. Dak/kant heet dat geloof ik. Weten ze hier wel.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Maar trespa lijkt me ook niet het lichtste materiaal? Ik kan er echter met googelen zo snel niet achter komen of ik trespa zo op elkaar kan verlijmen en zo ja, waarmee, en het zet ook nog aardig uit in de zon lees ik her en der?!

Ik neig er nu nog naar om het met multiplex te doen, daar ben ik mee vertrouwd en kan ik goed inschatten wat het eindresultaat wordt. Het zal inderdaad niet heel licht worden maar dan ga ik goed nadenken wat de minimale dikte is om een dergelijk kastje te maken om het gewicht toch zo veel mogelijk te beperken.

Ik ga volgende week wel eens even kijken wat er allemaal te krijgen is, misschien dat ik dan nog een goed idee op doe.

Als er nog mensen zijn met goede tips, geniale invallen of mooie voorbeeldjes: meer dan welkom!!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Men schrijft hier wel multiplex, maar daar zijn veel soorten van.
Lichtgewicht multiplex is populieren multiplex, zoals ecoplex, of peppelplex. Scheelt zo'n 30% in gewicht tov berken of meranti.
Er bestaan ook sandwich panelen die weer lichter zijn, maar die zijn voor particulieren minder geschikt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vanwege het sjouwen raad ik ook aan met minifix en deuvels te werken.
Je legt de panelen dan in de auto en op de camping zet je het in 5 a 10 minuten in elkaar.
Door de deuvels zet je heel snel de panelen in elkaar en dan op de hoeken minifix vastschroeven.
Bij het demonteren schroef je ze los en bewaart de minifix in een plastic zakje en laad de panelen weer in de auto.
Aluminium is een stuk lichter en daar zou ik ook voor kiezen maar joerai ziet dat niet zitten, dan is multiplex de beste oplossing denk ik.
Als je het wat lichter wilt maken en toch van hout dan maak je een frame van vurenhout en 6 mm triplex paneeltjes ertussen, goed in de bootlak en koop je plastic bakken bij action die je als lades gebruikt.
Ik kan me ook voorstellen dat er in grote campingwinkels goede oplossingen zijn met een buizenframe bijvoorbeeld, da's ook makkelijk opbouwen en niet zwaar.
Uiteindelijk is kamperen ook altijd een beetje behelpen en improviseren, minder luxe maar wel leuk.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Licht frame maken, en om gewicht te besparen met multiplex dan zou je de achterwand en zijwanden een groot stuk eruit frezen (wel zo dat het geen stevigheid verliest) en aan die kant een plaat plexiglas erin schroeven/kitten. Dan behoud je de sterkte van het multiplex en bespaar je gewicht op je plexiglas. Eventueel donker plexiglas of een folie erover.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedankt voor alle goede tips! Het uit elkaar halen en op de camping in elkaar zetten was juist niet de bedoeling. Ik wil graag een complete kast(je) achterin de auto die je met inhoud en al eruit sjouwt en je dan direct klaar bent, deze blijft dan het hele campingseizoen in de auto staan! We mogen namelijk graag voor een paar nachtjes ergens staan en dan door naar de volgende plek. Een kant en klaar oplossing is misschien even zwaar tillen maar het uit de kofferbak tillen kost maar een minuut! Bovendien, waar laat ik alle spullen als ik de kast in losse panelen in de auto heb liggen? :)

Een frame met dun multiplex of een frame met uitgefreest multiplex zijn goede inspiratie tot nu toe, dat scheelt denk ik enorm in gewicht tov een volle constructie van multiplex.

Als ik een goede oplossing met aluminium tegenkom sta ik daar zeker voor open, altijd leuk om ervaring op de doen met wat nieuws maar ik heb er nog nooit mee gewerkt dus kan me moeilijk voorstellen hoe ik hiermee het best iets dergelijks kan maken.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het is niet alleen het gewicht om die ene minuut uit de auto te moeten tillen wat de kast licht moet maken maar eerder de gewichtsverdeling tov de auto en het rijgedrag. Je wilt geen paar honderd km afleggen om de paar dagen met zo'n vol gepakte en zware auto, druk op banden, vering en demping neemt behoorlijk toe zeker als de kast en de rest van de auto ook vol zitten.... Wat voor auto gaat het eigenlijk om?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het ligt natuurlijk ook aan je bestemming, ga je 3 weken naar Spanje en rij 1x heen en 1x terug dan zal bovenstaande niet veel uitmaken. Maar ga je over bijvoorbeeld de stelvio pas naar Italië omdat je daar heerlijk kan rijden wordt het een ander verhaal, zelfde geldt ook bijvoorbeeld voor de fjorden in Noorwegen, dan wil je ook dat je auto niet aan de achterkant meezwabbert.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Multiplex klinkt alsof dat kastje aan alle zijden zwaar zal worden belast. Dat is natuurlijk niet het geval. Ik heb zelf ook eens een 'mobiel keukentje' getimmerd.
Bodem en bovenzijde heb ik iets dikker (ik geloof 6 of 8mm) gehouden (vanwege jerrycan en kooktoestel), de wanden en tussenschotjes van dun triplex. Het geheel weegt drie keer niks en heeft in al die jaren aan stevigheid niets ingeboet. Belangrijk bij de constructie is dat de zaak haaks blijft. Is dat het geval, dan blijft het jarenlang goed. Twee lusjes van touw aan de tegenoverliggende zijkanten om de zaak uit de auto te tillen en klaar (touw, omdat dat in de auto omlaag hangt en geen zijdelingse ruimte voor bagage in beslag neemt).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.