Nieuw project van start; Ladenkastje.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het wordt weer eens tijd voor een nieuw project, nadat ik de afgelopen tijd allemaal wat kleine en eenvoudige projecten heb gedaan. Ditmaal een echte uitdaging, met de bedoeling om eens flink te oefenen met handgereedschappen en het maken van traditionele verbindingen. Zo zijn er bijvoorbeeld 28 pen en gatverbindingen in dit kastje. (zie de de schets)

De houtsoorten voor dit kastje worden grenen/vuren en angelim vermelho. Simpelweg omdat ik deze houtsoorten nog had liggen, en ze contrasteren mooi met elkaar.

De zes laden lopen op in hoogte, steeds per twee, dat levert een mooi totaalbeeld op. Ik ben er nog niet uit of ik de laden maak met verstek of zwaluwstaarten. Zwaluwstaarten maken heb ik namelijk nog niet goed in de vingers, en om dan direct zes laden op die manier te maken... :? :roll: Anderzijds is het wel een goede oefening.

De tekeningen zijn zo goed als af, en dan kan het bouwen beginnen. Misschien maak ik ook nog CAD-tekeningen, maar waarschijnlijk lukt het wel met mijn handgetekende versies.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wilco

het ontwerp spreekt mij enorm aan. ik had ook voor een andere houtsoort gekozen want dit hout schijnt echt heel apart te ruiken. ben zeer benieuwd naar de productiefoto's. maak je veel foto's?

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco.
Mooi harmonisch geheel. Wat zijn de afmetingen? Als we het over de zelfde houtsoort hebben is deze zeker in kleine maten instabiel en droogt erg langzaam. Het wordt ook wel "kattepis" hout genoemd. Die penetrante geur verdwijnt bij het drogen echter. Voorboren is gewenst en bij verlijming met andere houtsoorten kunnen moeilijkheden ontstaan door de verschillende eigenschappen van de verlijmde delen.
Kijk voor meer info op http://www.preciouswoods.eu - een bedrijf met FSC gekeurd hout. Daar vind je een grote hoeveelheid houtsoorten met foto en eigenschap beschrijving.
vr.gr Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Van deze nadelen van het hout ben ik me bewust. Het zijn echter oude wandschroten die bij een verbouwing vrijkwamen en misschien al wel 15 jaar oud zijn. De geur is er echt al helemaal af, ik heb ze namelijk nu al een jaar onder mijn bed liggen om ze te laten 'wennen', en heb er nooit wakker van gelegen. ;) Zelfs bij het zagen en schaven kwam er niet meer geur vrij dan bijvoorbeeld grenen. De plankjes zijn ook nog steeds perfect recht.

Dus wat dat betreft lijkt het allemaal wel goed te zitten. ;)

De hoogte van het kastje is 850, breedte 400 en diepte 300 mm.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Arthag,

Je hebt er zowiezo 14 aan de voorkant van de plankjes die de kastjes dragen, nu wilde ik datzelfde ook doen met de achterkant. Maar vanochtend ben ik nog bezig geweest met het doornemen van de tekening, en kwam ik erachter dat de achterkant niet op diezelfde manier hoeft geconstrueerd te worden, omdat dat ook eenvoudig gelijmd kan worden dmv een totaal andere constructie. Dat levert me dus een besparing op van 14 pen/gat verbindingen. Bij het posten van mijn eerste bericht had ik hier nog niet aan gedacht.

Het worden er dus 14, zoals het nu lijkt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En hoe wou je de voor- en achterkant met elkaar verbinden? Volgens mij heb je aan de boven- en onderkant van je zijpanelen in totaal ook nog 8 pen- en gatverbindingen. (Je oorspronkelijke variant is er eentje met 36, en degene die je nu voorstelt heeft er 26 ;-) )

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
@ Arthag, je hebt gelijk, het zijn er totaal inderdaad 28. :) Het kan nog wijzigen, omdat je bij het bouwen er soms achterkomt dat je ideeën in de praktijk niet handig of haalbaar zijn.

Het echte bouwen is gisteren begonnen. De eerste stap was het uitzoeken en voorbereiden van het hout voor de zijpanelen. Zoals jullie misschien wel weten maak ik alles van afvalhout, en kost het uitzoeken, schaven, zagen en haaks maken minstens zoveel tijd als het maken van het werkstuk zelf. Het stapeltje ruwe planken op de foto was dan ook weer flink scheluw, krom en ook moet ik letten op de spijkergaten die er ook vollop inzitten.

Het schaven gaat perfect op mijn HBM machientje, die me nog nooit in de steek heeft gelaten. En als hij kuren krijgt, is de techniek ervan zo simpel dat je het zelf kunt oplossen.

Na een veilingkrat vol zaagsel zijn de planken recht, schoon en haaks. Volgende stap is het verlijmen van de panelen.

Het zaagafval gebruik ik om de geleiders te maken, ook daarvan valt ruim de helft af. Maar uiteindelijk hou ik dan toch genoeg geleiders over. Daar moeten nog pennen aan gezaagd worden.

Wordt vervolgd.

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Tot zover ziet het er goed uit, mijn complimenten!,
Welke dikte heeft het geschaafde hout?

Groeten Rudolf.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
mooi mooi... 't ziet er al goed uit! het begin is gemaakt..

ik sta telkens weer versteld, (ook bij mezelf), hoeveel schaafselafval ik telkens weer produceer van wat simpele schaafbewerkingen. :)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De afgelopen zaterdag heb ik de panelen gelijmd, en vandaag netjes geschaafd. Deze panelen zijn de zijkanten van het kastje, waar ze op hun plek worden gehouden door middel van een gleuf.

Het vlakschaven was nog een flinke klus, omdat de draad nogal eens wisselde, maar het is goed gelukt. De volgende stap is het maken van het frame. Daar moeten aardig wat gaten in gehakt worden, dus dat wordt nog een flinke klus.

Ik houd jullie weer verder op de hoogte!

Attached files
 

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi Wilco,

Waarschijnlijk wist je dit al, maar toch, als je met vuren hout werkt kun nooit hetzelfde eindresusltaat kan bekomen qua gladheid bij het finaal opschuren.
Vuren hout blijft altijd een beetje groffer staan dan bv. grenen hout (het wolt altijd een beetje terug op zoals ze wel eens zeggen).

In ieder geval succes met je project...

grtjs
Bart
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bartje Bras zei:
Hoi Wilco,

Waarschijnlijk wist je dit al, maar toch, als je met vuren hout werkt kun nooit hetzelfde eindresusltaat kan bekomen qua gladheid bij het finaal opschuren.
Vuren hout blijft altijd een beetje groffer staan dan bv. grenen hout (het wolt altijd een beetje terug op zoals ze wel eens zeggen).

In ieder geval succes met je project...

grtjs
Bart

Ha Bart, hier was ik me van bewust. ;) Vurenhout is inderdaad vlak na het schaven prachtig vlak en gepolijst, maar na verloop van tijd wordt het weer iets ruwer doordat de nerven opgaan staan. Zoals je al zegt, geheel opschuren is dan de enige remedie. Maar bedankt voor het meedenken ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heb ik een een flink poosje aan het kastje kunnen werken, en ben ik mooi opgeschoten.

De pennen van de geleiders zijn gezaagd met behulp van de afkortzaag, daarna de gaten gehakt in de balkjes van Abachi hout. Dat ging eigenlijk veel sneller en gemakkelijker dan ik me voorgesteld had. Abachi is redelijk zacht, en heb eerst zoveel mogelijk hout weggeboord, en daarna het gat schoongestoken met de beitel. En alles paste precies!

Dat viel me heel erg mee, her en der zijn wel wat kleine kiertjes te zien, maar wat lijmtangen erop bij het lijmen en je ziet er weinig meer van. De diagonalen van het frame waren exact even lang, dus het is precies haaks.

De tweede stap was het frezen van de sleuf die de zijpanelen op de plek houdt. Omdat ik geen freestafel heb, was dat even improviseren, maar het is perfect gelukt.

Waar ik me nu mee bezig ga houden is het verbinden van de voorkant met de achterkant, dat gebeurt ook weer met pen en gat verbindingen.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het werk vorderd langzaam, mede omdat de studie weer begonnen is. Het frame is afgezonderd van de achterkant helemaal klaar. De achterkant van het kastje zal gemaakt worden van een 10 mm dik massief paneel, die in twee gefreesde voegen zal schuiven.

Op de tweede foto kun je mooi de constructie zien die de zijpanelen bijeen houdt.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

De bouw van het kastje vordert gestaag, de laatste maand lag het helemaal stil vanwege de studie, maar in de herfstvakantie heb ik het weer iets op kunnen pakken.

Alleen zit ik nu met het volgende:
Het bovenblad van het kastje wil ik van twee houtsoorten maken, de omliggende lijst van donker hout, de binnenkant van grenen. Om zoiets mooi te krijgen, moet dat perfect passen. Maar als je het grenen gedeelte van 1 (verlijmd) paneel maakt, dan kun jer erop wachten dat er door het werken van het hout kieren ontstaan aan de langsdraadzijden. Zie de rode lijnen van de schets.

Hoe zou ik dat probleem kunnen ondervangen? Ik zat zelf te denken om overgangen van de houtsoorten in te frezen met een V-frees, zodat een eventuele kier minder opvalt.

Of ik moet het blad zo maken dat het geen kans krijgt om kieren te maken. Maar ik weet niet of ik dat mooi ga vinden.

Misschien zie ik nog oplossingen over het hoofd, waarbij jullie me kunnen helpen.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Kraalprofieltje maken in de lijst en een klein kussentje in het grenen paneel. De kraal werpt een schaduw die ervoor zorgt dat de onregelmatige groef wat minder opvalt. Of het grenen paneel helemaal vlak houden aan de bovenkant en dus verdiept houden ten opzichte van de lijst.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuk project Wilco! Ik zou de lijst niet onder verstek in elkaar zetten, maar haaks, of een beetje invallend haaks. Er zitten geen schuine lijnen in je ontwerp en het geeft vaak op de hoeken geen mooie afwerking, zeker niet als de boel een beetje gaat werken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.