Voorstellen en enkele vragen

Flip

Nieuw lid
24 aug 2010
6
0
Hallo allemaal,

Na al een aantal jaren geïnteresseerd te zijn en n maand snuffelen op internet (waaronder dit forum) ga ik dan toch aan beginnen aan houtbewerken. Dat ligt ook voornamelijk aan de tijd die ik nu heb doordat ik na het afronden van mn studie technische natuurkunde aan de TU/e maar geen passende baan kan vinden... ;) Ik heb me inmiddels aangemeld bij n eendaagse cursus en wil zelf alvast aan de slag.

Op vakantie in Londen kwam ik een boekenkast en een staande lamp tegen die ik zo mooi vond dat ik ze wil namaken. Verder wil ik graag n houten kistje maken van dun berkentriplex.

Het makkelijkst lijkt me om te beginnen met het makkelijkste van de drie, en dat is mijn inziens de staande lamp. Ik wil het graag namaken en dat betekent ook het liefst van hetzelfde hout. Ik weet alleen niet welke soort t is. Iemand van jullie een idee? Het hout voelde wat vettig aan, mogelijk is het geolied of iets dergelijks. De foto is een detail van de lamp en helaas niet echt duidelijk, omdat de eigenaar van de winkel niet al te blij keek toen ik foto's ging maken, zeker gezien het bordje waar toch echt heel duidelijk op stond dat dat niet de bedoeling was :D

Ik heb een 'werktekening' bijgevoegd van de lamp zoals ik m wil maken. Zoals hopelijk duidelijk is wil ik dunne latjes om en om 'vlechten' tussen een skelet van hout. Ik wil in heel de lamp hout van dezelfde soort gebruiken en de binnenkant ga ik nog bekleden met grof linnen. De tekening is verder nog niet af omdat ik de voet waarschijnlijk anders ga maken. Daarnaast wees mijn vader me erop dat ik rekening moet houden met standaardmaten waarin je hout kunt kopen, omdat dat je een hoop werk en geld kan schelen. Nou heb ik dat proberen te zoeken op internet maar eigenlijk nauwelijks iets kunnen vinden. Is er zoiets als standaardmaten van hout bij een houthandel? En zo ja, wat zijn die maten? Zijn die hetzelfde voor elke soort hout?

Alvast bedankt!
Philip

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Philip,
Welkom op het forum!

Ik kan aan de hand van de foto zo niet de houtsoort herkennen. Hat lijkt me een tropische soort hardhout. Als het vettig aanvoelt zou het teakhout kunnen zijn, maar dat is meestal wat lichter van kleur. Je zou hout van een door jou gewenste kleur kunnen uitzoeken, maar voor de gebogen vormen is het belangrijk dat je rechtdradig hout uitzoekt. Wengé zou een alternatief kunnen zijn, dat verbleekt echter op de lange duur als het in zonlicht staat. Voor inlandse houtsoorten kun je aan notenhout denken, maar dan wel even op kleur uitzoeken. Ga maar eens kijken op de website van een houthandel voor de standaard maten, die kunnen echter per soort nog wel eens verschillen. Kijk bijvoorbeeld eens bij de Arnhemse fijnhouthandel. Daar staan foto's van de houtsoorten en de maten waarin verkrijgbaar. Zij hebben ook een hobbyzolder waar je courante stukken hout zelf kunt uitzoeken.

Succes! Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het zou nyangon kunnen zijn. hardstikke vettig en goed mee te werken. naast arnhem zit er in zwolle ook een goede houthandel met de mogelijkheid tot het op maat maken. stuur voor het adres voor een pb. en nee, ik heb geen aandelen in deze houthandel. ik kan hier zelf altijd erg goed slagen!!!

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.