Nieuw en Tips gevraagd uitbreiding set gereedschap voor verbouwings projecten.

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Goedenavond dames en heren,

Mijn naam is Patrick, en al vanaf jongs af aan door mijn vader grootgebracht met klussen :) Afgelopen jaren ben ik met regelmaat door dit geweldige forum gestruind om tips te vinden voor mijn projecten. En sinds vandaag officieel als lid! Inmiddels hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht en staan er redelijk wat (hout)bewerkingsklussen gepland, te weten: vernieuwen badkamer, keuken, toilet. Aanvullend wil ik de houten vloer aanhelen en mijn creativiteit de loop laten gaan betreft inbouwkasten, badkamermeubel en als het mooi lukt, wellicht (een deel van) de keuken.

Maar goed, mijn huidige schuur ik goed gevuld met: beitels, hamers, lijmklemmen, etc. Electrisch heb ik een zaagtafel, telescopische afkortzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag, reciprozaag, freesmachine, boorkolom, verschillende boormachines, schroefmachines. Nu wil ik grotendeels werken met mdf en vuurenhout. Graag krijg ik wat advies over wat ik eventueel nog meer nodig heb. Is het volgende van toegevoegde waarde (of overdreven):


  1. invalzaag (Scheppach Inval-cirkelzaagmachine PL 55 met 1 of 2 geleiderrails)
  2. een houder om de frees ondersteboven te gebruiken als freesbank (wil verschillende sierranden frezen, bij bijvoorbeeld radiatorombouw?

Verder ben ik benieuwd wat jullie zoal aangeschaft hebben om probleemloos (dus niet telkens op en neer naar bouwmarkt) een kast te kunnen maken
  1. Welke soort lijmklemmen zijn noodzakelijk?
  2. Gebruiken jullie speciale klemmen om hoeken 90% te maken?
  3. werken jullie met houtverbindingen en deuvels, of volstaan voor de reguliere MDF-inbouwkasten ook lijm, spijkers en schroeven?
  4. Gebruiken jullie een verfspuitmachine om zoveel kasten te gronden en aflakken?

Hieronder de stijlen/kasten die ik wil gaan maken.



  • 4ef4fae64d31017ef79bd2de13cb6cdd.jpgkastenwand-schuindak-slaapkamer.1386103655-van-AnnemarieNas.jpgradiator.jpg!cid_image13-klein.jpgIMG_20160423_154231.870.jpgIMG_20160423_161644.034.jpg

Ik heb al veel gelezen en veel aangeschaft. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips. Alles is welkom!

Groeten Patrick
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
En ik neem aan dat jij je hoeken 100% zou willen hebben. En ik denk dat als jij frames wilt gaan maken voor de deurtjes een lamello een goede versteviging is. Koud op elkaar en zeker als deurtjes zou ik de extra versteviging wel willen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je meubels en dergelijke wil maken is een Domino 500 erg handig. Verbindingen in MDF kunnen ook met Lamello, maar de Domino is veelzijdiger en je kan eenvoudig pen en gat verbindingen maken.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Patrick,

Voor het maken van kasten in een Lamello frees heel handig zeker als je vaker kasten e.d. maakt. Ik kan niet meer zonder. Alle MDF meubels en onderdelen laat ik spuiten door een meubelspuiter. Zo strak lukt het niet met een roller. Daarbij is de spuit verf ook sterker en slijtvaster. Er zit natuurlijk wel een prijs kaartje aan. Als je veel MDF gebruikt is een goede schuur machine (+stofzuiger) ook aan te bevelen. Vooral de zijkanten vragen aandacht hoe gladder hoe beter. Zorg ook dat alle randen waar verf komt mooi afgerond zijn (Radius 2). Alle niet zicht zijdes van een kast schroef ik door. Haaks zetten doe ik door de kastrug vast te schroeven. In open kasten zet ik een haakse plaat met kleine klemmen vast.

Voor frees werk van radiator schermen gebruik ik de boven frees op een lat. Dat is makkelijker dan je hele scherm over je tafel schuiven.

Ik moet nu weg ik me zal misschien later nog even melden.

Groet
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
het is maar net hoe en wat je wilt maken en hoeveel moeite je bereid bent te doen om iets te maken. Ik heb op school altijd toegang gehad tot alles wat er qua machinaal en handgereedschap te bedenken was. Daarna thuis wat gaan hobbyen, als je recht wilt zagen kan je ook gewoon een recht stuk hout(plaatmateriaal) als geleider gebruiken en dan met je decoupeerzaag recht langs deze liniaal te zagen met enige precisie maar wel erg ruw. Om dan vervolgens een lijn af te tekenen voor je netto maat en te schaven. Zo heb ik wel eens met eiken meubelplaat gewerkt. Je kan ook gelijk naar een festool invalzaag met 2 keer 1400 liniaal gaan zoeken en zo alles maken. Verbindingen kan je maken met een dominoxl of een pennenbank van 400kg i.c.m. een langgatboor of met een tacker.

die paneel achtige deurtjes kan je bijvoorbeeld maken door een plaat mdf te zagen in de maat van je deurtje op je zaagtafel en dan van een plaat mdf 6mm de randen te zagen. Die in te smeren met lijm om vervolgens met een tacker vast te zetten. Of je gaat gewoon klemmen.

ik weet ook niet of je na je verbouwing nog van plan bent veel te gaan houtbewerken? dan kan dit ook een mooi moment zijn om wat meer gereedschap te kopen. Ik las dat je een cirkelzaag hebt naast je zaagtafel wat moet ik me daar bij voorstellen? je zou ook kunnen denken in termen van een freestafel zelf te maken voor je bovenfrees. Wanneer je nu een simpele lichte hebt zou je een wat zwaardere aan kunnen schaffen. Je kunt ook goed malletjes e.d. maken op je zaagtafel om bepaalde bewerkingen te kunnen doen. Je zou je zaagtafel in een werkbank kunnen bouwen google maar eens op tablesaw workbench. Als je er aan went kan je ook heel goed met een cirkelzaag en een liniaal plaatmateriaal verwerken. Ik heb zelf een hele oude Festo handcirkelzaag die ik daarvoor gebruik.

Waar ik zelf met mijn eigen verbouwing ook erg blij mee was is een goede set schuurmachines. Ik ben zelf voor de Festool RTS 400 en Festo Rotex gegaan maar dit hoeft natuurlijk niet je kan ook gewoon een excentrische schuurmachine 150mm kopen en een andere kleine schuurmachine voor de details. Verder kan je eventueel kijken voor een lamello of lamellen machine voor verbindingen. en je moet voor jezelf maar de afweging maken of je een vlak-vandikte bankje wilt kopen of dat je het hout gaat gebruiken zoals ze het je verkopen. Bij lijmklemmen moet je selectief zijn. De echte goedes zijn gelijk zo duur dat je voor een set waar je een kastje in kan klemmen een fortuin kwijt kan zijn. maar van de bouwmarkt zijn ze vaak weer echt heel slecht. Ik gebruik nu veel klemmen van de Cranenbroek dat is een variant op een bouwmarkt in het zuiden van het land die verkopen hele goedkope lijmklemmen en ander gereedschap(soms van redelijke kwaliteit en soms waag ik het er niet op) maar de lijmklemmen vallen tot dusver goed mee.

Verder heb ik ook zo'n spuitgeval van Wagner de W665, die zijn op marktplaats vaak erg goedkoop daar kan je vrij redelijk zelf mee spuiten
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt. Nu heb ik inmiddels een excentrische schuurmachine (Bosch PEX300AE), cirkelzaag (Bosch PKS55A), Bovenfrees (Bosch POF1400ACE), afkortzaag (Metabo KGS216M). Dus de middenmoot qua kwaliteit, maar functioneel gezien allen voor mij goed. Goedkope zaagtafel van Praxis, nu goed afgesteld en zaagt vooralsnog prima (MXPower M1YD-SJ-2541D 1600W).

Maar de invalzaag lijkt me gewoon handzamer werken dan de logge cirkelzaag, de onstabiele decoupeerzaag en de zaagtafel. Hoe vaak gebruiken jullie de invalzaag?

De Wagner w665 zaten we ook te bekijken. Martijn, heb jij hiermee goede ervaringen, betreft de kasten en de muren aanpakken (grondverf, aflakken en latexen)? De bouwstofzuiger is een goede tip! Met name een die meteen begint te zuigen wanneer je bijvoorbeeld de zaag gebruikt (aanbevelingen voor een betaalbaar type?).

Tenslotte: schuurmachines. Ik heb nu een goedkope handpalmschuurmachine en ik wil graag een nieuwe kopen (aanbevelingen voor een betaalbaar type, is vermogen belangrijk?). Werken jullie voor opschuren kozijnen en deuren ook wel eens met een vlakschuurmachine?

Ik ga nu even kijken naar de Lamello-frees en de vandiktebank. De tablesaw workbench is mooi, maar neemt wel veel ruimte in, net als de pennenbank. Had ik die ruimte maar :)
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb zelf mijn hele huis ermee gelatexed dat ging prima en snel maar dit is eigenlijk alleen een goede optie als je een volledig lege kamer in 1 klein samen met het plafond wilt spuiten omdat afplakken echt heel zorgvuldig moet gebeuren. Verder een tafel ermee gespoten met de lakspuit en dat ging ook prima. ik zou naar een tweede hands festool ct-22 uitkijken voor weinig. je hebt ook starmix en metabo. Maar van Metabo heb ik negatieve dingen gehoord en starmix is ook duur :rolleyes:

voor kozijnen zal je toch blij zijn met een handpalmmachine denk ik. Nochmaals ik gebruik zelf de RTS 400 van Festool, hiervoor had ik de mouse van Black en lekker en dat is toch wel een heel verschil. Zeker ook met de stofafzuiging wat ook natuurlijk weer invloed heeft op je finish
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb geen invalzaag en mis ze eigenlijk zeer zelden. Ik kan wel tot 2 meter zagen op de combiné.
Als je de ruimte hebt, kan je beter eerst investeren in een goede tafelzaag.
Plaatmateriaal laat je best zoveel mogelijk zagen in de houthandel. Die hebben er de machines voor en kunnen grote platen verwerken, wat minder uitval geeft.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dat is inderdaad een goede, het op maat laten zagen waar mogelijk door houthandel. Die lamellenfrees lijkt me bijzonder handig. Ik zou graag max 70 a 80 euro voor de lamellenfrees uitgeven (nieuw). Een boorhamer van Einhell durf ik nog best aan, maar precisie gereedschap als een lamellenfrees, is dat alleen nauwkeurig vanaf de A-merken?
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
bij lamello's is het denk ik de investering voor lamello wel waard t.o.v. goedkopere merken. ik heb zelf een china lamellen frees van Cranenbroek(daar is deze relatief goedkoop). Maar de koekjes die ze zelf verkopen zijn zo ruw dat ze niet in de gleuven passen die het ding freest. De echte koekjes van lamello passen er wel in maar ook wel erg strak. Die van mij lijkt opzich wel precies. Daar bedoel ik mee dat je de geleider goed vast kunt zetten. De maateenheid zal ik er nooit op geloven.

Ik zou zelf graag mn platen niet op maat laten zagen, klopt natuurlijk wel dat ze dat beter kunnen dan jij op je invalzaag ongeacht het merk. Maar bij mn eigen verbouwing heb ik deurtjes gemaakt voor een zolderkast onder de dakbalken maar die hingen 15 mm door waardoor iedere deur scheef en uniek moest zijn om te passen. Dat had ik toch niet zien zitten om bij de gamma te laten zagen. Daarintegen de kwart platen die ze standaard verkopen waren wel makkelijker te verwerken.

Ben het wel met mathieu eens dat je misschien wel een nieuwe tafelzaag kan overwegen als je de ruimte hebt. Zelf gebruik ik een hele oude Metabo tk 1685 zaagtafel, dan heb je een tafelverbreding en roltafel dat veranderd de zaken toch aanzienlijk. Maar van elektra beckum de pk 250 lijken me ook erg mooie tafels om 2e hands naar uit te kijken
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je wilt nog heel veel doen maar ik lees niets over een werkplek, heb je al een werkbank want da's wel handig als je veel dingen wilt maken.
Je hebt wel geld om uit te geven dus je kan een leuke tweedehandse kopen of goedkoper; een oude stevige eethoek gratis ophalen op marktplaats, doet het ook goed, je kan als je het leuk vind 'm zelf maken ook natuurlijk.
As je alleen veel plaatmateriaal doet is een festool invalzaag met rail een hele goede aankoop, de Mafell is zelfs nog iets handiger bijv met het wisselen van je zaagblad.
Een domino is mooi maar aan de prijs, mijn ervaring is dat een lamellofrees ook heel goed het werk doet, ik heb geen ervaring met de goedkope merken, ik heb zelf een deWalt en die is goed, Makita schijnt ook goed te zijn en ik heb gewerkt met het merk Lamello waar ze allemaal naar vernoemd zijn en die is perfekt, maar als je zoveel geld uit gaat geven kan je ook een domino van festool overwegen natuurlijk.
Ik zou zeker een simpele freestafel maken en een triton 1400 w kopen want die zijn handig voor onder de tafel, je hebt ook een AEG met verwisselbare zool maar die is zomaar 150 euro duurder.
Ik ken niet je ervaring met handgereedschap maar als je nog nooit een Japanse zaag hebt gehad koop dan een Ryoba, dat zaagt perfekt, ze kosten ruim twee tientjes en een nieuw blad kost nog geen tientje.
Eentje van Dick tools is goed, op hun eigen website of als je in de buurt van Amsterdam woont kan je bij Teygeler langs rijden.
Je hebt een zaagtafel waar je tevreden over bent dus da's ok, als je toch wilt opwaarderen dan kan je op dit forum heel veel vinden over zaagtafels.
Voor hoeken van 90 graden te verlijmen heb ik een bessy, je hebt ze in verschillende lengtes; https://www.conrad.nl/nl/bandspanne...21428Vergelijkers&utm_campaign=feed&insert=8V
Je kan ook een spanband kopen voor een paar euro bij de bouwsuper.
Of zoiets; https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijstenklemmen/bessey-hoekklem
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Laten zagen van plaatmateriaal doe ik niet graag. Alleen al omdat ik bouwmaterialen bij de groothandel koop. Dan heb je meteen de eerste tip: haal het niet bij een bouwmarkt. Vaak waardeloze kwaliteit en nog duur ook. Bij groothandels krijg je bij grotere hoeveelheden vaak korting (op offertebasis).

Nog een reden waarom ik liever zelf zaag: ik zaag vaak plankje voor plankje. Niet alles gaat over de hele plaatbreedte. Op die manier heb ik vrij weinig reststukken.

Ik gebruik geen invalzaag, maar een cirkelzaag. Die overigens wel kan invallen. Sommig van mijn gereedschap heb ik gekocht toen ik het voor een klus nodig had. Veel gereedschap eerst van een goedkoop merk, later van een duur merk. Vaak een demomodel, tweedehands of aanbieiding. Als je geen haast hebt, kan je iets interessants afwachten.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Maar de invalzaag lijkt me gewoon handzamer werken dan de logge cirkelzaag, de onstabiele decoupeerzaag en de zaagtafel. Hoe vaak gebruiken jullie de invalzaag?

Tenslotte: schuurmachines. Ik heb nu een goedkope handpalmschuurmachine en ik wil graag een nieuwe kopen (aanbevelingen voor een betaalbaar type, is vermogen belangrijk?). Werken jullie voor opschuren kozijnen en deuren ook wel eens met een vlakschuurmachine?

Ik gebruik mij invalzaag heel veel. Ik heb een zaagtafel(tje) staan, maar voor het verzagen van groter (plaat) materiaal is de invalzaag veeeeeel makkelijker om mee te werken. Als je er eenmaal gewoon mee bent om mee te werken, gaat dat ook snel en secuur.

Kwa schuren kan je voor vlakken/rechte stukken prima uit de voeten met een vlak en/of excenter schuurmachine. Zelf heb ik ook nog een mouse en een delta schuurder liggen, maar ben van beide geen fan. Voor kleiner schuurwerk pak ik liever een stukje schuurpapier om vervolgens met de hand, eventueel icm met een klosje hout, te schuren. Gaat bijna net zo snel en je hebt er veel meer controle over waarmee je voorkomt om bijvoorbeeld sierrandjes per ongeluk weg te schuren.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal,

Inmiddels is het project wat aangepast. We hebben met een ander stel een 2kapper laten ontwerpen en begin volgend jaar start de bouw. We zijn nu druk met de keuken ontwerpen.

Hey nodige speelgoed is alvast aangeschaft: DeWalt dw745 zaagtafel. Invalzaag van scheppach. Ook de garage wordt nu 3 bij 7 zodat ik lekker kan klussen. Ik zal als het zover is weer gaan posten.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Nog een vraag. Ik wil zelf eiken kastdeurtjes maken en zwart verven en op een IKEA keukenframe plaatsen. Ik heb de keuze uit:

Massief eiken verlijmd: heel duur!
Dik gefineerd MDF, wel gevoeliger voor water.
Gefineerd triplex, deze heeft alleen een dunne fineerlaag.

Voorbeeld: http://www.gerardkeukenmeubel.nl/keukens.html

Wat raden jullie aan?
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Bedankt voor de tip. Die deuren kant en klaar zijn ruim 350 euro per deur van 60 bij 200 cm. Wij hebben er 4 van nodig en ook nog 8 fronten van 60 bij 80. Dat kan een heel stuk goedkoper als we zelf aan de slag gaan. En veel leuker natuurlijk dan zo bestellen :) iemand ervaring met de keuze van het hout hiervoor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.