Barblad beschermlaag?

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Beste kenners,

Voor een restaurant in Amsterdam heb ik een barblad gefabriceerd van plaatmateriaal met daarop massief eiken parket met een metalen omlijsting met kitrand. Het blad is inmiddels geplaatst en de eigenaar is zeer tevreden. Alleen is de beschermlaag die ik heb gebruikt blijkbaar niet voldoende. Het blad is opgeschuurd tot 180 korrel en toen ingesmeerd met Rubio Monocoat transparant. Er komen nu na een weekje echter kringen op het blad, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Ik zal deze week daar langs gaan om het blad opnieuw te schuren/behandelen, maar mijn vraag aan jullie is dus: Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het is een barblad dus heeft redelijk wat vocht te verwerken. Graag verneem ik van jullie advies!

Foto's hieronder van het blad:

DSC_0013_15.jpg
DSC_0014_15.jpg
IMG-20160426-WA0000.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Barbladen worden vaak met bootlak afgewerkt, of met epoxy. Ik vind beide trouwens erg lelijk. Een beetje gebruikssporen — daar is niets mis mee. En met regelmatig onderhoud (olie/was) wordt het blad op termijn steeds mooier.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoeveel lagen van die monocoat heb je er op gesmeerd? Ben het wel eens met Bert dat lak en epoxy een plastic achtige afwerking geeft.
3 lagen Osmo hardwaxoil zou ook genoeg moeten zijn. Dat is gemaakt voor vloeren. Op onze tafels heb ik daar uitstekende ervaringen mee.

jaap
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Monocoat breng je aan in 1 laag (monocoat) Een tweede heeft geen zin.

Heb je de tweede component gebruikt of alleen de olie. Ik heb daar goede ervaringen mee, dit waren echter geen barbladen in een kroeg.

Het voordeel van monocoat is dat het bij beschadigingen eenvoudig is bij te werken in tegenstelling tot lakken

Groet
 

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Ik heb de tweede component ook toegevoegd. Osmo hardwax proberen of werkt dat op dezelfde manier?
 

Hanneke E

Nieuw lid
17 feb 2016
1
0
Op de website http://www.popularwoodworking.com is een boek te downloaden met de titel: Understanding Woodfinishes van Bob Flexner. Hierin staat veel zinnigs over houtafwerking. Flexner is van mening dat olieën (lijnolie gekookt en ongekookt, tungolie) en ook was een te dunne laag vormen (omdat ze niet filmvormend zijn en daarom geen laagdikte krijgen) om veel te kunnen hebben. Lak is dan het enige alternatief, een- en tweecomponent. Er zijn ook niet glimmende alternatieven, maar bij donker hout is dat minder mooi. Mijn eigen eettafel heb ik behandeld met Osmo hardwaxolie, als probeersel. De laag is vrij snel gesleten, ik ben er niet voorzichtig mee, juist omdat ik wil weten wat het kan hebben. Mij verbaast ook wel dat afwerkingen die voor vloeren bedoeld zijn (Osmo en ook monocoat) toch niet geschikt blijken voor tafels die
vaak met een natte doek worden afgenomen. Een collega van mij gebruikt altijd monocoat op zijn tafels van bamboe en is daar erg tevreden over, zijn klanten ook, de tafels zien er na jaren nog prima uit. Hij levert er wel onderhoudsmiddel bij en bamboe is veel minder vochtgevoelig dan hout. Mij interesseert het onderwerp houtafwerking zeer, het is soms een lastige kwestie.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Allostatic, voor een café in Rotterdam heb ik een massief notenhouten blad gemaakt (fotos staan ook op woodworking). Dat heb ik met polyurethaanlak van Avis gelakt en is na twee jaar nog ongeschonden. Ik heb drie lagen gedaan, met de kwast de eerste 2 lagen En de laatste met de roller.
Van dat laatste werd Het wel erg glad, bijna plastic, dusvde volgende keer alleen met de kwast
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Monocoat werkt prima maar moet wel goed uitharden. De eerste 2 tot 3 weken mag het niet nat worden, want dan kun je vlekken krijgen. Als er toch vochtvlekken op komen gelijk droogwrijven en er is niets aan de hand. Ook moet de olie voldoende tijd krijgen om in te trekken. Het gaat namelijk een verbinding aan met het bovenste gedeelte van het hout.
Olie heeft per definitie iets meer onderhoud nodig. Zeker bij een bar. Er zijn onderhoudsets maar ik gebruik meestal gewoon de olie. Dun inwrijven en het krijgt weer een mooie glans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.