Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Advies gevraagd, buitenkast/keuken voor de camping

Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een kast te maken voor tijdens het kamperen. We hebben een kleine tent maar een grote auto dus nu leek het mij handig om een kast te maken voor de keukenspullen waar ik ook een jerrycan water etc in kan zetten. Deze zou dan direct dienst doen als "keuken" om mijn gasstel op te zetten. Ingewikkelde in dit verhaal: ik zou de kast dan graag buiten de tent neerzetten en laten staan.

Ik heb al een beetje rondgekeken om inspiratie op te doen maar hiermee nog weinig succes.

Hebben jullie misschien goede ideeën over materialen die hiervoor geschikt zouden zijn? Vooral het feit dat het geschikt moet zijn om een paar weken per jaar buiten te staan maakt dat ik niet goed weet wat ik moet gebruiken! Het liefst natuurlijk ook zo licht mogelijk, hoewel dit geen heel groot punt is omdat hij vanuit de auto direct naar een plek gaat waar deze dan weer een paar dagen moet blijven staan.

Ik ben redelijk handig en heb wel het een en ander aan gereedschap in huis, in dit geval ontbreekt mij alleen de inspiratie! Ik heb de afgelopen tijd wel gezien dat dit forum een schat aan kennis bevat dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Alle tips zijn welkom! (behalve koop een caravan of camper, want die hebben we net weg gedaan :-))

Wij kamperen ook graag (dan wel met een toercaravan) en hebben zoiets in de voortent

Het functioneert opzich prima, maar de hoekverbindingen zijn erg zwak dus altijd opletten met neerzetten en dan het liefst met een paar lijntjes schoren, niet ideaal dus
    Nu wil ik ook een nieuw keukentje bouwen en had daarbij bedacht om vurenhout te gebruiken (lekker licht) en dan een beetje in de trant van een poppenkast (dus dicht te vouwen of meer een harmonica idee

Hier een schetsje van het idee

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      keukenkast.jpg
Bekeken:   409
Grootte:   17,5 KB
ID:        47807
    ingevouwen, half open en volledig uitgeklapt (waarbij de eerste voor transport en de laatste voor gebruik)
    Het is dan alleen nog zaak om de boel te fixeren wat volgens mij prima kan met een legplank (tegen het dichtklappen) en een achterwand om de boel te schoren (fixeren)
    Indien het bovenblad een klein frame is waar het bovenblad los kan dan zou een achterwand er bovenaf ingeschoven kunnen worden, blad er op en met een paar vleugelmoertjes vast zetten dit alles is in een handomdraai te doen
    om alles rondom licht af te werken zou dit met een doek (zak) kunnen zoals in mijn voorbeeld wat ik nu heb, maar zou ook met een paar plaatjes 4mm multiplex kunnen (iets zwaarder)

Kun je hier wat mee ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Trespa gebruiken. Is geen prettig materiaal om mee te werken, maar het eindresultaat is er wel naar ..... en watervast.
    Wel de randjes rondfrezen.die kunnen scherp zijn.
    La Passione Passa dal Cuore

Bedankt voor de reacties. Ik wil hem niet opvouwbaar maken maar juist vast zodat het tijdens vervoer als opberger dient en op de camping dubbel dienst doet als kast en als tafeltje voor mijn gasstel, een beetje zoals henkverhaar maar dan wat minder gedetailleerd, gewoon met wat vakken voor pannen en een laatje voor bestek, misschien een paar opklapbare pootjes eronder.

Trespa is denk ik inderdaad de beste optie voor buiten, heb daar alleen helemaal geen ervaring mee. Kan je dat met houtbewerkingsgereedschap verwerken? En hoe zou de bevestiging het mooist worden? Ik verlijm zelf het meest maar heb geen idee of dit een stevige verbinding oplevert met trespa?! Misschien met schroeven? Of toch met profielen op de hoeken? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Je kunt bijvoorbeeld met aluminium een frame maken. Zijn makkelijke systemen voor, zie: http://www.metaalwinkel.nl/topclamp+...koppelingen.kw

Ik heb hier wel eens een frame voor een aquarium van 120x120x60cm mee gemaakt en deze bekleed met hout. Maar je kunt hem dan ook bekleden met Trespa. Lichtgewicht, sterk en makkelijk in elkaar te zetten. Je kunt dit gewoon verlijmen aan het frame. Trespa kun je gewoon bewerken met het normale gereedschap, alleen om te zagen een speciaal trespa blad gebruiken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Is dit misschien een idee. Wat je ook vaak ziet verhoogde vloer en daaronder een lange lade. Als je daarop pootjes zet kan je die met wat handigheid zo op de camping plaatsen ende tent er om bouwen.

Jeroentje

Dat is precies waar ik het idee vandaan heb gehaald Jeroentje :-)! Het lijkt mij super handig om een dergelijke kast naast de tent te hebben staan, heb je niks geen gezeur meer met alles uit bakken moeten halen enzo maar heb je direct alles bij de hand voor een bakkie koffie, hapje eten etc. Een beetje zoals de superhippe schets die ik onder deze post heb gemaakt moet het dan worden, bij voorkeur met een paar pootjes er nog onder. Alles bij elkaar hoeft dat lang niet zo groot te zijn als de inbouw van deze mini campers, we hebben een klein gasstelletje en een kleine jerrycan van 12 liter.

Ik zie het bouwen van een aluminium frame niet direct zo zitten omdat ik er ook een lade in wil maken. Het zou dan het mooist zijn als ik de kast net als bij gewoon multiplex kan verlijmen of evt. schroeven, dat zou voor mij het eenvoudigst werken en efficient het meeste ruimte geven.

Zijn er nog andere plaatmaterialen die een paar weken per jaar tegen een beetje vocht zouden kunnen? Als ik een watervast multiplex gebruik (niet te dik om gewicht te besparen) en dit goed behandel, zou dat het ook niet een tijdje uithouden?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Naamloos.jpg
Bekeken:   384
Grootte:   12,4 KB
ID:        47811

Ik zat ook te denken aan 15 mm watervast multiplex wat je gewoon in de jachtlak zet en die verbind je met kastverbinders bijv.
    Die neem je in delen mee in de auto en kan je gewoon steeds weer uit elkaar halen en monteren op de camping. (of je laat 'm in elkaar)
    Ik heb wel 'ns een kast op die manier gemaakt met deuvels zodat je de panelen goed in elkaar kan zetten en strak trekken met kastverbinders.
    Volgens mij zijn ze van rvs maar eventueel dek je ze af met dopjes zodat er geen water in blijft liggen.
    Zoiets; https://nl.wikipedia.org/wiki/Minifix
    Laatst gewijzigd door willem1958; 06-05-16 om 10:56.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Al eens in de 3D warehouse van sketchup gezocht. Vond even heel snel deze tekening.

Laatst gewijzigd door JPAJS; 06-05-16 om 11:43.
    Jeroentje

Forum Rechten