Welke kleur verlichting heb je in je werkplaats ?

Welke kleur verlichting heb je in de werkplaats ?

  • 33/640 Koel wit ( ouder )

    Stemmen: 6 27,3%
  • 840 Koel wit ( nieuwer )

    Stemmen: 6 27,3%
  • 865 Koel Daglicht

    Stemmen: 6 27,3%
  • Ik weet het niet zeker

    Stemmen: 4 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    22

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Martijn,

Die was ik ook al tegengekomen, maar die hebben 1 kleurtemperatuur. Ik zoek een oplossing om de kleurtemperatuur te kunnen instellen en te kunnen dimmen. Het gaat niet om een 'hobbyhok, maar om een keramiekatelier met verkoopdeel. Bij een 'open-atelier route' ligt de nadruk op verkoop, en dan wordt er warmer (en minder) licht gebruikt dan tijdens het realiseren van de werkstukken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja, die dual-whites zijn niet echt goedkoop. Ik heb inmiddels ook een hoekprofiel gevonden. Daar kunnen twee mono-color strips in. Daarmee kan ik een lijst rondom de ruimte langs de plafond'plint' maken. Die mono-strips dan elk in een andere 'zone' van de afstandbediening dimbaar maken, en dan kan je dimmen en kleurtemperatuur veranderen. Dan heb ik zo'n 20-25 meter nodig. Als je meerdere controllers op dezelfde afstandbediening kan instellen heb je aan 1 tweekanaals afstandbediening genoeg.

Beetje jammer dat ik de lichtpunten midden in het plafond heb laten maken, maar daar kunnen afdekkapjes overheen.

Inmiddels ben ik ook een ledstrip-versterker tegengekomen. Daarmee kan je tussen twee aan elkaar gekoppelde strips extra voedingspunten tussenvoegen. Als ik het goed begrijp heb je dan maar 1 dimmer/controller nodig per kleur voor de hele ruimte.

Zo langzamerhand al heel wat mogelijkheden tegengekomen. Nu proberen daar een goede en niet te dure oplossing uit samen te stellen.

ledstrips-kopen is wel een erg uitgebreide site, met aansluitvoorbeelden en erg veel verschillende profielen.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nee, dat klopt, dimmen verandert de kleurtemperatuur niet. Maar als ik een groot hoekprofiel, geschikt voor 2 of 3 ledstrips, met een warm- en een koudwit strip beplak kan ik de ene kleurtemperatuur meer dimmen dan de andere, en zo kan ik wel traploos varieren. Waarbij je natuurlijk het meeste (gemengde) licht hebt als beide kleuren voluit branden.

Voordeel is dan dat ik twee keer zoveel licht heb als bij een enkele dual-white strip, en dat daarbij de single-white strips een stuk goedkoper zijn.

ledstrips-kopen blijft wel de beste site met de meeste informatie over aansluitschema's e.d.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.