Krachtstroom

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hey,

Ik heb vandaag een Formaat zaagmachine gekocht SPM magic. Ik wild deze gaan aansluiten maar ik heb enkel zoon aansluiting:
Kan de machine daar op aangesloten worden?
 
A

Athanor

Guest
Je hebt dus een krachtstroomaansluiting met een antieke stekker. Even nieuwe contactdozen en/of stekkers laten monteren en klaar is Kees.

Fons
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Er zit nog geen stekker aan de zaag maar gewoon een kassie waar ik een stekker op kan aan sluiten achter dat kassie zaten volgens mij 4 snoeren heb er nog niet echt naar gekeken.
 

Kevin

Nieuw lid
2 sep 2010
4
0
Of je hebt 2x 220 krachtstroom, dat heb ik ook in mijn atelier :(

Kijk op :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Daar heb ik dit vandaan:

Tussen fase en nul Tussen de fasen Op het stopcontact
127 220 127 (tussen fase en nul) verouderd
127 220 220 (tussen de fasen) verouderde levering, maar de aangeslotene heeft 'gewoon' 220
220 380 220 (tussen fase en nul) modern
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Kevin zei:
Of je hebt 2x 220 krachtstroom, dat heb ik ook in mijn atelier :(

Kijk op :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Daar heb ik dit vandaan:

Tussen fase en nul Tussen de fasen Op het stopcontact
127 220 127 (tussen fase en nul) verouderd
127 220 220 (tussen de fasen) verouderde levering, maar de aangeslotene heeft 'gewoon' 220
220 380 220 (tussen fase en nul) modern

De eerste bestaat niet meer
De 2e alleen nog in sommige plaatsen in België, dus NIET in Nederland
De 3e in heel Nederland en al op de meeste plaatsen in België.
 

Kevin

Nieuw lid
2 sep 2010
4
0
Beste Frank,

Helaas bestaat dit wel in Nederland.
Ik heb dit in mijn werkplaats.
Er is een oude omvormer van de GVB in het pand, hier komt 10000 binnen, en wordt omgezet naar het oude stroom.
Fase op nul geeft 127 of 110, tussen de fases 220.
Geen 380 voor mij helaas.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Je zou eens aan het GVB kunnen vragen of ze daar iets aan kunnen doen (op hun kosten natuurlijk). Het HOORT niet meer te bestaan. Het levert allerlei onwenselijke problemen op.
Je zou niet eens een kookgroep kunnen aanleggen.....
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Kevin
Dan heb je zeker pech.
Het vervangen van de trafo zal vast in de papieren lopen dus dat zal de reden zijn dat dit nog niet is gebeurt.
Ik was van mening dat ondertussen heel Nederland al gesaneerd zou zijn, maar blijkbaar zijn ze op sommige plaatsen niet zo vlot.
Misschien kun je door te informeren bij de netbeheerder dit proces versnellen?
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
Misschien dat je hiervoor meer oplossingen kan vinden op Amerikaanse sites/forums, omdat die met dit systeem werken.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
De stekker is aangesloten niets moeilijks eigenlijk :D heb een oude stekker kunnen vinden en was kwestie van snoeren aansluiten en gaan.

Nu zit ik met een ander probleem. ik heb een elu afkort zaag gekocht maar, die is met 3 fase een nul en een aarde. maar ik heb geen 3 fase krachtstroom alleen een 2 fase. kan ik 1 fase van de afkortzaag weglaten?
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Dan zou ik eerst even een moment zoeken dat je met de zaag alleen kunt zijn voor je afscheid van hem neemt....

Nee kan niet. Ik weet niet precies wat er gebeurt als je dat doet, maar in het geval dat ie niet wil draaien verbrandt ie gelijk. Denk ik.

Krachtstroom heeft 3 fases. Zitten in de meterkast op 3 automaten die onderling verbonden zijn. In oudere installaties 3 aparte stoppen.
2 fases komen alleen voor bij een zogenaamde "kookgroep" en is alleen bestemd voor elektrisch koken (bijvoorbeeld inductie of keramisch). Elk van de fases heeft in de meterkast een eigen zekering en die twee zekeringen zijn met een staafje met elkaar verbonden; gaat een uit, gaat de andere mee.
Zoals je eerder kon lezen, bij de overgang van 127 naar 220 volt werd in sommige gemeenten de truc toegepast om ipv een fase en een nul, twee fases te gebruiken, omdat de spanning tussen de fases dan ook ongeveer 220V is. Dat hoort niet meer voor te komen.

Als je toch twee fases in je werkplaats hebt, denk ik dat het tijd wordt om achter de oren te krabben. En misschien het energie bedrijf (of de transporteur) dan wel een erkend installateur te raadplegen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Niet 1 fase weg laten, maar de nul.
Een krachtstroommotor is symmetrisch belast en dan heb je geen nul nodig. Vaak doen ze die wel, maar nut heeft het niet. Tenzij je op de machine weer een 220V stopcontact heb voor bv een afzuiger. In dat geval zijn de fasen niet meer gelijk belast en heb je wel een nul nodig.
Beste oplossing is een krachtgroep (laten) aansluiten met 3 fasen, nul en aarde. En dan alle machines dezelfde stekkers monteren. Een machine die geen nul aansluiting heeft monteer je wel een stekker met 5 pinnen, maar dan sluit je de nul niet aan.
Weet je trouwens wel zeker dat je een krachtgroep hebt met 2 fasen en nul en geen 3 fasen zonder nul?
Ik ben het met Paul eens dat als je inderdaad 2 fases hebt je complete meterkast eens moet laten nakijken en goed (en veilig) te laten inrichten.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
In mijn schuur zelf heb ik geen krachtstroom. er staat nog een schuur achter met een verlengsnoer haal ik daar stroom vandaan. in die schuur zit een oude ovalen stekker met 3 pennen en nog een ander gat. De zaagtafel die ik al heb staan doet het perfect en die heeft 2 fases aarde en nul.

Ik lees steeds weer andere verhalen de ene zegt dat het wel kan dat alleen de zaag veel minder kracht heeft. De ander zegt weer dat ie stuk gaat.
Kan ik dan even goed in het stopcontact van de afkortzaag de nul weglaten?
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Normaal gesproken zit in zo'n stopcontact officieel 3 fases en aarde aangesloten.3 fases naast elkaar en de aarde erboven.Bij ons op het werk takken we wel eens 220 volt af door 1 pen van een stekker in de aarde en de andere in de fase te steken.Thuis als er een aardlek aanwezig is op die groep gaat die vlieger niet op.Een motor kan op 2 fases lopen,je moet hem dan een zetje in de goede richting geven echter goed is het niet.Ik zou hem zeker niet zo gaan gebruiken kracht is ook ver weg.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Ik ben vanavond weer in de schuur geweest en ik ga een complete nieuwe kabel aanleggen met gewoon 3fase nul en aarde waar ik alles vanaf ken halen. hiermee is gelijk alles opgelost.

Bedankt voor jullie reacties :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.