Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Half Berk half Eik

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Half Berk half Eik

Kwam vandaag een berk tegen waarvan volgens mij de onderstam half eik was ???? Niet al te beste foto's dus alles er even op gezet wat ik heb.

IMG_0015-005.jpgIMG_0016-005.jpgIMG_0017-005.jpgIMG_0018-005.jpgIMG_0019-004.jpgIMG_0020-004.jpg
    Jeroentje

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Bijzonder. Komt zoiets vaker voor?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Bijzonder. Komt zoiets vaker voor?
    Ja, met Photoshop zeker wel

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Piet Groeneweg Bekijk Berichten
    Ja, met Photoshop zeker wel
    Laten we even duidelijk zijn dat dit echt is en niet geshopt.

Ik ken wel twaalf apostelen bomen, dan staan er twaalf jonge bomen die dicht op elkaar zijn gepland bij elkaar. Op een zeker moment vergroeien de stammen tot één stam. Maar dat is altijd de dezelfde soort hout. Hier heeft kennelijk een eik en een berk naast elkaar gestaan vergroeid en de eik legde het loodje.
    Jeroentje

Haha, een schuinsmarcheerder

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Dat is geen Berk en de bast aan een kant is veel jonger dan de rest, het is veel kans gebeurd door een verwonding en is weer bij gegroeid.

Het is Klaterhout oftewel Ratel populier, hier heet het Trembling Aspen ook wel Poppel of Quaking Aspen, Ik heb foto’s van Berk en oudere Trembling Aspen uit mijn bos hier maar geen mooie foto’s van jongere Aspen, zo wel een andere foto gevonden.

Zo hier zie je ouder Aspen en dan de jongere en dan Berk bast, en ja toch wel een aparte boom die dit overleeft heeft.

Older Trembling Aspen bark.jpg Aspen bark.jpg Birch bark.jpg
    Have fun and take care.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leo Van Der Loo Bekijk Berichten
    Dat is geen Berk en de bast aan een kant is veel jonger dan de rest, het is veel kans gebeurd door een verwonding en is weer bij gegroeid.

Het is Klaterhout oftewel Ratel populier, hier heet het Trembling Aspen ook wel Poppel of Quaking Aspen, Ik heb foto’s van Berk en oudere Trembling Aspen uit mijn bos hier maar geen mooie foto’s van jongere Aspen, zo wel een andere foto gevonden.

Zo hier zie je ouder Aspen en dan de jongere en dan Berk bast, en ja toch wel een aparte boom die dit overleeft heeft.
    Inderdaad een populier nu zie ik het ook. Dus een ouder stuk en een nieuw stuk in elkaar gegroeid als ik het goed begrijp. Wat ik dan nog niet begrijp is dat de schors kruislings staat ??
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Inderdaad een populier nu zie ik het ook. Dus een ouder stuk en een nieuw stuk in elkaar gegroeid als ik het goed begrijp. Wat ik dan nog niet begrijp is dat de schors kruislings staat ??
    Als je goed kijkt, kun je zien wat er gebeurd als de schors ouder word in je eerste foto, hier een beetje groter gemaakt, je kunt daar dus zien wat er veranderd, de dwarse strepen/lijnen verdwijnen als de boom dikker groeit en daarom de schors open breekt aan de buiten kant.

changing bark.jpg
    Have fun and take care.

is het niet mogelijk dat in dit geval een nieuwe boom gegroeid is uit een oude stam? stel dat de oude boom is gesneuveld door iets, en er later opnieuw een tak is gevormd wat is uitgegroeid tot stam?

zou het verschil tussen oud en nieuw verklaren lijkt me
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

Hey,

De als ik de boom hierboven goed bekijk (bast glad/ruw, vorm stam/kroon dan lijkt het me een Grauwe abeel Populus canadensis,
    voor zover bij mij bekend is het verschil in de bast een natuurlijk iets wat zich op latere leeftijd bij de ene boom extremer toont dan bij de ander.

Met vriendelijke groet,
    woody
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Forum Rechten