Welke kleur verlichting heb je in je werkplaats ?

Welke kleur verlichting heb je in de werkplaats ?

  • 33/640 Koel wit ( ouder )

    Stemmen: 6 27,3%
  • 840 Koel wit ( nieuwer )

    Stemmen: 6 27,3%
  • 865 Koel Daglicht

    Stemmen: 6 27,3%
  • Ik weet het niet zeker

    Stemmen: 4 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    22

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik vroeg me af welke verlichting men heeft in de werkplaats ..

heb deze week enkele TL armaturen gescoord ( 2dehands van een vriend elektricien ) .

Deze zijn 2x58Watt met electronische ballast en kleur is 840 .

Nu valt mij op dat deze toch een iets geler licht geven dan mijn oude Philips 36W/33 ..

Ook al zouden beiden 4000K moeten zijn ? .. nu weet ik dat er ook 6000-6500K bestaat dat is zeer wit licht ( veel leds zijn ook die kleur ) .

Dus overweeg om nu wat 6500K lampen van Philips te halen .. ( http://www.lighting.philips.com/mai.../master-tl-d-super-80/927921086544_EU/product )


Codes verschillen soms ook per merk ..

http://www.tlbesparen.nl/website/index.php?TreeItem=158457&NewsItem=26917
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Wat heb je dan ?
Led ? Graag welke type/merk.
In mijn geval te duur denk ik..branden niet de ganse dag ook... anders zou ik dat wss wel overwegen. ( 3 euro bij 30 eur voor zelfde lamp gemiddeld denk ik )

Ik heb dus nu 4000k kleur 33 of kleur 840. Overweeg nu om eens 6000-6500 te proberen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
http://www.ebay.com/itm/39126466731...49&var=660546852275&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Dit dus.. 5630 led's in wit en warmwit. De combinatie maakt het veel, maar erg prettig licht, eigenlijk perfect. Dat is dus een baan met 1 strip van elke kleur. Ik heb zo'n 10 meter hangen op 16 m2 in 4 banen, drie op een rij en 1 dwars daarop. In de advertentie op Ebay staat een stukje naar onder een tabel met o.a. de lichtintensiteit.

Duur maak ik me niet zo'n zorgen om, anders bestel ik zo nieuwe, zo duur is het in China niet. In totaal, plus alu strips om ze op te hangen was ik zo'n €125 kwijt. Als je er een losse centrale voeding bij koopt ben je wat duurder uit, ik heb gekozen om iedere baan apart te voeden en de draden over het plafond te laten lopen, in het zicht. met flexibele verbinders kan je de afzonderlijke strips in serie aan elkaar koppelen, werkt echt heel goed.

Hier een impressie tijdens de verbouwing, met drie van de vier aangesloten:

 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
JA goed gevonden .. heb ier ook mega veel van die ledstrips ..( ook van china )

Maar vind die niet echt goed voor een hele werkplaats te verlichten .. gebruik die meer als lokale verlichting ..

Heb ook nog de moeite niet gedaan om zo een strips te maken eigenlijk .. heb je eigenlij al eens gemeten hoeveel power ze gebruiken ?

Vermoed op 12v voedingske .. ik heb er hier ook in huis hangen in keuken en na 2 jaar toch al wat leds die gesneuveld zijn .. een TL is iets handiger om te vervangen :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ligt er een beetje aan welk type leds je hebt liggen. De 5630, het nieuwste type heeft heel veel lichtopbrengst per led en zijn dus beduidend beter dan het cheap-ass ledstrips van de bouwmarkt hier om de kastrand te verlichten, ws. 3528. Het is echt veel licht, bedenk dat er 20 meter hangt en ik moet echt even wennen als ik in het donker het licht aanzet. M.i. beter als de tl's die ik hiervoor had.. (vraag me niet precies wat..)

Voeding is idd 12 volt. Vervangen is simpel, trek de strip eraf, de connectors zijn her te gebruiken en plak er een nieuwe strip op..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat betreft 12v (led) verlichting:

Ik heb nog nooit iets gelezen over eventueel extra brandgevaar bij laagspanning verlichting. (ik heb er trouwens ook nooit bewust naar gezocht)
Voor hetzelfde geïnstalleerd vermogen zal bij 12 volt zich ruim 300 maal meer warmte ontwikkelen dan bij 220 V. Deze berekende verhouding van ruim 300 is gewoon fysica. Maar misschien zijn de el. verbindingen nu zo goed dat het in de praktijk nu geen rol meer speelt. Iemand daar praktische kennis over of ervaring mee?

mvg
klaas0639
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
belangrijkste hierbij de LED strips is dat de kleuren van warmwit rond de 3000K liggen en van de koud wit is dat ongeveer 6000, en zoals Rizz al aangaf die ebay verkoper heeft 1 van de beste tabellen op de pagina staan die ik tot nog toe gezien heb, eerst heb ik met 3528 LEDs geexperimenteerd, maar das wel weinig licht per meter, goed voor decoratie licht, toen kwam de 5050 en die was al een stuk beter maar die nieuwe 5630 geven bijna de helft meer licht in lumen en tegen hetzelfde verbruik.

Dit is wat ik Rizz ook had geadviseerd te gebruiken en zo te horen is dat nog steeds naar tevredenheid.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb hier inderdaad de kleinere strips liggen.

Toch es die 5630 leds bestellen om te vergelijken .

Voor in huiskamer/bureel vind ik 6000K veel te fel /wit maar voor in garage/werkplaats kan dat wel handig zijn ..

En ja op 12Volt is je stroom veel hoger dan op 230V .. maar als je deftige voedingen gebruikt zijn die goed beveiligd ...
Eentueel een extra zekering in de 12V lijn is mss ook geen slecht idee .. ( berekend op het aantal A dat je led strips van stroom trekken .. ) ..

Maar langs de andere kant ... halogeen spotjes op 12V ... 1 spotje van 50 watt .. = +/-4A op 12V ... en die komen ook heet ..


 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
.
....... Maar langs de andere kant ... halogeen spotjes op 12V ... 1 spotje van 50 watt .. = +/-4A op 12V ... en die komen ook heet ..

De laagspannings-halogeenlampjes hebben nogal eens last van fluctuerend lichtopbrengst juist doordat ze met een "lage-spanning-dus-hoge-stroom werken" en daardoor gevoeliger zijn voor minder goede elektrische verbindingen. Leds zullen wat minder gevoelig zijn voor kleine spanningsvariaties maar de slechte verbindingen komen daar even goed voor lijkt me en zo'n verbinding zal in principe oververhit kunnen raken. Een beveiliging zal daarop niet reageren.

Of er in de praktijk een reële kans is dat zich een gevaarlijke oververhitting voordoet weet ik niet. Zorgvuldig werken bij het aanleggen van de el. verbindingen lijkt me hier wel extra van belang.

Ik volg de discussie over kleur overigens met interesse.

mvg
klaas0639
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb in mijn werkruimte twee slanke balken hangen aan hele dunne kabeltjes. Alu profiel met dubbele bodem, witte polycarbonaat afdekking. De ene balk is ruim 5 meter lang, de andere 4 meter. In elke balk twee stroken LED — 24 Volt, 19,2 Watt per meter, 3000 Kelvin. Powersupply: MeanWell. Met afstandbediening/dimmer, apart en tegelijk schakelbaar.

Ze hangen vrij hoog (275 cm) vanwege de vorm van de ruimte: een dubbele shed met nokhoogte 450 cm en een vakwerk langsligger die op die 275 cm zit..

Er komt een waanzinnige plets mooi licht vanaf. Die ik dus kan afregelen naargelang wat er aan daglicht is.

Voor het bestellen/plaatsen heb ik met de leverancier wat tests gedaan met verschillende strips & 4000 K was echt te kil.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik denk dat het probleem vaak is .. dat veel beweren dat het 4000K is .. maar dat het niet klopt ..


Merk ik dus nu ook wel .. mijn oude TL33 buize ngeven een witter licht dan 840 58watt buizen ..

Ik ben normaal een liefhebber van warm licht .. 2700-3000K . maar in een garage mag het gerust wit zijn ... toch eens een paar 6500K lampen halen en vergeliken denk ik .

Ofwel zijn mijn 840 lampen zodanig versleten .. ik vind ze nogal gelig ipv wit ...


In mijn werkhok met systeemplafond heb ik zo een led paneel van 60X60 en dat is ook 4000K .. en dat is ook redelijk warm .. zeker niet kill ..

Teminste dat staat op het paneel ..
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Juist door de 2 kleuren te combineren krijg je met LED een veel betere benadering van het daglicht, ik heb alleen Warmwit (3000K) en alleen koud (6500K) geprobeerd en ook als je wilt zien hoe het er apart uitziet, kan ik heel simpel 1 kleur uitzetten en ik ben nog steeds zeer gecharmeerd van deze combi. Je zou het met TL ook eens kunnen proberen...

Bij LED is het probleem dat het lichtspectrum wat eruit komt zeer smal is en door de 2 te combineren vange je dat aardig op, dat lichtspectrum is bij lampen, ook TL, toch wat breder.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik liep vanavond tegen deze DualWhite aan. Daarmee kan je traploos varieren van warmwit naar supercoolwit. Niet goedkoop, maar voor een atelier dat waarschijnlijk meer dan 40 uur per week gebruikt gaat worden (en altijd aanvullend kunstlicht nodig heeft) valt het wel mee. Ik mocht van mijn vrouw tenslotte ook een ETS EQ 150 kopen..... (om haar wanden mee te schuren).

Nog even internationaal speuren naar iets vergelijkbaars met een betere prijs, en anders eerst maar eens 12 meter aanschaffen om te proberen. Als zij het niks vind kan ik het altijd nog zelf in mijn volgend jaar te realiseren wood-loft gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Juist door de 2 kleuren te combineren krijg je met LED een veel betere benadering van het daglicht, ik heb alleen Warmwit (3000K) en alleen koud (6500K) geprobeerd en ook als je wilt zien hoe het er apart uitziet, kan ik heel simpel 1 kleur uitzetten en ik ben nog steeds zeer gecharmeerd van deze combi. Je zou het met TL ook eens kunnen proberen...

Bij LED is het probleem dat het lichtspectrum wat eruit komt zeer smal is en door de 2 te combineren vange je dat aardig op, dat lichtspectrum is bij lampen, ook TL, toch wat breder.

Ja daar vrees ik dus voor led strip nog al plaatselijk is .. en TL breder ..

Ik heb in elke geval licht genoeg nu met 3x TL's van 2x58watt en op 2 plaatsen nog eentje van 1x36watt ( bij de garage poort enzo )

Maar ga toch es zo een strip bestellen binnekort om te vergelijken ..

Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor combineren met warm & koud licht .. dat vloekt in mijn ogen .. keuken van schoonbroer allemaal warm licht en heeft zijn afzuigkap dan wit tl licht .. dat vloekt enorm .. is echt niet mooi ..

Het probleel met warm licht is .. is meer gezellig licht is dan functioneel licht .. in mijn electronica kamer/bureau in huis heb ik warme led spots .. maar boven de werkbank een exta wit tl balkje en loeplamp ..

Zie anders niks zonder die lampen als ik iets fijns moet solderen .. die branden echter ook maar als ik daar zit ..
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zoals bij je schoonbroer is niet de bedoeling, je moet juist zorgen dat ze direct naast elkaar zitten dan krijg je het beste resultaat, dan zie je pas wat het effect is. En bij mij in huis komt de 6500K er echt niet in.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Zoals bij je schoonbroer is niet de bedoeling, je moet juist zorgen dat ze direct naast elkaar zitten dan krijg je het beste resultaat, dan zie je pas wat het effect is. En bij mij in huis komt de 6500K er echt niet in.

Ja ben ook skeptisch hoor .. heb ik al bij cool white leds .. maar toch .. merk ook dat veel youtubers 6000-6500K hangen ( beter om te filmen ? )

In huis zelf zou ik ook nergens 6500K willen .. maar in werkplaats/magazijn is het mss te overwegen ? ... mss morgen toch maar enkele lampen halen om te vergelijken . ( 2,50 euro per lamp is de wereld niet )

Denk dat ik gelijk een paar nieuwe 4000K meedoe ook .. 2700-3000 is dan weer te warm ..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik lees allemaal aannames.. Probeer het nou gewoon 's. Die 2 verschillende kleuren naast elkaar mengen direct, ik heb de strips op 1,5 cm van elkaar geplakt, je ziet niet eens dat er twee kleuren zitten, zoals op de foto hierboven, zo is het ook echt, een streep licht.

Ik liep vanavond tegen deze DualWhite aan. Daarmee kan je traploos varieren van warmwit naar supercoolwit. Niet goedkoop, maar voor een atelier dat waarschijnlijk meer dan 40 uur per week gebruikt gaat worden (en altijd aanvullend kunstlicht nodig heeft) valt het wel mee. Ik mocht van mijn vrouw tenslotte ook een ETS EQ 150 kopen..... (om haar wanden mee te schuren).

Nog even internationaal speuren naar iets vergelijkbaars met een betere prijs, en anders eerst maar eens 12 meter aanschaffen om te proberen. Als zij het niks vind kan ik het altijd nog zelf in mijn volgend jaar te realiseren wood-loft gebruiken.

pff, wat een geld.. Het zal ongetwijfeld meer duurzaam zijn dan die uit China, maar voor dat geld (360 euro in mijn geval voor 20 meter), kan ik het hele zooitje bijna 5x vervangen. En dat lijkt me in totaal langer meegaan.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
pff, wat een geld.. Het zal ongetwijfeld meer duurzaam zijn dan die uit China, maar voor dat geld (360 euro in mijn geval voor 20 meter), kan ik het hele zooitje bijna 5x vervangen. En dat lijkt me in totaal langer meegaan.

Eens. Inmiddels ook deze gevonden in NL, voor 1/5 van de prijs.

Nog even verder zoeken of ik ze ook in 5630 kan vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.