Half Berk half Eik

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ja, met Photoshop zeker wel :)

Laten we even duidelijk zijn dat dit echt is en niet geshopt.

Ik ken wel twaalf apostelen bomen, dan staan er twaalf jonge bomen die dicht op elkaar zijn gepland bij elkaar. Op een zeker moment vergroeien de stammen tot één stam. Maar dat is altijd de dezelfde soort hout. Hier heeft kennelijk een eik en een berk naast elkaar gestaan vergroeid en de eik legde het loodje.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat is geen Berk en de bast aan een kant is veel jonger dan de rest, het is veel kans gebeurd door een verwonding en is weer bij gegroeid.

Het is Klaterhout oftewel Ratel populier, hier heet het Trembling Aspen ook wel Poppel of Quaking Aspen, Ik heb foto’s van Berk en oudere Trembling Aspen uit mijn bos hier maar geen mooie foto’s van jongere Aspen, zo wel een andere foto gevonden.

Zo hier zie je ouder Aspen en dan de jongere en dan Berk bast, en ja toch wel een aparte boom die dit overleeft heeft.

Older Trembling Aspen bark.jpg Aspen bark.jpg Birch bark.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Dat is geen Berk en de bast aan een kant is veel jonger dan de rest, het is veel kans gebeurd door een verwonding en is weer bij gegroeid.

Het is Klaterhout oftewel Ratel populier, hier heet het Trembling Aspen ook wel Poppel of Quaking Aspen, Ik heb foto’s van Berk en oudere Trembling Aspen uit mijn bos hier maar geen mooie foto’s van jongere Aspen, zo wel een andere foto gevonden.

Zo hier zie je ouder Aspen en dan de jongere en dan Berk bast, en ja toch wel een aparte boom die dit overleeft heeft.

Inderdaad een populier nu zie ik het ook. Dus een ouder stuk en een nieuw stuk in elkaar gegroeid als ik het goed begrijp. Wat ik dan nog niet begrijp is dat de schors kruislings staat ??
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Inderdaad een populier nu zie ik het ook. Dus een ouder stuk en een nieuw stuk in elkaar gegroeid als ik het goed begrijp. Wat ik dan nog niet begrijp is dat de schors kruislings staat ??

Als je goed kijkt, kun je zien wat er gebeurd als de schors ouder word in je eerste foto, hier een beetje groter gemaakt, je kunt daar dus zien wat er veranderd, de dwarse strepen/lijnen verdwijnen als de boom dikker groeit en daarom de schors open breekt aan de buiten kant.

changing bark.jpg
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
is het niet mogelijk dat in dit geval een nieuwe boom gegroeid is uit een oude stam? stel dat de oude boom is gesneuveld door iets, en er later opnieuw een tak is gevormd wat is uitgegroeid tot stam?

zou het verschil tussen oud en nieuw verklaren lijkt me
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hey,

De als ik de boom hierboven goed bekijk (bast glad/ruw, vorm stam/kroon dan lijkt het me een Grauwe abeel Populus canadensis,
voor zover bij mij bekend is het verschil in de bast een natuurlijk iets wat zich op latere leeftijd bij de ene boom extremer toont dan bij de ander.
Populus-canescens-grauwe-abeel-oog-ogen.jpg

Grauwe_abeel__Populus_canescens__Grey_poplar@populierabeelgrauw@2@stamtrunk@img_3507.jpg


Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.