Boorkophouder voor kleine boren

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Ik zit er over te denken om een Optimum B17Pro kolomboormachine te kopen. Specificaties zien er goed uit en de prijs is met +/- €450 in orde te noemen. Er is alleen een ding waarvan ik me afvraag of het een probleem is: de meegeleverde Rohm boorkophouder is alleen geschikt voor boren van 3-16 mm (dus niet vanaf bijv. 0,5 mm, zoals bij sommige andere boorkophouders het geval is). Mijn vraag aan jullie is: gebruiken jullie vaak de maten tot 3 mm in jullie projecten?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
klein boorkopje van aliexpress kopen met een asje.
die kan je dan weer in de grote boorkop zetten.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Kleine boortjes hebben een hoger toerental nodig dan wat een kolomboor als de kolomboormachine die jij op het oog hebt kan leveren, daarom zijn er indertijd dremelachtige boormachientjes uitgevonden met een boorkop die wel kleine diameters aan kan. Voor hout zal de snijsnelheid geen probleem zijn maar voor boren in staal en andere metalen luistert het toch wel nauwer.

Dat is ook waarschijnlijk de reden waarom er geen boorkop bijgeleverd wordt die kleine diameters aan kan.
Google maar eens op snijsnelheid.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
mijn HBM kan 3000rpm.
meer dan genoeg voor boor 1mm.
als je maar niet te hard duwd is er niks aan de hand.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Boorkop 0tot 10mm met conus 2 erbij kopen. Ik gebruik soms boortjes van 0.3mm in de kolomboormachine. Bij mij staat de snelheid altijd op de langzaamste stand en ik wissel dit uit gemakzucht nooit. Met een beetje belijd kom je er meestal wel. Ook al is de snijsnelheid verre van ideaal. Bij de grotere boorkoppen beginnen ze bij 3mm, omdat er anders niet genoeg bek is om grote boren te klemmen. Als de boormachine genoeg kracht heeft wordt de boor als het ware afgedraaid door de bekken.
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Dank voor de vele en snelle reacties!

De snijsnelheid i.c.m. de diameter van de boor had ik nog niet eerder bij stilgestaan. En de gedachte dat een houder die hele kleine boren kan klemmen bij grote boren in het materiaal vreet heb ik bij nader inzien wel eens opgemerkt bij een snoerloze boormachine. Al met al een verklaarbare reden waarom de boorhouder niet lager dan 3 mm gaat. Echter, voor houtbewerking lijkt mij dat kleinere maten toch wel te doen zijn op lagere snelheden.

Voor de el cheapo oplossingen (verloopstukjes of boorhouders met een asje voor in de originele boorhouder) vraag ik me af of de nauwkeurigheid wel voldoende is. Hoe recht zouden die dingen zijn? Daar staat weer tegenover dat een boorkop 0-8 mm(of 0-10mm) met MK2 redelijk prijzig is. Tsja, wat is wijsheid?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je een tweede boorkop bij je nieuwe machine koopt, breidt je de mogelijkheden om hem te gebruiken uit. Een zinvolle investering dus.

Dat de snijsnelheid niet ideaal is, is niet zo'n groot probleem, die wordt meestal niet gehaald.
Ik heb op een professionele freesmachine die maar 2250 omw/min draait ook met boortjes 0,4mm geboord in koper en aluminium.

Die boortjes mogen 60000 toeren draaien, dat zijn maar weinig machines die dat halen. Voor de hobby ga je meestal niet kleiner dan 1mm, en dat gaat prima, zeker in hout, maar ook in metaal. Het is eerder het gebrek aan gevoel bij die kleine boortjes waardoor ze breken, dan de snelheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.