wat voor hout is dit?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik denk toch aan iets van afzelia, acacia

De dichtheid van houtsoorten kunnen in de praktijk denk ik wel verschillen, het is immers natuurlijk hout, en geen enkel stuk hout is hetzelfde!
Als het gewicht wordt gemeten is inderdaad et vochtpercentage ook van belang (maar na 10 jaar op zolder denk ik niet dat er nog veel vocht in zou moeten zitten)
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Het blijft moeilijk en intrigerend
Bij deze de foto's van de oloide zoals beloofd.
Duidelijk is de rood/oranje kleur te zien.
Ra ra wat is het
En het blijft heel zwaar (0.93 kg per dm3) en hart. Bijna steen.
Wie o wie weet het?
Bvd Martin 20160511_165908.jpg20160511_165813.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee pokhout is het zeker niet, dat heeft een hele andere (veel minder) poriestruktuur, op plaatsen een visgraatmotief, en is bovendien veel zwaarder.

In combinatie met het 'vettige' ga ik bijna aan teak denken...
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Hoi allemaal,

het blijft ingewikkeld, allemaal bedankt voor jullie hulp (en Jaap ook voor het compliment).

Toen ik gisteren pokhout hoorde dacht ik dat zou het weleens kunnen zijn. Maar zeker weten natuurlijk niet. Het vettige lijkt idd op teak, maar de kleuren ook weer niet. Kortom, we zijn er nog niet uit.

Om het wellicht te vergemakkelijken, ga ik van het weekend een aantal kleine plankjes zagen, die ik op verzoek aan je toestuur. Mocht je dus denken dat je wellicht met behulp hiervan iets zinnigs zou kunnen zeggen over wat het is, stuur me dan een pb met je adres en dan stuur ik je een plankje. Ik hoef het plankje niet terug, dus als je er iets mee wil doen om erachter te komen wat het is, dan ga gerust je gang.

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp.

gr Martin
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pokhout heeft iig een kenmerkende geur, bij schuren en zagen zou dat dus onmiddellijk duidelijkheid moeten geven.

Overigens, geheel terzijde: Verapok (Bulnesia arborea) heeft een nog veel kenmerkender geur - een beetje roos/geraniumachtig. Daar zitten zoveel vluchtige inhoudsstoffen in dat als je er een cilindertje van draait (hol) en dat een tijdje laat staan er aan de binnenkant naaldvormige kristallen groeien...
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Pokhout heeft iig een kenmerkende geur, bij schuren en zagen zou dat dus onmiddellijk duidelijkheid moeten geven.

Overigens, geheel terzijde: Verapok (Bulnesia arborea) heeft een nog veel kenmerkender geur - een beetje roos/geraniumachtig. Daar zitten zoveel vluchtige inhoudsstoffen in dat als je er een cilindertje van draait (hol) en dat een tijdje laat staan er aan de binnenkant naaldvormige kristallen groeien...

Hoi Henk,

Bedankt voor je reaktie.

Zal ik je een stukje hout toesturen, zodat je het kan ruiken? Ik ben zelf erg slecht met geur, tijdens het schuren ruikt het zeer zeker heel specifiek.

mvg Martin
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Zoals ik al eerder vermelde, ik denk dat het afzelia is, daar heb je meerdere soorten onder, als het hout een beetje vettig aanvoeld dan is het m.i. afzelia? http://www.fijnhout.nl/product/afzelia-hout/

Groet Pel.

Hallo Pel,

deze suggestie is ook zeker nog niet van tafel. Het is alleen wel heel erg anders dan de afzelia die ik al had liggen. Deze is veel fijner dan die ik al had liggen.

Kan je er wellicht met meer zekerheid iets van zeggen als ik je een stukje stuur?

gr Martin
 
P

Pel

Guest
Martin, ik heb eens een deur moeten afhangen van afzelia, daar heb je naar ik meen 5 soorten in? De deur kreeg ik alleen niet afgehangen zo zwaar was hij, we moesten hem met twee man afhangen, er kwamen 4 kogel scharnieren op. Het was een gewone maat deur 83 x 201 het hout was behoorlijk hard en voelde vettig aan, toen ik de foto van jou zag dacht ik gelijk aan afzelia. Het kan zijn dat het hout een soort van talg afgeeft, dat kun je dan het beste met ammonia schoon maken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Denk dat Pel juist is. Wanneer ik met Afzelia werk dan moet ik bij de geur telkens aan kaas denken, misschien heb je dit ook?
 
P

Pel

Guest
Vele Afrikaanse houtsoorten vind ik op het oog altijd moeilijk te onderscheiden, iedere houtsoort op zich zelf kan ook nog verschillende kleuren en structuren hebben. Buiten het feit dat er van een houtsoort er vaak vele soortgenoten bestaan die allemaal heel veel op elkaar lijken. Daar komt nog eens bij dat één bepaalde houtsoort wel tien verschillende benamingen kan hebben, hou het dan maar eens uit elkaar! Wat André zegt billinga, zou zeker ook kunnen de gelijkenis is ook te zien.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het zou volgens mij ook groenhart kunnen zijn qua gewicht en de structuur en kleur lijken ook
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb gisteren een stukje opgestuurd gekregen - en het is iets dat IK in elk geval niet kan herkennen. Het is iig geen pokhout (niet zwaar genoeg, geen geur, niet vettig genoeg, te veel porien, verkeerde kleur), en ook geen groenhart (ipe danwel demerara). Het heeft een licht oranje kleur, bijna worteltjes - sommige mexicaanse cocobolo heeft bijna dezelfde kleur, maar dan 'feller'. Weinig geur bij zagen, een duidelijke poriestruktuur, maar het kernhout is wel redelijk gesloten op een langshouten zaagvlak. Het spinthout daarentegen is wel open van struktuur, en lijkt nogal op dat van afrikaans padoek. Dat is het echter niet (geur, struktuur, kleur). Verder moet ik het antwoord dus schuldig blijven...
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Als het van een instrumentmaker komt is het heel waarschijnlijk dat het pernambuco is , de hardheid en het gewicht en de kleur geven allemaal wel zeer goed argumenten dat het dat is . http://www.af.nl/voorraad/massief/pernambuco/
Ik weet dat Rien1 deze kostbare houtsoort ook in zijn bezit heeft, dus je zou het Rien kunnen vragen , is een houtsoort, wordt gebruikt om strijkstokken van te maken en staat net zo als pokhout op de cites lijst, alleen nog uit oude voorraad te verkijgen.
Het was het hout dat vroeger in rasphuizen tot kleurstof werd geraspt, ook wel Brazil hout genoemd. Komt dus uit Brazilie :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.