Indeling werkplaats

wbluemink

Nieuw lid
17 okt 2013
2
0
Hallo!

Ben tamelijk nieuw bij Woodworking! Zal me even voorstellen, ben William al tijd een enthousiaste "hobbyist". Heb al diverse meubels gemaakt verdieping verbouwd ik durf alles aan te pakken (als het niet te hoog is). Alleen zit ik nu met een probleem. We hebben een nieuw huis gekocht met een garage van +/- 70 m2. Dit vanwege mijn hobby. Ik wil van "mijn garage" een werkplaats maken. Weet alleen niet hoe ik hem moet inrichten. Hebben jullie tips?
In mijn huidige schuur had ik de oude keuken geplaatst van mijn schoonouders. Was daar eigenlijk wel enthousiast over. Heb een aantal foto's geplaatst van de garage voor een impressie
575_1440.jpg576_1440.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum William, het inrichten van je werkplaats doe je naar wat voor gereedschap je hebt, voor een vlak vandiktebank hou je voor en achter de bank ruimte, evenals bij een cirkelzaag. De rest wijst zich m.i. vanzelf, plaats van de werkbank, en klein gereedschap niet te ver van elkaar. Verder kun je op deze site de zoekfunctie gebruiken, zoek op inrichten werkplaats en er zullen vele topics verschijnen waar het uitvoerig staat beschreven Op zo'n ruime werkplaats zal menigeen jaloers zijn, o.a. ik zelf heb maar 16 m2 tot mijn beschikking, succes met het inrichten.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom!

Inderdaad zoals Pel zegt via de zoekfunctie van het forum of via je internet browser en dan "woodworking en (inrichten) werkplaats" zoeken.
Daarnaast kun je op YouTube op "shoptour" zoeken. Zo'n grote werkplaats als jij hebt passen die Amerikaanse dubbele garages gemakkelijk in! ;)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
hoi welkom
eerst die brommer en die autobanden verkopen. zulke spullen noem ik ruis en zo kan je je niet goed concentreren op je hout werkzaamheden..:p
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Welkom. Mooie ruimte op zo'n afmeting zijn vele jaloers. Maak je niet te veel zorgen overde indeling. De eerste keer ddoe je het toch niet helemaal goed. Ik heb de mijne al drie keer gewijzigd. Nieuwe machines en voortschrijdend inzicht.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Ik vind inderdaad de inrichting van mijn werkplaats ook nog steeds een zoektocht. Welke machines wil je er in kwijt?

Fons
 

wbluemink

Nieuw lid
17 okt 2013
2
0
Dank allen, het is echt moeilijk. Heb een afkortzaag, vandiktebk, lintzaag en veel losse gereedschap. Wat er absoluut gaat komen is een zaagtafel. Het lijkt mij verstandig om een zaagtafel in het midden te plaatsen.
In mijn huidige schuur is de indeling ook al 5 keer veranderd, maar kwam ook vanwege ruimte gebrek;).
Brommer (t) banden zijn van de huidige eigenaar en gaan gelukkig weg! Ik kan altijd nog een pooltafel kwijt!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
wat ik handig vind is de assamblage/werk tafel in het midden en daar vlakbij de cirkelzaag tafel. die kan dan ook als uitvoertafel dienen. Gereedschapopslag aan de muren in bv oude keukenkasten met veel lades, vandikte bank en afko zaag ook aan of bij een muur. Wat ik ook erg leuk vind is daglicht op mn werktafel. De afko zaag en crikelzaag dicht bij een deur zodat je een lange lat of grote plaat direct kan opdelen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooie ruimte hoor! En klopt het dat er een lichtkoepel ofzo in zit?

Machines hebben vaak één of meerdere zijden die niet gebruikt worden, die zou je dan tegen de kolommen aan kunnen zetten. Bijvoorbeeld een lintzaag, vlak- vandiktebank etc. om de kolommen heen. Daarnaast zoals geopperd een montagetafel die tevens als outfeed van de zaagtafel dient. Ik ben ook bezig met de bouw van zo'n tafel en daarnaast een werkbank voor de afkortzaag en ingebouwde freestafel. De afkortzaag staat dan in een verdiept gedeelte zodat de rest van het blad gelijk ligt met het blad van de afkortzaag.

Achterin is misschien een mooie plek voor houtopslag etc. Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat inrichten, hou ons maar op de hoogte met veel foto's. ;)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Wat ook een overweging is die je misschien moet maken is de Electra en de afwerking van de muren. Ik heb er zelf namelijk voor gekozen om die even van een simpel fris verfje te voorzien. Knapt de boel flink op. Gebruik een lichte maar geen witte kleur, op wit zie je natuurlijk alles. Ik had zelf nog een emmertje 9010 staan en heb daar een flesje 10ml zwart pigment door geroerd en nu een lichte kleur grijs op de muur.
Electra is afhankelijk van je machines uiteraard, de kolommen zijn daar mooie punten voor waarop je leiding kan aanbrengen.
ik ben benieuwd en zoals vele jaloers op zo'n fijne ruimte.
nog wel een vraagje, hoe is de isolatie / temperatuur?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je zo'n grote werkplaats hebt dan heb je ruimte voor stationaire machines dus zorg voor krachtstroom als het er nog niet inzit.
Kost je een paar honderd euro maar dan heb je veel meer keus in tweedehandse, stationaire serieuze machines, dat gaat je echt geld schelen en de keus is veel groter.
Voor info kan je op het forum genoeg vinden over werkplaatsen, machines, werkbank maken enz en vragen staat vrij natuurlijk.
Ook youtube is erg handig wat dat betreft, hier ideëen over werkbanken; https://www.youtube.com/results?search_query=workbench
Welkom op het forum trouwens.
Voor ik het vergeet; plaats eventueel een hoofdschakelaar op hoogte als je kleine kinderen hebt, da's wel zo veilig.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.