Steen tussen betonvloer en houtskeletbouw

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedenavond houtbewerkers,

Na een middagje lekker rondneuzen bij de Mannen Van Leersum (Inlands Hout te Burgum) zijn we naar huis gereden met een flinke partij gewaterd lariks voor de gevelafwerking van een schuurtje dat we in HSB willen opbouwen. Nu heb ik ooit een soort van glassteen gezien die je kunt lijmen en dan als isolerende laag tussen de betonvloer en het hout kunt aanbrengen, ook als alternatief voor dpc folie tegen optrekkend vocht. Ik kan me de naam alleen niet meer voor de geest halen. Weet één van jullie hoe dit heet? Een alternatieve truc om een 30 cm hoog muurtje op te metselen van max 18 cm dik met een goede isolatie is ook welkom.

Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
perinsul (merknaam voor wat hierboven staat), maar lijkt me inderdaad raar voor een schuurtje.

Ytong (cellenbeton) is een goedkoper alternatief, bij mijn weten standaard 24cm hoog maar waarschijnlijk zijn er wel varianten.

Ik herinnerde me dat er indertijd een nieuw Ytong gamma was (kimblokken) die dienen voor onder snelbouwmetselwerk een koudebrug te vermijden.
Die zijn er in een uitgebreid aantal afmetingen, onderandere 30cm hoog en 15 of 20cm dik.
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Mannen,

Heel erg bedankt voor deze tips en het is inderdaad foamglas. Dat is flink duurder dan een dpc folie, maar ik wil dus het klassieke metselwerk van plm. 20 cm. onder het houtskelet vervangen met deze blokken en het dan meteen isoleren, zodat er geen koudebrug ontstaat en ik niet meteen een spouwmuur hoef te metselen. Nogmaals: als jullie een alternatieve oplossing hebben dan houd ik me van harte aanbevolen.

Groeten,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.