welk type schaaf voor sponningen, groeven e.d.?

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Ik moet voor het maken van meubels schaven hebben die sponningen, groeven e.d. kunnen schaven. Nu heb je allerlei typen: sponningschaven, boorschaven, grondschaven, kabinetschaven, ploegschaven, enz.

Ik zie simpelweg door de bomen het bos niet meer: welke schaaf kan ik het beste als eerste aanschaffen hiervoor?
 

tuoh

Oud hout
Wat je juist gaat nodig hebben word gedicteerd door de aard van het werk dat je wil uitvoeren.
Maar beginnen met een sponning- of een cabinetschaaf is de eerste stap, of een combinatieschaaf zoals de Stanley's nr.45, 50, 55, deze schaven zijn zeldzaam maar je vind ze nog. ( maar de prijs :eek: )
Daarna eventueel een messing- en ploegschaaf, kan je panelen voegen met tand en groef. Om je panelen passend te maken in de geschaafde groef ga je ook nood hebben aan een bossingschaaf.
Ook enkele profielschaven ga je nodig hebben, zeker voor het vervaardigen van meubels. Zo heb je voor je het weet een hele kast schaven staan :lol:


Mvg,

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik denk dat je met een #55 goed uit de voeten komt, een zeer veelzijdige schaaf, ik geloof dat hier meer ijzers voor gemaakt zijn dan voor de #45 en #50. Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat je echt alles handmatig wil doen en dan is een #55 een goede vervanger voor een bovenfrees.
Maar zoals Tuoh al aangaf heeft bijna elk bewerking zijn eigen schaaf, en dat gaat nogal in de papieren lopen.

Kijk anders eens op de site van Patrick Leach http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html voor een zeer uitgebreide beschrijving van zowat alle stanley schaven uit de hun gouden tijd inclusief de verschillen tussen de verschillen per bouwjaar. Super site!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
coko zei:
Ik denk dat je met een #55 goed uit de voeten komt, een zeer veelzijdige schaaf, ik geloof dat hier meer ijzers voor gemaakt zijn dan voor de #45 en #50. Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat je echt alles handmatig wil doen en dan is een #55 een goede vervanger voor een bovenfrees.
Maar zoals Tuoh al aangaf heeft bijna elk bewerking zijn eigen schaaf, en dat gaat nogal in de papieren lopen.

Kijk anders eens op de site van Patrick Leach http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html voor een zeer uitgebreide beschrijving van zowat alle stanley schaven uit de hun gouden "usa made" tijd inclusief de verschillen tussen de verschillen per bouwjaar. Super site!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hou op Marktplaats zeker ook de mensen in de gaten die complete timmermansverzamelingen aanbieden. Ik heb pas een goeie deal gemaakt voor een 3 paartjes hol&bol, 3 paartjes messing&groef, duivejager en kwarthol enzo. Nauwelijks gebruikt. Van http://antiek-kunst.marktplaats.nl/...-te-koop-diverse-antieke-profiel-schaven.html zou je eens een paar close-ups moeten vragen en als dat spul er goed uitziet kijken of je het voor 80-90 euro kunt krijgen. Tikkie meer zou ook nog mogen gezien de beitels. Maar zo'n set ziet eruit alsof hij jarenlang door een timmerman is gebruikt, op het eerste gezicht is hij goed verzorgd, het is een goeie set aan basisgereedschap qua samenstelling en is niet al te afgeleefd.

http://antiek-kunst.marktplaats.nl/.../367574303-antieke-profielschaven-engels.html is ook de moeite waard. Vooral omdat het een samenhangende, redelijk uitgebreide verzameling is, maar ook hier zou ik de profielen willen zien om te weten wat ik krijg. Mijn persoonlijke inschatting: erg blij als ik hem voor ~100 euro kon krijgen, 120-125 zou ik ook nog doen en anders nog even wachten en verder kijken.

Nog een goeie als vervanging voor de Stanley groefschaaf: een Record 044. Staat er ook nog eentje van op Marktplaats.

Laatste tip: probeer als het even kan een complete set te scoren. Je ziet heel vaak een paar hol/bol-schaven met een boorschaaf en misschien nog een messing&groef. Het lullige: als je een keer zo'n set hebt en je wilt er bijvoorbeeld een losse duivejager bij, dan vind je die haast niet. Op het laatst heb je 722 hol/bol liggen waar je toch elke keer een paar euro voor neer moet leggen.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.