wat voor hout is dit?

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Als het van een instrumentmaker komt is het heel waarschijnlijk dat het pernambuco is , de hardheid en het gewicht en de kleur geven allemaal wel zeer goed argumenten dat het dat is . http://www.af.nl/voorraad/massief/pernambuco/
Ik weet dat Rien1 deze kostbare houtsoort ook in zijn bezit heeft, dus je zou het Rien kunnen vragen , is een houtsoort, wordt gebruikt om strijkstokken van te maken en staat net zo als pokhout op de cites lijst, alleen nog uit oude voorraad te verkijgen.
Het was het hout dat vroeger in rasphuizen tot kleurstof werd geraspt, ook wel Brazil hout genoemd. Komt dus uit Brazilie :)

Hoewel je hout niet van een foto echt kan determineren hier dan een foto van een houtmonster Pernambuco van me ter vergelijking.
CIMG0233.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
... ook wel Brazil hout genoemd. Komt dus uit Brazilie :)

Dat klopt dus niet. Brasil, en aanverwante houtaanduidingen verwijzen naar de kleur van het hout. Er waren een aantal houtsoorten die als zodanig werden gekwalificeerd. Omdat na de ontdekking van amerika er uit de portugese kolonieen dergelijk hout werd aangevoerd werd brasilie naar dit hout vernoemd. De naam van het land is dus afgeleid van de aanduiding van het hout - maar lang niet alle 'brasil-hout' komt derhalve uit 'brasilie'.

Pernambuco komt vooral uit noordelijker gebieden (als ik me goed herinner), zoals suriname en de guiana's.

De kleur van het monster dat Piet Groeneweg laat zien komt goed overeen met het monster dat ik opgestuurd kreeg.
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Beste Mensen,

ik ben even een paar dagen met wat anders bezig geweest en ondertussen gaan jullie gewoon door. Heel erg bedankt voor het harde werken en meedenken.

Afgelopen week was ik met een stuk hout bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Aldaar kwamen ze na veel twijfelen uit op Afzelia. Een wat oudere heer uit Zevenaar daar ook aanwezig, was het daar absoluut niet mee eens. Hij nam een stukje hout van mij mee en belde mij woensdag avond om te vertellen dat hij het had gevonden:
Brasilhout zou het moeten wezen. Op de reserve lijst had hij nog: Miranda of Basralocus.

Ondertussen zie ik jullie ook komen met Brazilhout. Ook het hout op bovenstaande foto lijkt erg op mijn hout.

Maar nu: Als het brazilhout is (of Pernambuco, wat volgens mij hetzelfde is), dan zou het dus ook een bron van verfstof zijn. Ik heb een paar scheppen uit de schuurmachine in water geweekt en daarna enkele uren gekookt (een recept van internet), maar vooralsnog lijkt het alleen nog maar op slappe thee. Wanneer ik het zaagsel eruitfilter blijft er ws nauwelijk kleur over.
Dus is het dan wel Brasilhout, of is mijn recept niet goed?

Als het idd Pernambuco is, dan is het toch wel iets bijzonders (en heeft mijn gevoel mij niet in de steek gelaten).

Graag reacties, we zijn er bijna.

mvg

Martin
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.