boren in beton

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Volgens mij heb ik ze wel eens gebruikt, en ze boren gaatjes. ;) Vanwaar de vraag? In mijn herinnering was de boormachine belangrijker dan de boor zelf. Wanneer je de boortjes haalt bij een gereedschapshandel (geen consumenten bouwmarkt) dan zijn ze volgens mij altijd goed.

Nu boor ik al jaren met de restvoorraad van de aannemerij van m'n schoonvader en heb daar voor de komende 50 jaar nog genoeg aan, recente ervaring met nieuwe soorten boren heb ik helaas niet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee Klaas, het was precies andersom. Juist de kwaliteit van de boor is belangrijker dan de machine. Neem boornamer die 5J kan slaan, en een zwak boortje, dan ligt na 3 tikken de punt van de boor aan diggelen. Gebruik je een goed boortje met een zwakkere machine, dan ben je gewoon wat langer bezig. ( als je de punt niet verbrand omdat je ongeduldig wordt)
Een boortje kopen bij een gereedschapswinkel is geen optie omdat die hier gewoonweg niet zijn. Ook aannemers halen hun spul bij de bouwmarkt die ook plantjes en tafelkleedjes verkoopt.
Sommigen hebben wel bv Hilti in het assortiment, maar dan heel beperkt en de rest moet besteld. Plus dat dan de prijs van het boortje dusdanig is dat mijn 2 gaatjes te duur worden.

Bosch kan ik bij twee winkels verkrijgen waarvan hun voorraad op internet te controleren is, dus als ik 75km gereden heb kom ik niet voor niks.
Dus vandaar de vraag;)

Conclusie is dat het dus Bosch gaat worden. THNX
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je geen moeilijke gaten gaat boren, dan denk ik dat je er niet mis mee gaat. En wat de boormachine aangaat, ik doelde op een boormachine met een flinke slag erin. ;) Je moet natuurlijk altijd werken naar de middelen die je hebt, dus met een zwak boortje moet je rustig boren! :p

Wel waardeloos daar trouwens, die verkrijgbaarheid van materialen. Is bezorgen niet een optie?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als je geen moeilijke gaten gaat boren, dan denk ik dat je er niet mis mee gaat. En wat de boormachine aangaat, ik doelde op een boormachine met een flinke slag erin. ;) Je moet natuurlijk altijd werken naar de middelen die je hebt, dus met een zwak boortje moet je rustig boren! :p

Wel waardeloos daar trouwens, die verkrijgbaarheid van materialen. Is bezorgen niet een optie?


Ja bestellen is absoluut een optie.
Maar zoals dit voorbeeld, Bosch boortjes kan ik tegen een schappelijke prijs kopen.
Als iedereen hier nu Bosch afgebrand had, had ik ergens besteld.
Maar morgen gaat guus utenwaard naar de grote stad, dus ben ik in een keer klaar, en kan ik morgenavond verder.

Ik kan voor een boor ook niet 75km enkele reis afleggen, dan is bestellen toch goedkoper. Maar nu moet ik toch rijden.
Hier op het dorp zijn ook twee mogelijkheden voor dat soort materiaal, maar beide beperkt assortiment tegen een iets hogere prijs.
Moet nu toevallig door een muur van 240mm dik, denk niet dat ze dat hebben, en welk merk vandaar dat even de catalogus van de 'grote' winkelketens op het net bekijken het slimste is in dit geval.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gelukkig, want als je voor ieder wissewasje een uur moet rijden, dan wordt het wel een heel dure hobby. ;) En 240mm, dat is een beste muur om doorheen te boren. Ik zou wel oppassen voor oververhitting van de boor evenals van de machine. Het zou goed moeten gaan als je met beleid boort.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Met de meeste bekende a merken sds boren is niets mis. Ze voldoen prima. Ja er zitten wel behoorlijke verschillen in bij grotere maten. Y-cutters in plaats van een hm Plaatje. Maakt voor enkele gaten niet uit. Moeten er honderden of meer gaten geboord worden maakt het Veel uit of een boortje 20% sneller boort. Wat soms vergeten word is dat boren slijten. Niet alleen de punt maar ook de diameter. Klant komt terug hè die pluggen zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend want ze passen niet meer. Nee logisch na zoveel gaten.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is inderdaad een lange Bosch-boor geworden.

Nou heeft een boor twee zijden, en voor een kant had ik de muur klaar staan, maar voor de andere kant had ik nog niks.
Heb ik deze gekregen voor mijn moederdag http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Borhammer/Borhammer-RH-1100-PLUS-2000030974/

Wellicht voor deze klus wat overkill, maar moet nog een paar muurtjes uit mijn schuur kwijt, hopelijk maakt ie daar ook korte metten mee.

Zo lemen, voor je moederdag?
Nou is leven in Noorwegen anders dan in Nederland maar daar tussen de sparren gebeuren toch wel heel bijzondere dingen moet ik zeggen.;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kan het nog sterker vertellen, moederdag is hier de 2e zondag van februari!

Maar mijn vrouw en ik hebben de gewoonte om dat naar eigen believen aan te passen. ( anders gezegd, om ons niet aan te passen aan dit soort burgerlijke gewoonten )
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Aha. lemen is dus toch een man. Dat dacht ik altijd al, maar je opmerking over moederdag zette me even op het verkeerde been. Dacht ik dat je 'dus' een vrouw moest zijn. Helemaal fout natuurlijk, zo'n mannelijk vooroordeel.:p
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Aha. lemen is dus toch een man. Dat dacht ik altijd al, maar je opmerking over moederdag zette me even op het verkeerde been. Dacht ik dat je 'dus' een vrouw moest zijn. Helemaal fout natuurlijk, zo'n mannelijk vooroordeel.:p

hahaha, ik pis in mijn broek van het lachen!
Oeps nu twijfel je weer, want dat eigenlijk een vrouwelijke eigenschap;)

En om eerlijk te zijn heb ik ook geen recht om vaderdag te vieren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.